Κόσμος

Συναγερμός στη Δύση καθώς τα φορτηγά πλοία εξαφανίζονται από το ραντάρ κοντά στα κινεζικά ύδατα - Τι σκαρώνει το Πεκίνο;

Τις τελευταίες εβδομάδες, πολλά φορτηγά πλοία έχουν «χαθεί» μυστηριωδώς καθώς έφτασαν στα κινεζικά ύδατα. Φαίνεται ότι οι συσκευές παρακολούθησης αποτυγχάνουν να εντοπίσουν το πού βρίσκονται όταν βρίσκονται στην κινεζική επικράτεια.

Σύμφωνα με τη Laura He, μια ρεπόρτερ του CNN με έδρα το Χονγκ Κονγκ, υπήρξε μια ξαφνική πτώση στον όγκο των αποστολών προς τα τέλη Οκτωβρίου. Η τάση προκαλεί ανησυχία καθώς η Κίνα εφάρμοσε νέους κανόνες που διέπουν το απόρρητο των δεδομένων από την 1η Νοεμβρίου.

Τα πλοία συνήθως παρακολουθούνται σε όλο τον κόσμο με τη βοήθεια ενός συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (AIS) που μεταδίδει τη θέση, την ταχύτητα, την πορεία και το όνομά τους μέσω ραδιοφώνου ή δορυφόρου.

Ωστόσο, σύμφωνα με την πλατφόρμα δεδομένων ναυτιλίας Vessels Value, ο συνολικός αριθμός των σημάτων που μεταδίδονται από τα κινεζικά ύδατα έχει μειωθεί σχεδόν κατά 90% από την αρχή του μήνα.

Η Charlotte Cook, επικεφαλής αναλυτής της Vessels Value, φέρεται να είπε από το CNN: «Γίναμε μάρτυρες μιας πτώσης σε όλη τη βιομηχανία στα επίγεια σήματα AIS στην Κίνα αυτή τη στιγμή». Η αυξανόμενη απομόνωση της Κίνας από τον υπόλοιπο κόσμο, καθώς και η αυξανόμενη δυσπιστία για την ξένη επιρροή, θα μπορούσε να είναι ένας λόγος για αυτήν την ασυνήθιστη τάση.

Νέος νόμος για τα δεδομένα στην Κίνα

Ο νέος νόμος για την προστασία των προσωπικών πληροφοριών (PIPL), ένα ολοκληρωμένο σύνολο κανονισμών δεδομένων στην Κίνα, τέθηκε σε ισχύ από την 1η Νοεμβρίου 2021. Προτού διαβιβάσουν προσωπικά δεδομένα εκτός Κίνας, οι εταιρείες πρέπει να λάβουν άδεια από τις κινεζικές αρχές βάσει του PIPL.

Ο νέος νόμος συνδέεται άμεσα με τις ανησυχίες της κυβέρνησης για την εθνική ασφάλεια και βασίζεται στους πρόσφατους νόμους για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και την ασφάλεια των δεδομένων. Οι υπερπόντιες εταιρείες που παραβιάζουν το PIPL ή θέτουν σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια της Κίνας ενδέχεται να μπουν στη μαύρη λίστα, εμποδίζοντάς τους να χειρίζονται προσωπικά δεδομένα της Κίνας και ενδεχομένως αφήνουν την πόρτα ανοιχτή σε περιφερειακά και παγκόσμια αντίποινα.

Οι αναλυτές πιστεύουν ότι ο χρόνος της απόρριψης του σήματος δείχνει ότι οι εταιρείες δεν έχουν ακόμη ανακαλύψει νέους τρόπους μετάδοσης σημάτων, ενώ παραμένουν εντός των παραμέτρων του νέου νόμου. Άλλοι ειδικοί του κλάδου ισχυρίζονται ότι περίπου την εποχή που τέθηκε σε ισχύ ο κανόνας, πηγές στην Κίνα τους ενημέρωσαν ότι ορισμένοι αναμεταδότες AIS αφαιρέθηκαν από μέρη κατά μήκος της κινεζικής ακτής.

Το υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας, ωστόσο, το διέψευσε, λέγοντας στο CNN ότι οι σταθμοί AIS «δεν έχουν καταργηθεί και λειτουργούν κανονικά». Είναι ενδιαφέρον ότι ο νόμος δεν κάνει καμία αναφορά σε πληροφορίες αποστολής. Είναι πιθανό οι Κινέζοι πάροχοι δεδομένων να αποκρύπτουν πληροφορίες ως προληπτικό μέτρο.

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα δεδομένα AIS για την πρόβλεψη της κίνησης των πλοίων, την παρακολούθηση των εποχιακών τάσεων και τη βελτίωση της αποδοτικότητας των λιμένων για τις δραστηριότητες εντός και εκτός Κίνας, η οποία φιλοξενεί περισσότερα από τα μισά από τα δέκα πιο πολυσύχναστα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.

Καθώς πλησιάζει η εορταστική περίοδος, ο ναυτιλιακός τομέας και η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα θα επηρεαστούν σοβαρά από την απώλεια κρίσιμων πληροφοριών σχετικά με τις ώρες ελλιμενισμού, εκφόρτωσης και αναχώρησης πλοίων.

Η Κίνα θέλει να ελέγξει τη ροή πληροφοριών;

Η επιθυμία της κινεζικής κυβέρνησης να διατηρήσει τον πλήρη έλεγχο όλων των πληροφοριών και δεδομένων εντός των συνόρων της δεν προκαλεί έκπληξη, δεδομένων των προσπαθειών του Προέδρου Xi Jinping να αποκαταστήσει την επιρροή του Κομμουνιστικού Κόμματος σε όλες τις πτυχές του χρηματοπιστωτικού συστήματος και της κοινωνίας.

Ως αντίδραση σε εξωτερικές προκλήσεις, όπως οι περιορισμοί των ΗΠΑ σε κρίσιμες τεχνολογίες, η κυβέρνηση ασκεί πιέσεις για οικονομική αυτάρκεια.

Στα χρόνια που προηγήθηκαν και κατά τη διάρκεια μιας σοβαρής εμπορικής και τεχνολογικής διαμάχης με τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, ο Σι υπογράμμισε τις φιλοδοξίες του για αυτοδυναμία. Για παράδειγμα, το "Made in China 2025", ένας φιλόδοξος στόχος να οδηγήσει τη μεταποιητική βιομηχανία της Κίνας σε τομείς πιο προηγμένης τεχνολογίας.

Ωστόσο, ο έμπιστος υποστηρικτής του Xi, αντιπρόεδρος Wang Qishan, δήλωσε στο Bloomberg New Economy Forum ότι η Κίνα δεν θα απομονωθεί από τον υπόλοιπο κόσμο και προέτρεψε επίσης τις χώρες να κάνουν τις αλυσίδες εφοδιασμού «σταθερές και ομαλές».

 

Αυτοί οι ισχυρισμοί φαίνεται να είναι αντιφατικοί, καθώς ο Σι έχει εντείνει την εκστρατεία του για αυτοδυναμία καθ' όλη τη διάρκεια της πανδημίας, τονίζοντας τη σημασία της δημιουργίας ανεξάρτητων και ρυθμιζόμενων αλυσίδων εφοδιασμού για τη διασφάλιση της εθνικής ασφάλειας.

Επιπλέον, η ευρεία καταστολή της χώρας κατά της τεχνολογίας επεκτάθηκε σε ξένες IPO αυτό το καλοκαίρι, όταν η Διοίκηση Κυβερνοχώρου της Κίνας προέτρεψε τις εξέχουσες επιχειρήσεις με περισσότερους από ένα εκατομμύριο καταναλωτές να αναζητήσουν έγκριση πριν προσφέρουν μετοχές εκτός Κίνας. Η απομόνωση επεκτείνεται περαιτέρω στη ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία αντιμετωπίζει επίσης μεγάλες προκλήσεις λόγω των κινεζικών περιορισμών.

Οι πιο σκληροί κανόνες της Κίνας εμποδίζουν την πλήρη ανάκαμψη της ναυτιλιακής βιομηχανίας και παρατείνουν μια κρίση που έχει φράξει τα λιμάνια σε όλο τον κόσμο. Η Κίνα έχει αρχίσει να απαγορεύει τις αλλαγές ξένων πληρωμάτων σε μια προσπάθεια να κρατήσει έξω τον ιό και πρόσφατα έχει εφαρμόσει ένα πρωτόκολλο υποχρεωτικής απομόνωσης επτά εβδομάδων για τους επιστρεφόμενους Κινέζους ναυτικούς.

Ακόμη και τα σκάφη που έχουν ανανεώσει το πλήρωμά τους αλλού πρέπει να περιμένουν δύο εβδομάδες πριν τους επιτραπεί να ελλιμενιστούν στην Κίνα.

Οι διαχειριστές πλοίων και οι φορείς εκμετάλλευσης προτρέπουν την Κίνα να χαλαρώσει τους κανονισμούς της και οι κυβερνήσεις να δώσουν προτεραιότητα στους ναυτικούς και στη ναυτιλία διαφορετικά θα αντιμετωπίσουν περαιτέρω διακοπές που θα επηρεάσουν δυσανάλογα τους ναυτικούς.

Ορισμένες από αυτές τις αλλαγές μπορεί να είναι ευπρόσδεκτες από την ηγεσία της Κίνας. Σύμφωνα με τον Yu Jie, συνεργάτη στο Chatham House στο Λονδίνο, η πανδημία ώθησε τον Xi να επισπεύσει ένα μονοπάτι που ήδη ακολουθούσε: την εθνική αυτοδυναμία.

Για σχεδόν δύο χρόνια, ο ίδιος ο πρόεδρος Xi δεν έχει εγκαταλείψει την Κίνα. Συνάντησε για τελευταία φορά έναν ξένο ηγέτη αυτοπροσώπως τον Μάρτιο του 2020, όταν συναντήθηκε με τον πρόεδρο του Πακιστάν στο Πεκίνο. Οι επιπτώσεις στο διεθνές εμπόριο είναι ξεκάθαρα ορατές.

Ενώ η Κίνα συνεχίζει να δραστηριοποιείται επιχειρηματικά και να επενδύει σε άλλες χώρες, το επιχειρηματικό περιβάλλον εντός της Κίνας ή σε περιοχές που ελέγχονται από την Κίνα αλλάζει σιγά σιγά. Οι παγκόσμιοι CEOs εγκαταλείπουν την Κίνα χωρίς να αντικατασταθούν, σύμφωνα με ξένα εμπορικά επιμελητήρια της χώρας.

Ακόμη και η φήμη του Χονγκ Κονγκ ως παγκόσμιου χρηματοπιστωτικού κόμβου έχει υποστεί οπισθοδρόμηση μετά την καταστολή των διαδηλωτών υπέρ της δημοκρατίας από το Πεκίνο και την εφαρμογή του αυστηρού νόμου για την εθνική ασφάλεια στην ειδική διοικητική περιοχή.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news

ΔΗΜΟΦΙΛΗ