Ελληνοτουρκικά

Αποκάλυψη! Παρακολουθείται το λογισμικό των F-35 από τις ΗΠΑ; Τούρκοι: Θα μας τα καταρρίπτουν

Είναι γνωστό ότι αναφορές στην Ελλάδα  την παρουσιάζουν ως «δυνητικό αγοραστή» των μαχητικών F-35.Το «κυρίως πιάτο» είχε έρθει στην  αεροπορική βάση της Ανδραβίδας, όπου πραγματοποιήθηκε η τελική φάση της πολυεθνικής αεροπορικής άσκησης μεσαίας κλίμακας «Ηνίοχος 2019», με τη συμμετοχή των ΗΠΑ, της Ιταλίας, του Ισραήλ και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Εκεί, στις ομιλίες τους, ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας, Ευάγγελος Αποστολάκης και ο αμερικανός πρεσβευτής στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, είχαν γίνει λίγο πιο συγκεκριμένοι για το ενδεχόμενο αγοράς των προηγμένων μαχητικών της Lockheed Μartin από την Ελλάδα. «Πέρα από την αναβάθμιση των F16, είμαστε στη διαδικασία να επιλέξουμε και το καινούργιο αεροπλάνο που θα έχει η Ελλάδα, ώστε να μπούμε σιγά σιγά στη νέα γενιά αεροσκαφών», ανακοίνωνε επισήμως ο τότε υπουργός Άμυνας.

Από τότε οι συζητήσεις αναθερμαίνονται συνεχώς, αλλά είχαμε και τον «εξοστρακισμό» της Τουρκίας από το πρόγραμμα των  μαχητικών F-35 στα πλαίσια επιβολής κυρώσεων των ΗΠΑ στην Τουρκία για τους S-400.

Εμπόδιο το κόστος

Σύμφωνα με το Reuters, η μέση τιμή ενός F-35 αγγίζει τα 85 εκατ. δολ. και μπορεί να μειωθεί στα 80 εκατ. δολ. το 2020, με την ανώτατη να εκτινάσσεται στα 130 εκατ. δολ., κάνοντάς το, το ακριβότερο αεροσκάφος που εξάγουν οι ΗΠΑ. Κατά την άποψη ορισμένων αναλυτών, αποτελεί  αμφιλεγόμενη επιλογή για την Ελλάδα καθώς ειδικεύεται στην καταστροφή επίγειων στόχων και όχι στην κατάρριψη αντίπαλων αεροσκαφών, ενώ ούτως ή άλλως δεν είναι σχεδιασμένο για να εντοπίζει και να καταστρέφει άλλα F-35.

Πέραν όμως του υψηλού κόστους αγοράς, ως stealth αεροσκάφος (δύσκολα δηλ. ανιχνεύσιμο από τα αντίπαλα ραντάρ) το F-35 έχει υπερβολικά υψηλό κόστος πτήσης ανά ώρα, καθιστώντας σχεδόν απαγορευτική τη χρήση του για τις (σχεδόν καθημερινές) αναχαιτίσεις  τουρκικών αεροσκαφών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Τουρκία θέλοντας να μειώσει το πολιτικό και στρατηγικό κόστος της μη αγοράς των μαχητικών  F-35, προβάλει πλέον προβληματισμούς, για το αν το αμερικανικό μαχητικό αποτελεί την ενδεδειγμένη «αιχμή του δόρατος» για την τουρκική πολεμική αεροπορία.

«Η ευπάθεια των F-35,  λέγεται ότι δεν μπορούν να πετάξουν αν δεν το θέλουν οι ΗΠΑ» λένε,  σημειώνοντας ότι αυτό ανησυχεί τόσο τους εταίρους του έργου όσο και τις χώρες αγοραστές.  Αναφέρουν δε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ακύρωσε 90 από τις 138 παραγγελίες του, ενώ ο Καναδάς δηλώνει, "Είμαι στην παραγωγή, αλλά δεν κάνω απόθεμα".

Οι συζητήσεις για το F-35 , το μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς που δεν παραδόθηκε στην Τουρκία, συνεχίζονται. Το κόστος των F-35 στο απόθεμα και η ευπάθεια που προκαλείται από το σύστημα που βασίζεται στο ALIS (Autonomous Logistics Information System), ανησυχούν τόσο τον εταίρο του έργου όσο και τις χώρες αγοραστές. Σημειώνοντας ότι τα F-35 δεν διαφέρουν σε τίποτα από ένα smartphone, στρατιωτικοί ειδικοί επισημαίνουν ότι ολόκληρος ο έλεγχος του αεροσκάφους θα είναι στις ΗΠΑ 

Αξιολογώντας το σύστημα ALIS του F-35 που βασίζεται  ως λογισμικό που εξαρτά άλλες χώρες από τη χώρα κατασκευής και δηλώνοντας ότι όσο αυτό το σύστημα είναι σε ισχύ, τα F-35 δεν θα χρησιμοποιηθούν για κανέναν άλλο σκοπό εκτός από τη βούληση των ΗΠΑ, λένε οι ειδικοί.

ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗ: ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝΤΑΙ ΟΛΑ τα F-35

Η έκθεση που συνέταξε η Πολεμική Αεροπορία της Σιγκαπούρης, είναι αξιοσημείωτη από αυτή την άποψη. Στην έκθεση αποκαλύπτεται ότι οι ΗΠΑ παρακολουθούν όλα τα F-35 με το σύστημα ALIS και έχουν τη δυνατότητα να επέμβουν στα F-35 όποτε θέλουν. Τονίζεται επίσης, ότι σε περίπτωση κρίσης με την Ουάσιγκτον όλα θα είναι στο έλεος των ΗΠΑ. Η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία, που πίστευαν ότι το F-35 περιείχε κινδύνους, δεν συμμετείχαν στο έργο. Και πάλι, ο Καναδάς, ένας από τους εταίρους του έργου, ανακοίνωσε ότι δεν σκοπεύει να προσθέσει το F-35 στο απόθεμά του ενώ βρίσκεται μόνο στη φάση παραγωγής. Ένας άλλος εταίρος του έργου F-35, η Αγγλία, ανακοίνωσε ότι θα ακυρώσει 90 από τις 138 παραγγελίες F-35 και θα αγοράσει μόνο 48 από αυτά.

Η ΣΟΥΗΔΙΑ ΑΚΥΡΩΣΕ ΕΠΙΣΗΣ ΤΗΝ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ

Αν και η Ιταλία, ένας από τους εταίρους του έργου, ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει το πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών F-35, υπάρχουν έντονες συζητήσεις για αυτά τα αεροσκάφη στη χώρα. Τελικά, η Σουηδία, μια από τις Σκανδιναβικές χώρες, εγκατέλειψε την προμήθεια F-35 και συμμετείχε στο έργο παραγωγής των βρετανικής κατασκευής πολεμικών αεροσκαφών Tempest με όπλα λέιζερ, τα οποία ισχυρίζονταν ότι ξεπερνούσαν τα τζετ F-35 με τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά.

Οι Τούρκοι προβάλλουν αυτές τις ανησυχίες με τον  Πρόεδρο του Ινστιτούτου Στρατηγικής Σκέψης, απόστρατο Υποστράτηγο Δρ.  Güray Alpar,  ο οποίος αξιολόγησε τις συζητήσεις για τα F-35, δηλώνοντας ότι ο έλεγχος του αεροσκάφους θα είναι στις ΗΠΑ λόγω του συστήματος που βασίζεται στο cloud.

 Ο Alpar είπε, «Πρέπει να σκεφτούμε πόσο θα κοστίσει αυτό. Ο έλεγχός του από κεντρικό σημείο είναι καλό για τις ΗΠΑ, αλλά μπορεί να είναι πρόβλημα όταν θα πραγματοποιήσουμε μια διαφορετική επιχείρηση, όπως η «ειρηνευτική επιχείρηση» στην Κύπρο, στην οποία θα αντικρούσουμε τις ΗΠΑ. Τι θα γίνει σε αυτές τις περιπτώσεις; «Αν οι ΗΠΑ επέμβουν στο αεροπλάνο, κλειδώσουν το σύστημα, ανιχνεύσουν το στίγμα του και το καταρρίψουν; Αυτό θα ήταν μειονέκτημα», είπε. 

Δηλώνοντας ότι το έργο F-35 συνεχίζεται εδώ και 20 χρόνια, ο Alpar είπε: «Όλοι έκαναν μια προσφορά στο F-35 λέγοντας «Προσθέστε αυτό», «Προσθέστε και αυτό». Έτσι, το έργο επεκτάθηκε κάνοντας πολλές προσθήκες στο αεροσκάφος. Την ίδια στιγμή, το F-35 έγινε δυσκίνητο.

Ο απόστρατος στρατηγός Güray Alpar, επεσήμανε ότι το F-35 δεν είναι μόνο ογκώδες, αλλά έχει και υψηλό κόστος, λέγοντας: «Ενώ ένα F-16 κοστίζει 30 εκατομμύρια δολάρια, ένα F-35 κοστίζει 80-90 εκατομμύρια δολάρια. Στην πραγματικότητα, τα μοντέλα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης των F-35 κοστίζουν περισσότερο από τετραπλάσιο από αυτό των F-16».

 «Δεδομένου ότι το F-35 γίνεται δυσκίνητο, είναι επίσης αναποτελεσματικό στις αποστολές αέρος-αέρος. Γι' αυτό οι ΗΠΑ βάζουν το F-15 δίπλα σε κάθε F-35. Επειδή το F-35 είναι αδέξιο στον αέρα και μπορεί να παρουσιάσει αδυναμία απέναντι στα SU-57 και να χάσει την αεροπορική μάχη. Δίπλα στα F-35, βάζουν ένα άλλο F-15 για προστασία, το οποίο είναι πιο πρακτικό, και μπορεί να αποδώσει πιο αποτελεσματικά σε αεροπορικές αποστολές. «Μπορεί κάθε χώρα να το κάνει αυτό; », είπε.

Γεγονός είναι, ότι οι συζητήσεις συνεχίζονται σχετικά με τα τεχνικά προβλήματα που αντιμετώπισαν τα F-35. Λόγω Covid-19 και τεχνικών δυσκολιών, ανακοινώθηκε ότι η μαζική παραγωγή αεροσκαφών F-35 σε πλήρη δυναμικότητα αναβλήθηκε επ' αόριστον. Τον Ιανουάριο, το Γραφείο Δοκιμών και Αξιολόγησης του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι εντοπίστηκαν 871 ελαττώματα στα F-35. 

Σημειώθηκε ότι 10 από αυτά τα ελαττώματα, ήταν τόσο σημαντικά που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των πιλότων και να μειώσουν την αποτελεσματικότητα των στρατιωτικών επιχειρήσεων. Συνολικά τέσσερα αεροσκάφη F-35, τρία από τις ΗΠΑ και ένα από την Ιαπωνία, έχουν πέσει μέχρι στιγμής.

Πάντως, η τουρκική πολεμική αεροπορία, πρέπει να κλείσει ένα χάσμα και μέχρι τη δεκαετία του 2030, (ελπίζουν ότι το MMU θα αναβαθμιστεί)  θα  έχουν μόνο F-16 με τα οποία μπορούν να καλύψουνε αυτό το κενό  τα οποία όμως χρησιμοποιούνε εδώ και 30 χρόνια. 

Η πτήση τους είναι 8 χιλιάδες ώρες. Αυτά πιθανότατα θα απορριφθούν μετά το 2023, καθώς  θα λήξουν ( Όριο Ζωής ) πολλά εξαρτήματά του. Εάν αντικατασταθούν 1.000 έως 1.200 εξαρτήματα των F-16 και ανανεωθεί η άτρακτός τους, η διάρκεια ζωής αυτών των αεροπλάνων θα αυξηθεί από 8.000 ώρες σε 12 χιλιάδες ώρες. Αν μπορέσουν ( Τουρκία ) να κάνουν μια τέτοια ανανέωση,  θα μπορέσουν να τα χρησιμοποιήσουνε τα F-16  μέχρι το 2030. Σε αυτό το διάστημα, ελπίζουν να έχουν αναπτύξει το εθνικό τους αεροσκάφος.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ