Υγεία
Ενημερώθηκε στις:

4,95 εκατ. θανάτοι ετησίως από ανθεκτικά μικρόβια - Τα μέτρα που θα τους μειώσουν μέχρι το 2030

Περισσότεροι από 750.000 θάνατοι από ανθεκτικά μικρόβια θα μπορούσαν να αποτραπούν ετησίως μέσα από τους εμβολιασμούς, την πρόσβαση σε ασφαλές πόσιμο νερό, την τήρηση των πρωτοκόλλων καθαριότητας στα νοσοκομεία, τα αποτελεσματικά αποχετευτικά έργα και τη βελτίωση στην πρόληψη και τον έλεγχο των λοιμώξεων, επεσήμαναν ερευνητές πίσω από μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο The Lancet, κατά την τοποθέτησή τους στην Παγκόσμια Συνέλευση Υγείας.

Αν δεν δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση της μικροβιακής αντοχής, θα πρέπει να αναμένεται σταθερή αύξηση της σχετιζόμενης με αυτήν θνησιμότητας παγκοσμίως, με το μεγαλύτερο αντίτιμο να πληρώνουν οι ευάλωτοι πληθυσμοί, ούτως ειπείν τα βρέφη, οι ηλικιωμένοι, οι χρονίως πάσχοντες και τα άτομα που υποβάλλονται σε χειρουργικές επεμβάσεις.

Σήμερα, εκτιμάται ότι 4,95 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τη ζωής λόγω λοίμωξης από ανθεκτικά μικρόβια, ενώ το πρόβλημα είναι εντονότερο σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.

Αποτελεσματικά τα διαθέσιμα εργαλεία

Σύμφωνα με τους ερευνητές, παρεμβάσεις δημόσιας υγείας που αποδεικνύονται διαχρονικά αποτελεσματικές στην καταπολέμηση της μικροβιακής αντοχής θα πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο των δράσεων για τον περιορισμό του φαινομένου. Τα μοντέλα που χρησιμοποίησαν οι ερευνητές για να καταλήξουν στους 750.000 αποφευκτέους θανάτους, έδειξαν αναλυτικά ότι:

• 337.000 θάνατοι θα αποτρέπονταν ετησίως από τη βελτίωση της πρόληψης και του ελέγχου των λοιμώξεων στις εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης, συμπεριλαμβανομένης της καλύτερης υγιεινής των χεριών και του τακτικότερου καθαρισμού και αποστείρωσης του εξοπλισμού
  • 247.800 θάνατοι τον χρόνο θα αποτρέπονταν από την καθολική πρόσβαση σε ασφαλές πόσιμο νερό και αποτελεσματικά έργα αποχέτευσης στις κοινότητες
  • 181.500 ζωές τον χρόνο θα σώζονταν από τη χορήγηση στον γενικό πληθυσμό ορισμένων παιδιατρικών εμβολίων, όπως του πνευμονιόκοκκου που προφυλάσσει από την πνευμονία και τη μηνιγγίτιδα, καθώς και την εισαγωγή νέων, όπως τα εμβόλια κατά του ιού RSV για τις έγκυες μητέρες.

Τα παραπάνω θα μπορούσαν να μειώσουν τη σχετιζόμενη με μικροβιακή αντοχή θνησιμότητα κατά 10% έως το 2030, σχολίασαν οι ερευνητές.

Καινοτομία και επενδύσεις με κοινωνικό πρόσημο

Η ερευνητική ομάδα κατέστησε σαφές ότι η βελτίωση δεν θα επέλθει αν ολόκληρες πληθυσμιακές ομάδες αποκλείονται από τα οφέλη της καινοτομίας και των επενδύσεων στο φάρμακο, όπως τα νέα αντιβιοτικά, εμβόλια και διαγνωστικά εργαλεία, πολλώ μάλλον δε όταν δεν έχουν πρόσβαση στα σημερινά αντιβιοτικά ευρείας χρήσης.

«Εάν δεν διασφαλιστεί η καθολική πρόσβαση και το προσιτό κόστος, ο τεράστιος αριθμός θανάτων από ανθεκτικά βακτήρια θα εξακολουθήσει την ανοδική του πορεία. Η μείωση του κόστους ανάπτυξης φαρμάκων θα βοηθήσει να παραμείνουν τα αντιβιοτικά προσιτά, όπως έχουν δείξει οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην ανάπτυξη ανθελονοσιακών φαρμάκων και φαρμάκων κατά ξεχασμένων τροπικών ασθενειών. Ήρθε η ώρα για παρόμοιες στρατηγικές στην ανάπτυξη αντιβιοτικών» δήλωσαν.

Οι στόχοι για το 2030

Η έρευνα προτείνει τους παρακάτω φιλόδοξους αλλά εφικτούς παγκόσμιους στόχους για το 2030:

• Μείωση της θνησιμότητας από ανθεκτικά μικρόβια κατά 10% με την ενίσχυση των υφιστάμενων παρεμβάσεων δημόσιας υγείας για την πρόληψη των λοιμώξεων εξαρχής, τη μείωση της χρήσης όσο και της αντοχής στα αντιβιοτικά, και τη διεύρυνση της πρόσβασης σε αυτά.
  • Μείωση κατά 20% της λανθασμένης χρήσης αντιβιοτικών στον άνθρωπο, με μείωση της χορήγησής τους για ήπιες αναπνευστικές λοιμώξεις που γενικά δεν απαιτούν αντιβιοτικά.
  • Μείωση κατά 30% της λανθασμένης χρήσης αντιβιοτικών στα ζώα, που θα επιτευχθεί με σταδιακές δράσεις σε πολλούς τομείς, όπως με απαγόρευση χρήσης σημαντικών αντιμικροβιακών ουσιών για την ενίσχυση της ανάπτυξης των ζώων και για προληπτικούς σκοπούς, καθώς και χορήγηση των αντιβιοτικών μόνο υπό την καθοδήγηση κτηνιάτρου.