Το τουρκικό Υπουργείο Εθνικής Άμυνας απάντησε σε ισχυρισμούς σχετικά με τη συντριβή του στρατιωτικού μεταγωγικού αεροσκάφους C-130 του στα σύνορα Αζερμπαϊτζάν-Γεωργίας, ενώ παράλληλα ως προληπτικό μέτρο καθήλωσε από τις 12 Νοεμβρίου 2025, τον υπόλοιπο στόλο των C-130 , απαγορεύοντας μέχρι νεωτέρας διαταγής τις πτήσεις τους, αναφέρει τουρκικό ΜΜΕ, επισημαίνοντας:
Η εβδομαδιαία ενημέρωση τύπου από τον τον εκπρόσωπο του τουρκικού ΥΠΕΘΑ
Ο Σύμβουλος Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και Εκπρόσωπος του Υπουργείου, Αντιναύαρχος Ζέκι Ακτούρκ, αναφέρθηκε στην εβδομαδιαία ενημέρωση Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο στο θέμα του C-130 λέγοντας:
Ένα στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος C-130 που μετέφερε 20 άτομα, συμπεριλαμβανομένου του πληρώματος πτήσης, το οποίο απογειώθηκε από το Αζερμπαϊτζάν για να μεταφέρει το πλήρωμα συντήρησης των F-16 που πέταξαν στο πλαίσιο της Ημέρας Νίκης του Αζερμπαϊτζάν στις 8 Νοεμβρίου στην Τουρκία, συνετρίβη στα σύνορα Αζερμπαϊτζάν-Γεωργίας στις 11 Νοεμβρίου.
Δηλώνοντας ότι 20 στρατιώτες σκοτώθηκαν στο ατύχημα, είπε: «Η αιτία του συμβάντος θα διευκρινιστεί μετά την έρευνα της ομάδας διερεύνησης του ατυχήματος. Προσευχόμαστε για άλλη μια φορά για το έλεος του Θεού στους αξιοσέβαστους μάρτυρες που έχασαν τη ζωή τους και εκφράζουμε τα συλλυπητήριά μας και τις προσευχές μας για υπομονή στις θλιμμένες οικογένειές τους, στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις και στο ευγενές έθνος μας».
Το συμβάν της πτώσης του τουρκικού C-130
Δόθηκαν πληροφορίες σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα σχετικά με το πριν και το μετά το περιστατικό, ως ακολούθως:
Στις 11 Νοεμβρίου, το μεταγωγικό αεροσκάφος τύπου C-130E, με αριθμό ουράς 68-1609, που ανήκει στην 12η Διοίκηση Κύριας Βάσης Αερομεταφορών της Διοίκησης Πολεμικών Αεροποριών, απογειώθηκε από την Καισάρεια στις 09:02 με αποστολή μεταφοράς προσωπικού και εξοπλισμού στην επαρχία Γκαντζά του Αζερμπαϊτζάν και προσγειώθηκε με ασφάλεια στην Γκαντζά στις 11:06.
Απογειώθηκε ξανά στις 13:15 με συνολικά 20 άτομα προσωπικό για τη μεταφορά στην 5η Διοίκηση Κύριας Βάσης Αεριωθούμενων (Μερζιφούν) για να μεταφέρει την 10μελή ομάδα συντήρησης και διάφορα υλικά συντήρησης αεροσκαφών για τα F-16 μας που πετούν στο Αζερμπαϊτζάν στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Ημέρας της Νίκης.
Μετά την απογείωση, υπήρξε ασύρματη επικοινωνία με το Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας της Τιφλίδας για τελευταία φορά στις 13:50, και η ασύρματη και ραντάρ επικοινωνία με το αεροσκάφος χάθηκε μετά από αυτό το χρονικό διάστημα.
Δεν ελήφθη απάντηση στις κλήσεις που έγιναν στη συνέχεια από το Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας της Τιφλίδας. «Στις 14:34, λάβαμε πληροφορίες ότι το αεροσκάφος μας με κωδικό κλήσης TUAF 543 συνετρίβη στα σύνορα Αζερμπαϊτζάν-Γεωργίας, νότια της Τιφλίδας, για άγνωστη προς το παρόν αιτία.»
Η δήλωση τόνισε ότι μόλις έγινε γνωστό το περιστατικό, ξεκίνησαν αμέσως οι προσπάθειες έρευνας και διάσωσης σε συντονισμό με τις αρχές του Αζερμπαϊτζάν και της Γεωργίας και ταυτόχρονα στάλθηκε ένα drone στην περιοχή. Η δήλωση συνέχισε ως εξής:
Οι γεωργιανές ομάδες έρευνας και διάσωσης έφτασαν στα συντρίμμια του αεροπλάνου στις 15:02 και η περιοχή ασφαλίστηκε στις 17:00 για να διεξαχθεί έρευνα από την ομάδα έρευνας ατυχήματος. Ο Υπουργός μας είχε συναντήσεις με τον Υπουργό Άμυνας της Γεωργίας, τον Υπουργό Άμυνας του Αζερμπαϊτζάν και τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου του Αζερμπαϊτζάν σχετικά με τις προσπάθειες έρευνας και διάσωσης στα συντρίμμια.
Η ομάδα έρευνας, διάσωσης και έρευνας ατυχημάτων, που αναπτύχθηκε στην περιοχή, ξεκίνησε την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης στα συντρίμμια του καταρριφθέντος αεροπλάνου μας στις 06:30 στις 12 Νοεμβρίου, σε συντονισμό με τις γεωργιανές ομάδες έρευνας και διάσωσης, οι οποίες αντέδρασαν γρήγορα και κινητοποίησαν όλους τους πόρους τους.
Μετά από εξέταση, διαπιστώθηκε ότι 20 από τους ηρωικούς συμπολεμιστές μας στο αεροπλάνο μαρτύρησαν. Τα λείψανα των πεσόντων ηρωικών συμπολεμιστών μας ανακτήθηκαν και προβλέπεται να επιστραφούν στη χώρα μας σήμερα. Μετά την επιστροφή τους στη χώρα μας, τα λείψανα των μαρτύρων μας θα σταλούν στους τόπους ταφής τους μετά από τελετή.
Ερωτήσεις και Απαντήσεις σχετικά με τους λόγους που οδήγησαν στην συντριβή του C-130
Οι λόγοι σχετικά με την συντριβή του αεροπλάνου απαντήθηκαν μέσω ερωτήσεων και απαντήσεων, όπως παρακάτω:
«1. Μεταφέρθηκαν πυρομαχικά στο αεροπλάνο;»
Το αεροπλάνο μας μετέφερε προσωπικό και εξοπλισμό συντήρησης αεροσκαφών. Δεν υπήρχαν πυρομαχικά στο αεροσκάφος.
2. Υπάρχουν στοιχεία σχετικά με την αιτία της συντριβής του αεροπλάνου;
Είναι πολύ νωρίς για να σχολιάσουμε αυτό το θέμα. Η αιτία του συμβάντος θα διευκρινιστεί μετά την έρευνα για το ατύχημα που βρίσκεται σε εξέλιξη.
3. Αληθεύει ότι εντοπίστηκε ελικόπτερο στην περιοχή στα αρχεία του ραντάρ την ίδια στιγμή;
Είναι ένα γεωργιανό ελικόπτερο που πήγε στην περιοχή μετά τη συντριβή του αεροπλάνου μας και προσπάθησε να επικοινωνήσει μαζί μας.
4. Αληθεύει ότι το αεροσκάφος αγοράστηκε από τη Σαουδική Αραβία;
Το εν λόγω αεροσκάφος αγοράστηκε από τη Σαουδική Αραβία στις 21 Ιανουαρίου 2012 και, μετά την ολοκλήρωση της συντήρησης, προστέθηκε στο απόθεμα το 2014. Εκσυγχρονίστηκε και επέστρεψε σε λειτουργία το 2022.
Έκτοτε βρίσκεται σε υπηρεσία, με τακτική συντήρηση. Ωστόσο, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς, δεν πρόκειται για πλεονάζον αεροσκάφος που έχει αποσυρθεί από τη χώρα χρήστη, αλλά για ένα αεροσκάφος που είναι πλεονάζον για τις ανάγκες. Τα αεροσκάφη C-130 εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται από τη Σαουδική Αραβία.
5. Ήταν το αεροπλάνο που συνετρίβη παλιό και κακοσυντηρημένο;
Δεν υπάρχουν παλιά αεροσκάφη, μόνο παραμελημένα. Η χώρα μας συντηρεί τακτικά τα εν λόγω αεροσκάφη. Τα αεροσκάφη C-130 χρησιμοποιούνται σήμερα ενεργά σε περισσότερες από 70 χώρες.
Μια ανασκόπηση του ιστορικού συντήρησης του καταρριφθέντος αεροσκάφους αποκάλυψε ότι το αεροσκάφος είχε υποβληθεί σε εκσυγχρονισμό της Erciyes Avionics, η προγραμματισμένη συντήρηση του σκελετού, του κινητήρα και της έλικας είχε ολοκληρωθεί εγκαίρως και η πιο πρόσφατη συντήρηση πραγματοποιήθηκε μεταξύ 11 Σεπτεμβρίου και 12 Οκτωβρίου 2025.
6. Είναι αλήθεια ότι το μαύρο κουτί μεταφέρθηκε στη χώρα μας για εξέταση;
Οι συσκευές FDR (FLIGHT DATA RECORDER) και CVDR (COCKPIT VOICE DATA RECORDER), οι οποίες αναφέρονται ως τα μαύρα κουτιά του καταρριφθέντος αεροπλάνου μας, μεταφέρθηκαν στη χώρα μας για εξέταση στην Άγκυρα.
7. Θα συνεχίσουν να πετούν άλλα αεροσκάφη C-130 στο απόθεμα;
Τα αεροσκάφη μας έχουν αναστείλει τις πτήσεις τους ως προληπτικό μέτρο από τις 12 Νοεμβρίου 2025. Οι πτήσεις θα συνεχιστούν μετά την ολοκλήρωση όλων των λεπτομερών τεχνικών ελέγχων και ελέγχων.
Τι προκάλεσε την πτώση του;
Απάντηση σε αυτό θα δώσει το μαύρο κουτί που βρέθηκε και μεταφέρθηκε στην Τουρκία για ανάλυση, αλλά και το Γεωργιανό ελικόπτερο που βρισκόταν στην περιοχή αν είδε κάτι...
Ωστόσο το γεγονός ότι δεν υπήρξε κάποια επικοινωνία από το μοιραίο C-130 με το Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας της Τιφλίδας, πριν την πτώση του για κάποια μηχανική βλάβη, συνηγορεί στην άποψη ότι αυτό που προκάλεσε την πτώση του και την διάλυσή του κυριολεκτικά στον αέρα ήταν κάτι απότομο και βίαιο ταυτόχρονα.
Αυτό μπορεί να προήλθε είτε από έκρηξη αντιαεροπορικού βλήματος ή drone, ή από εκρηκτικό μηχανισμό εντός του αεροσκάφους ή ακόμη και από ηλεκτρομαγνητική παρεμβολή στα σημεία συνδεσιμότητας της ατράκτου του αεροσκάφους, προκαλώντας την διάλυσή της στον αέρα.
Εν αναμονή του πορίσματος των τουρκικών αρχών.