Η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια τεράστια πρόκληση που αφορά τον στόλο των αυτοκινήτων της, καθώς σχεδόν τα μισά οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους ενδέχεται να χαρακτηριστούν μη βιώσιμα με βάση τις νέες ευρωπαϊκές προδιαγραφές για τη ρύπανση και την οδική ασφάλεια.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση, περίπου 45% των αυτοκινήτων που κινούνται σήμερα στη χώρα είναι άνω των 10–12 ετών, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να τεθούν εκτός κυκλοφορίας ή να αντιμετωπίσουν σοβαρούς περιορισμούς.
Ο μέσος όρος ηλικίας των Ι.Χ. στην Ελλάδα φτάνει τα 17,5 χρόνια, έναντι 12–13 ετών στην υπόλοιπη Ευρώπη, γεγονός που καθιστά τα ελληνικά οχήματα παλαιότερα, πιο ρυπογόνα και με αυξημένο ρίσκο βλαβών. Με την κλιματική κρίση να επιδεινώνεται, η Ε.Ε. προωθεί ζώνες χαμηλών εκπομπών (ZBE), αυστηρότερα όρια μικροσωματιδίων και περιορισμούς στην κυκλοφορία παλαιών οχημάτων.
Η διαδικασία αλλαγής θα είναι σταδιακή αλλά αναπόφευκτη. Ήδη προαναγγέλλονται περιορισμοί πρόσβασης στα κέντρα πόλεων, αυξημένα τέλη κυκλοφορίας, ειδικοί φόροι για ρυπογόνα Ι.Χ. και αυστηρότεροι έλεγχοι ΚΤΕΟ.
Το ζήτημα παίρνει και κοινωνική διάσταση, αφού πολλά νοικοκυριά δυσκολεύονται να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους. Η πολιτεία καλείται να προχωρήσει σε επιδοτήσεις απόσυρσης, προγράμματα ανανέωσης και χρηματοδοτικά εργαλεία για χαμηλά εισοδήματα, ώστε να αποφευχθεί ένα νέο κύμα μεταφορικής φτώχειας.
Οι ειδικοί προειδοποιούν πως, αν η χώρα δεν δράσει άμεσα, θα βρεθεί αντιμέτωπη με ευρωπαϊκές κυρώσεις για υπέρβαση ρύπων, ενώ οι οδηγοί θα κληθούν να πληρώσουν τον λογαριασμό με απαγορεύσεις κυκλοφορίας και υπέρογκα κόστη χρήσης.
Για τους Έλληνες οδηγούς, η επιλογή πλέον δεν είναι αν, αλλά πότε: η χρήση παλιών αυτοκινήτων θα γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, έως ότου γίνει οικονομικά ασύμφορη και περιβαλλοντικά απαγορευτική.
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 