Ρωσία

Φιλόδοξα αεροπορικά ρωσικά έργα θύματα του τέλους του Ψυχρού Πολέμου

Το Pr.903 Lun Class WIG (Wings In Ground Effect αεροσκάφος), ήταν ένα μοναδικό ναυτικό όπλο. Είναι η μόνη φορά που κάποιος έχει συνδυάσει ένα αεροσκάφος skimming Ground Effect, με πυραύλους κατά πλοίων. Ήταν ένα από τα πιο χαρακτηριστικά, και λιγότερο κατανοητά, ναυτικά όπλα στη σειρά του ρωσικού ναυτικού. 

Εντυπωσιακά γρήγορο και βαριά οπλισμένο, το γιγάντιο αεροπλάνο Lun Class WIG ήταν ένα κλασικό σούπερ όπλο του Ψυχρού Πολέμου. Στη δεκαετία του 1980, η Σοβιετική Ένωση σχεδίαζε να ναυπηγήσει οκτώ για να αντιμετωπίσει πολεμικά πλοία του Αμερικανικού Ναυτικού. Αλλά όπως τόσα πολλά φιλόδοξα ρωσικά έργα, ήταν θύμα του τέλους του Ψυχρού Πολέμου.

Ένα άλλο σκάφος, το WIG, γνωστό ως Ekranoplans στη Ρωσία, χρησιμοποιούσε ένα αεροδυναμικό φαινόμενο γνωστό ως φαινόμενο εδάφους. Αυτό είναι ένα μαξιλάρι αέρα, που σχηματίζεται μεταξύ της πτέρυγας και του εδάφους κατά τη διάρκεια πτήσης σε χαμηλό ύψος. Αυτό μειώνει σημαντικά την αντίσταση, επιτρέποντας στο WIG να μεταφέρει βαριά φορτία σε μεγάλες αποστάσεις, ειδικά πάνω από το νερό. Το αποτέλεσμα είναι σαν ένα ιπτάμενο σκάφος που πετάει πολύ χαμηλά και πολύ γρήγορα.

Το Lun class WIG κατασκευάστηκε το 1987 και τέθηκε σε λειτουργία το 1989. Το ΝΑΤΟ παρακολουθούσε στενά και έδωσε στο σκάφος το όνομα αναφοράς UTKA Class. Το έργο ήταν ακριβό και μόνο το πρώτο σκάφος (το ρωσικό ναυτικό τα θεωρούσε σκάφη όχι αεροπλάνα) ολοκληρώθηκε. Ένα δεύτερο, είχε σχεδόν ολοκληρωθεί. Παρόλα αυτά, μπορεί να θεωρηθεί ως ένα από μια σειρά γενικά επιτυχημένων WIG, τουλάχιστον σε σχετικούς όρους. Αναπτύχθηκε από τον Ρώσο μηχανικό RE Alekseev.

Οι υπερηχητικοί πύραυλοι «Moskit», γνωστοί στο ΝΑΤΟ ως SS-N-22 Sunburn, έκαναν το Lun τρομερό αντίπαλο. Ήταν μεγαλύτερος και ταχύτερος από τον πύραυλο Harpoon σε υπηρεσία με το Ναυτικό των ΗΠΑ. Πετώντας μόλις 16-32 πόδια πάνω από την επιφάνεια, το αεροπλάνο θα περίμενε να ανιχνεύσει έναν στόχο μεγέθους πλοίου σε περίπου 22 μίλια. Για το Moskit αυτό θα ήταν σχεδόν κενό εύρος, δίνοντας στον στόχο ελάχιστο χρόνο αντίδρασης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αλλά ήταν αναμενόμενο, τουλάχιστον από τις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ, ότι πολλοί θα λειτουργούσαν μαζί. Κάποιος θα προχωρούσε, παρέχοντας τελικά δεδομένα στόχων σε άλλους που θα παρέμεναν πίσω από τον ορίζοντα ραντάρ του πολεμικού πλοίου του ΝΑΤΟ. Οι πύραυλοι Moskit, είχαν βεληνεκές περίπου 60 μιλίων και μπορούσαν να εκτοξευθούν χρησιμοποιώντας τα δεδομένα στόχων, του προπορευόμενου Ekranoplan. Ένας σχηματισμός τριών πλοίων, θα μπορούσε να εξαπολύσει 18 βλήματα σε έναν στόχο ταυτόχρονα, ο καθένας από τους οποίους ταξιδεύει με 3 φορές την ταχύτητα του ήχου (γνωστός ως 3 Mach).

Το ΝΑΤΟ θεώρησε τον τύπο πλεονέκτημα παράκτιας άμυνας, εκπληρώνοντας τον ρόλο παρόμοιο με τα πυραυλικά σκάφη. Αλλά μπορούσε να καλύψει μια πολύ μεγαλύτερη περιοχή και να αντιδράσει πιο γρήγορα σε νέες απειλές. Στο δελτίο τύπου του ρωσικού ναυτικού, ωστόσο, επισημαίνεται ένας ρόλος κατά του αερομεταφορέα. Υποδηλώνει ότι το Lun θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την υψηλή ταχύτητα και τις stealth ιδιότητές  του (λόγω του χαμηλού υψομέτρου του), για να πλησιάσει αρκετά ώστε να εκτοξεύσει τους πυραύλους του.

Ωστόσο, το Lun δεν ήταν χωρίς περιορισμούς. Μπορεί να θεωρηθεί ως ένα μεγάλο, ακριβό περιπολικό σκάφος πυραύλων. Και πολύ κατώτερο από βομβαρδιστικά όπως το Tu-22 BACKFIRE. Και δεν είχε την ηλεκτρονική εμβέλεια των μεταγενέστερων περιπολικών σκαφών που είχαν το σύμπλεγμα στόχευσης Monolit-T. 

Το συγκρότημα ραντάρ στόχευσής του δεν ήταν μονολιθικό ή ορυκτό, οπότε φαίνεται σαν να ήταν απλώς ένα παραδοσιακό ραντάρ. Αυτό είναι λογικό, καθώς το Lun «πετούσε» πολύ ψηλά για να χρησιμοποιήσει τον αγωγό εξάτμισης ή επιφάνειας, που χρησιμοποιούν αυτά τα πιο προηγμένα ραντάρ. Έτσι, τη στιγμή που εκτοξευότανε, το Lun είχε ένα εγγενώς πιο περιορισμένο πυραυλικό συγκρότημα από τα περιπολικά σκάφη που άρχισαν τότε να λειτουργούν.

Χρονολόγιο Ekranoplan (σχέδια Alekseev)

  • 1961 (22 Ιουλίου) η πρώτη πτήση του SM-1 ekranoplan που σχεδιάστηκε από τον RE Alekseev. Πλοηγήθηκε από τον ίδιο τον Αλεξέεφ. Σχεδιασμός ενός κινητήρα με μέγιστη ταχύτητα περίπου 200 χλμ/ώρα (124 mph / 108 kt).
  • 1962 Παρουσιάζεται το βελτιωμένο μοντέλο SM-2. Πιο σταθερό και εισάγει το χαρακτηριστικό T-tail των ekranoplans Alekseev.
  • Δοκιμασμένο μοντέλο SM-3 του 1962. Επαναληπτική βελτίωση.
  • 1963 Διπλός κινητήρας SM-4
  • Κατασκευή SM-5 του 1963. Αυτό ήταν ένα μικρότερης κλίμακας μοντέλο αυτού που θα γινόταν το KM (γνωστό και ως Τέρας της Κασπίας Θάλασσας)
  • 1966 KM - Τέρας της Κασπίας Θάλασσας. Γιγαντιαίο αεροσκάφος δοκιμής με τζετ.
  • 1972 Το SM-6 «Eaglet». Διπλοί πίδακες ανύψωσης στη μύτη και ένα μονό στροβιλοκινητήρα στην ουρά T. Θεωρείται ως υποκλίμακα δοκιμής για το  μεταγενέστερο Orlyonok μεταφορά Ekranoplan.
  • 1972 Πετά το πρώτο από τα 4 A-90 Orlyonok ekranoplans. Κατάλληλο για αμφίβια επίθεση.
  • 1987 πτήση Lun Class με ekranoplan.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ