Ένοπλες Συρράξεις
Ενημερώθηκε στις:

Η τρύπα στη Συνθήκη του Μοντρέ! Πώς η Ρωσία αξιοποιεί εμπορικά πλοία για πολεμική χρήση

Στις 28 Φεβρουαρίου, η Τουρκία ενεργοποίησε τη Συνθήκη του Μοντρέ, που δεν χρησιμοποιήθηκε από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, και έκλεισε τα Στενά για στρατιωτικά πλοία.

Αυτή η κίνηση διέκοψε τη θαλάσσια γραμμή εφοδιασμού της Ρωσίας στη Συρία, παρενέβη στην ικανότητά της να περιστρέφει ναυτικά μέσα στη Μεσόγειο και εμπόδισε τη Μόσχα να φέρει επιπλέον πολεμικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα. Η Ρωσία δεν μπορεί πλέον να παρέχει την επιχείρησή της στη Συρία ή αμυντικές εξαγωγές στους πελάτες της χρησιμοποιώντας πλοία του πολεμικού ναυτικού. Ωστόσο, η στενή παρακολούθηση της κυκλοφορίας μέσω των Στενών αποκαλύπτει ότι η Ρωσία συνεχίζει τις ναυτικές της επιχειρήσεις στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το σημερινό κλείσιμο των στενών υπό από το Μοντρέ ισχύει μόνο για πλοία του πολεμικού ναυτικού. Συνεχίζεται η δωρεάν διέλευση μέσω των Στενών για εμπορικούς σκοπούς. Η Ρωσία κάνει κατάχρηση αυτής της διάκρισης χρησιμοποιώντας πολιτικά εμπορικά πλοία ως βοηθητικά ναυτικά για την παροχή υλικοτεχνικής υποστήριξης στις στρατιωτικές της επιχειρήσεις στη Συρία και την Ουκρανία, σημειώνει Τούρκος αναλυτής.

Δεν είναι επίσης η πρώτη φορά που η Μόσχα το κάνει αυτό. Στο αποκορύφωμα της εκστρατείας στη Συρία, η πολεμική προσπάθεια απαιτούσε περισσότερες προμήθειες από ό,τι μπορούσε να μεταφέρει το Ρωσικό Ναυτικό. Η Ρωσία αγόρασε παλιά πολιτικά φορτηγά πλοία από την Τουρκία, άλλαξε τη σημαία και άρχισε να τα χρησιμοποιεί για τον πόλεμο της. Και τώρα, η Ρωσία χρησιμοποιεί και πάλι πολιτικά πλοία για να προμηθεύσει τις στρατιωτικές της εκστρατείες στη Συρία και τη Λιβύη και να εκπληρώσει τις υπάρχουσες συμβάσεις, όπως η κατασκευή πυρηνικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής της Rosatom στο Ελ Νταμπαά της Αιγύπτου ή η εξαγωγή αμυντικών προϊόντων στην Αλγερία.

Η Ρωσία λεηλατεί επίσης εμπορεύματα από τα κατεχόμενα εδάφη στην Ουκρανία, ειδικά από το λιμάνι του τερματικού σιτηρών Αβλίτα της Σεβαστούπολης. Είναι παράλογο να επιτρέπεται στη Ρωσία να οπλίζει το εμπορικό εμπόριο αποκλείοντας παράνομα τα λιμάνια της Οδησσού και του Τσορνομόρσκ, ενώ επίσης επωφελείται από την πώληση κλεμμένων ουκρανικών σιτηρών, που εξάγονται από κατεχόμενο ουκρανικό λιμάνι.

Επί του παρόντος, η Ρωσία χρησιμοποιεί πέντε τύπους πολιτικών εμπορικών πλοίων για πόλεμο:

  1. Φορτηγά πλοία που ανήκουν στην εταιρεία logistics Oboronlogistika, μέρος του ρωσικού Υπουργείου Άμυνας. Αυτά τα υποτιθέμενα πολιτικά πλοία, όπως τα Pizhma, Sparta, Sparta II, Ursa Major (x-Sparta III) και Sparta IV, μεταφέρουν τακτικά στρατιωτικό φορτίο από το Νοβοροσίσκ στη Συρία και από λιμάνια της Βαλτικής όπως το Ουστ-Λουγκά και το Καλίνγκραντ στο Νοβοροσίσκ.
  2. Ρωσικά φορτηγά πλοία roll-on/roll-off (ro-ros) «ιδιωτικών» ρωσικών εταιρειών όπως η M Leasing με έδρα τη Μόσχα, τα οποία ανήκουν ή εργάζονται για λογαριασμό της ρωσικής κυβέρνησης, όπως Adler, Angara και λαίδη Μαρία, αμυντικές εξαγωγές και όπλα. Για παράδειγμα, η λαίδη Μαρία με ρωσική σημαία μετέφερε όπλα από το Καλίνινγκραντ στο Νοβοροσίσκ. Το ίδιο πλοίο μετέφερε πολύ πρόσφατα όπλα από το Νοβοροσίσκ μέχρι τη Μιανμάρ, μια άλλη ζώνη συγκρούσεων.
  3. Παλαιότερα ro-ros που δεν φέρουν ρωσική σημαία, δεν είδαμε ξανά σε αυτήν την περιοχή, αλλά τέθηκαν ξανά σε λειτουργία και κυματίζουν σημαίες ευκαιρίας. Αυτά τα πλοία, όπως τα Kocatepe (x-Varyag), Barbaros, Hızır και Şampiyon Trabzonspor, συχνάζουν τώρα στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ και πιθανότατα εργάζονται ως εργολάβοι για τη ρωσική κυβέρνηση. Αυτά τα πλοία, που μετέφεραν στρατιωτικό φορτίο στο παρελθόν, τώρα παρατείνουν τον πόλεμο στην Ουκρανία παρέχοντας έσοδα και μάλιστα μεταφέροντας όπλα για χρήση από τη Ρωσία.
  4. Τάνκερ με ρωσική σημαία μεταφέρουν τακτικά καύσιμα αεροσκαφών στην αεροπορική βάση Χμέιμιμ στη Συρία. Πολλά μικρότερα δεξαμενόπλοια, ειδικά τα Sig και Yaz με ρωσική σημαία, έχουν τεκμηριωθεί ότι μεταφέρουν καύσιμα αεροσκαφών στο Baniyas της Συρίας εδώ και χρόνια. Είναι σαφές ότι δεν λειτουργούν ως πολιτικά πλοία και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως βοηθητικά σκάφη του Ρωσικού Ναυτικού. Καθώς η Χμειμίμ είναι επίσης σταθμός ανεφοδιασμού για πτήσεις προς τις ρωσικές στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, το Μάλι και τη Βενεζουέλα, η διακοπή αυτών των δύο πλοίων θα διαταράξει αμέσως τις ρωσικές στρατιωτικές επιχειρήσεις παγκοσμίως.
  5. Μεταφορικά φορτηγά χύδην με ρωσική ή συριακή σημαία που μεταφέρουν εμπορεύματα όπως σιτάρι, κριθάρι ή καλαμπόκι, όπως Mikhail Nenashev, Matros Pozynich, Laodicea, Souria και Finikia.

Η Ρωσία βρήκε έναν τρόπο να αντιμετωπίσει το τρέχον κλείσιμο των Στενών παρέχοντας υλικοτεχνική υποστήριξη στις στρατιωτικές της επιχειρήσεις στη Συρία ή την Ουκρανία χρησιμοποιώντας υποτιθέμενες ιδιωτικές εταιρείες και πολιτικά πλοία. Η χρήση πολιτικών εμπορικών πλοίων για πόλεμο παραβιάζει το πνεύμα του μηχανισμού Μοντρέ που χρησιμοποιήθηκε για το κλείσιμο των Στενών. Ακόμα κι αν είναι νόμιμο, δεν είναι αποδεκτό και δεν πρέπει να επιτρέπεται.

Αν η Ουκρανία κερδίσει τον πόλεμο, η ισορροπία δυνάμεων στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας θα αλλάξει ριζικά. Έχοντας εκθέσει τα δικά της βαθιά επιχειρησιακά προβλήματα, η Ρωσία δεν θα απολαμβάνει πλέον την αντίληψη της ανωτερότητας. Να περιμένετε περισσότερες προκλήσεις, ειδικά από τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας. Η Ουκρανία θα βγει από τον πόλεμο ισχυρότερη, με έναν έμπειρο στρατό και τις παράκτιες άμυνες ενισχυμένες από νέα δυτικά αντιπλοϊκά όπλα που θα μειώσουν περαιτέρω την ικανότητα της Ρωσίας να περιπολεί στα παράκτια ύδατα. Τόσο η Ρουμανία όσο και η Γεωργία ενδιαφέρονται για μεγαλύτερη παρουσία των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ στη Μαύρη Θάλασσα.

Η προσέγγιση της Τουρκίας στη Ρωσία θα αλλάξει επίσης, σημειώνει ο Τούρκος αναλυτής. Το ναυτικό της είναι ήδη το ισχυρότερο στη Μαύρη Θάλασσα, τροφοδοτείται από νέες φρεγάτες οπλισμένες με νέες τεχνολογίες ιθαγενών και έναν αυξανόμενο στόλο υποβρυχίων που ήδη ξεπερνάει τον ρωσικό στόλο της Μαύρης Θάλασσας τρία προς ένα. Έχει επίσης νέα κοιτάσματα φυσικού αερίου στη Μαύρη Θάλασσα για προστασία. Αυτές οι αλλαγές είναι πιθανό να επηρεάσουν την εφαρμογή της Συνθήκης του Μοντρέ. Όταν γράφτηκε η Συνθήκη του Μοντρέ, η Μαύρη Θάλασσα ήταν κατανοητό ότι ήταν υπό τον έλεγχο της Σοβιετικής Ένωσης και της Τουρκίας, με ανώτερη τη Σοβιετική Ένωση. Όλα έχουν αλλάξει πλέον. Η Ουκρανία, η Ρουμανία και η Γεωργία θα θελήσουν να επανεξετάσουν τους περιορισμούς που επιβάλλει επί του παρόντος το Μοντρέ σε πλοία από χώρες εκτός της Μαύρης Θάλασσας στα ύδατά του.

Προς το παρόν, η Τουρκία πρέπει να χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα για να τερματίσει τον πόλεμο νωρίτερα, πνίγοντας την παράνομη δραστηριότητα και τα έσοδα της Ρωσίας. Απαιτείται στενότερη επιθεώρηση των πλοίων που διέρχονται από τα Στενά. Το ΝΑΤΟ θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικό όσον αφορά την επιθεώρηση πλοίων που ενδεχομένως φέρουν όπλα. Τα Ro-ros με προορισμό τη Μαύρη Θάλασσα που πιθανότατα μεταφέρουν ύποπτα φορτία θα πρέπει να επιβιβαστούν και να επιθεωρηθούν στα διεθνή ύδατα της Μεσογείου. Το κλείσιμο των Στενών για τα εμπορικά πλοία που εργάζονται για τη ρωσική πολεμική προσπάθεια θα πρέπει να εξεταστεί. Η Τουρκία θα πρέπει να εμποδίσει τα πολιτικά εμπορικά πλοία να προμηθεύουν τους πολέμους της Ρωσίας μεταφέροντας στρατιωτικό φορτίο.

Πρέπει επίσης να ληφθούν μέτρα για την αποκατάσταση της παγκόσμιας επισιτιστικής ασφάλειας. Η Ρωσία κλέβει ουκρανικά εμπορεύματα σε βιομηχανική κλίμακα και τα πουλά. Τα κέρδη από αυτές τις παράνομες πωλήσεις παρατείνουν τον πόλεμο. Μεγάλες ποσότητες κλεμμένων εμπορευμάτων καταλήγουν στην Τουρκία, ορισμένα μάλιστα μεταφέρονται ανεξήγητα από τη συριακή κυβερνητική ναυτιλιακή εταιρεία SYRIAMAR. Οι αγοραστές, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών στην Τουρκία, κάνουν λάθος που εμπλέκονται σε αυτό το παράνομο εμπόριο. Η Τουρκία θα πρέπει να επικεντρωθεί στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας. Ενώ η Ρωσία συνεχίζει να αποκλείει τα πιο βασικά λιμάνια της Ουκρανίας στην Οδησσό και το Τσορνομόρσκ, τα πλοία της θα πρέπει να στερούνται εμπορικής πρόσβασης στα Στενά.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ