Παγκοσμιοποίηση
Ενημερώθηκε στις:

Η Ρωσία ενεργοποίησε τον Βόρειο Θαλάσσιο διάδρομο και αποφεύγει τις δυτικές κυρώσεις

Για δεύτερη φορά στην ιστορία, η Ρωσία έστειλε το πετρέλαιο της στην Κίνα μέσω της διαδρομής της Βόρειας Θαλάσσιας. Το εμπάργκο πετρελαίου της ΕΕ, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ σε ένα μήνα, κάνει αυτή τη διαδρομή πιο ελκυστική. Είναι πιο σύντομη και πιο γρήγορη, και το πιο σημαντικό, είναι απαλλαγμένη από δυτικές κυρώσεις.

Ωστόσο, οι κυρώσεις καθιστούν τη διαδρομή της Βόρειας Θαλάσσιας  πιο ελκυστική για τη Μόσχα, λένε  αναλυτές. Άλλωστε, πολύ σύντομα - από τις 5 Δεκεμβρίου - η Ρωσία δεν θα μπορεί να προμηθεύει αργό πετρέλαιο στην ΕΕ και από τις αρχές Φεβρουαρίου 2023 πετρελαϊκά προϊόντα λόγω ευρωπαϊκών κυρώσεων.

Σύμφωνα με το Bloomberg, στα τέλη Οκτωβρίου, ένα δεξαμενόπλοιο αποθήκευσης αγκυροβολημένο στο Μούρμανσκ, φόρτωσε αργό πετρέλαιο στο εξειδικευμένο δεξαμενόπλοιο για τη διάσπαση πάγου Vasily Dinkov. Αυτό το τάνκερ, πλέει κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής, το περασμένο Σαββατοκύριακο διέσχισε τη βόρεια ακτή της Ρωσίας και πέρασε από το Βερίγγειο Στενό, που χωρίζει τη χώρα από την Αλάσκα. 

Η μεταφορά αργού πετρελαίου υπό κυρώσεις στην Κίνα κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας μπορεί γενικά να είναι κερδοφόρα. 

Πρώτον, είναι η συντομότερη διαδρομή μεταξύ Ευρώπης και Ανατολικής Ασίας. Η διαδρομή προς την Κίνα από τα λιμάνια της Ρωσίας στη Βαλτική, είναι η μισή από τη συνηθισμένη διαδρομή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Από το Μούρμανσκ στην Κίνα, το τάνκερ διαρκεί περίπου δύο με τρεις εβδομάδες, ενώ μέσω της παραδοσιακής διαδρομής διαρκεί έως και οκτώ εβδομάδες.

Δεύτερον, δεν χρεώνονται τέλη για τη διέλευση της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας και δεν απαιτούνται πρόσθετα έγγραφα κατά τη διέλευση των συνόρων άλλων χωρών, λέει ο Andrey Maslov, αναλυτής της FG Finam. «Εδώ δεν υπάρχουν ουρές και πειρατές, όπως στη νότια διαδρομή», αναφέρει.

Γιατί αυτή η διαδρομή δεν έχει γίνει δημοφιλής;

Το γεγονός είναι ότι με προφανή πλεονεκτήματα, υπάρχουν πολλά προβλήματα.

Πρώτον, αυτές είναι οι πιο σοβαρές συνθήκες πλεύσης στον πλανήτη. Ο βόρειος θαλάσσιος δρόμος της Ρωσίας, διέρχεται από παγόβουνα και σε έντονους παγετούς. Αυτό οδηγεί στο δεύτερο πρόβλημα, απαιτούνται παγοθραυστικά και ειδικά σκάφη για τη μεταφορά εμπορευμάτων.

Σε πολικές χειμερινές συνθήκες, είναι σχεδόν αδύνατο να διατηρηθεί η απαιτούμενη θερμοκρασία στα συμβατικά δεξαμενόπλοια. Αυτό απαιτεί ειδικά δεξαμενόπλοια που μπορούν να αντέξουν αυστηρές συνθήκες θερμοκρασίας.

«Προκειμένου η μεταφορά πετρελαίου κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας να μην είναι εφάπαξ, αλλά τακτική και σημαντική, πρέπει να δημιουργήσουμε έναν μεγάλο στόλο, ο οποίος δεν είναι προς το παρόν διαθέσιμος σε ολόκληρο τον κόσμο. Θα πάρει πολύ χρόνο», αναφέρει ο Andrey Maslov, αναλυτής της FG Finam.

Για κατανόηση: νωρίτερα η Ρωσία ναύλωνε κυρίως ευρωπαϊκά δεξαμενόπλοια της συνήθους κατηγορίας για τη μεταφορά πετρελαίου, μετά τους ευρωπαϊκούς περιορισμούς θα πρέπει να εγκαταλειφθούν. Όμως η Ρωσία δεν θα μείνει χωρίς στόλο, μπορεί να ναυλώσει πλοία στο Ιράν, την Ινδία, τα Αραβικά Εμιράτα και άλλες χώρες. Στην περίπτωση των πλοίων κλάσης Αρκτικής, αυτό δεν θα λειτουργήσει, γιατί υπάρχουν πολύ λίγα από αυτά σε ολόκληρο τον κόσμο.

Μια άλλη επιπλοκή είναι ότι, λόγω των συνεχιζόμενων lockdown για τον κορωνοϊό, η κατανάλωση πετρελαίου στην Κίνα έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα τα τελευταία πέντε χρόνια, επομένως μπορεί να είναι δύσκολο να αυξηθεί η προσφορά αργού πετρελαίου πέρα ​​από τους ήδη υψηλούς όγκους, πιστεύει ο Kondratiev, αναπληρωτής επικεφαλής του οικονομικού τμήματος του Ινστιτούτου Ενέργειας και Οικονομικών.Τώρα η Κίνα, λαμβάνει ρωσικό πετρέλαιο μέσω του αγωγού ESPO και μέσω του λιμανιού του Kozmino ήδη στο μέγιστο.

Μια άλλη δυσκολία είναι νομική. «Έχουμε ακόμη περιορισμό για τη μεταφορά εμπορευμάτων, κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής με πλοία υπό ξένες σημαίες. Για τη διέλευσή τους, απαιτείται ειδική άδεια. Μόνο σκάφη που φέρουν ρωσική σημαία μπορούν να πλεύσουν κατά μήκος του NSR. Πιθανώς, είναι απαραίτητο να αλλάξει η νομοθεσία», λέει ο Kondratiev και συνεχίζει:

«Η έναρξη μιας πλήρους διαμετακομιστικής διαδρομής κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας από τα λιμάνια της περιοχής του Λένινγκραντ προς την Ανατολική Ασία θα απαιτήσει 4-5 χρόνια, δηλαδή, είναι δυνατή όχι νωρίτερα από το 2027».

 Αξίζει να σημειωθεί ότι, η Ρωσία στην πραγματικότητα δεν προμηθεύει τόσο πετρέλαιο στην ΕΕ όσο παλιά. Ως εκ τούτου, οι συνέπειες του εμπάργκο πετρελαίου είναι απίθανο να είναι καταστροφικές. Σύμφωνα με τον Kondratiev, η Ρωσία προμηθεύει σήμερα την ΕΕ με 1,2-1,4 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, ενώ ο συνολικός όγκος των εξαγωγών ρωσικού αργού πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένων των παραδόσεων με αγωγούς, είναι περίπου 4,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.

Το απαισιόδοξο σενάριο υποθέτει ότι, μέχρι το καλοκαίρι του 2023 η Ρωσία θα πρέπει να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου κατά 500-800 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα, το μετρίως απαισιόδοξο κατά 300-400 χιλιάδες. «Ωστόσο, το πιθανότερο είναι ότι η παραγωγή μας δεν θα μειωθεί περισσότερο από 300 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα, λόγω του ευρωπαϊκού εμπάργκο», σημειώνει ο ειδικός. 

Απαισιόδοξα σενάρια, είναι πιθανά εάν η παγκόσμια οικονομία βυθιστεί σε μια νέα κρίση, η οποία αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε πτώση της ζήτησης ενέργειας. 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ