Η Γαλλία είναι διάσημη για την αγάπη της στο κρασί.
Κι όμως, ένα γαλλικού ύφους εστιατόριο στη Βρετανία αποφάσισε να αλλάξει σελίδα.
Το La Popote, το οποίο βρίσκεται στο Cheshire και περιλαμβάνεται στον οδηγό Michelin, προσφέρει στους πελάτες του πάνω από 140 ετικέτες κρασιού, μας ενημερώνει το CNN.
Από αυτήν την εβδομάδα, όμως, πρωτοπορεί με κάτι διαφορετικό: ένα μενού αποκλειστικά αφιερωμένο στο νερό.
La Popote στη Βρετανία: Από το κρασί…στο νερό
Την ιδέα έφερε ο Ντόραν Μπάϊντερ, σομελιέ νερού πιστοποιημένος από την Fine Water Academy και ιδιοκτήτης του brand Crag Spring Water.
Ο Μπάϊντερ συνεργάζεται ήδη με το εστιατόριο, όμως τώρα ανέλαβε να επιμεληθεί το πρώτο βρετανικό μενού νερού, με επιλογές από Βρετανία, Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Ιταλία.
Οι τιμές ξεκινούν από 5 λίρες για μια φιάλη Crag και φτάνουν τις 19 λίρες για το σπάνιο αφρώδες Palace of Vidago από την Πορτογαλία.
Το νερό δεν είναι απλώς νερό
Ο σεφ και ιδιοκτήτης Τζόζεφ Ρόουλινς, μαζί με τη σύντροφό του Γκαέλ Ραντιγκόν, παραδέχονται ότι στην αρχή γέλασαν με την ιδέα.
Όμως, ύστερα από μια γευσιγνωσία στο «μπαρ νερού» του Μπάϊντερ, έμειναν άφωνοι.
«Το νερό αλλάζει τελείως γεύση όταν το συνδυάσεις με φαγητό – ακριβώς όπως το κρασί», σημείωσε ο Ρόουλινς.
«Το νερό αλλάζει τελείως γεύση όταν το συνδυάσεις με φαγητό»
Στο La Popote, οι πελάτες μπορούν να διαλέξουν τρεις επιλογές εμφιαλωμένου νερού χωρίς ανθρακικό, τέσσερις με ανθρακικό, καθώς και το παραδοσιακό νερό βρύσης.
Η επιστήμη της γεύσης
Η γεύση του νερού, εξηγεί ο Μπάϊντερ, εξαρτάται από τα ολικά διαλυμένα στερεά (TDS).
Από το «ουδέτερο» αποσταγμένο νερό με μηδενικό TDS μέχρι τις έντονες γεύσεις των νερών με χιλιάδες TDS, η εμπειρία ποικίλλει.
Για παράδειγμα, το Lauretana από την Ιταλία έχει μόλις 14 TDS, ενώ το γαλλικό Vichy Celestins φτάνει τα 3.300.
Ο συνδυασμός τους με φαγητά – όπως τυριά, αλλαντικά ή σοκολάτα – αναδεικνύει νέες διαστάσεις γεύσης.
Η άνθηση των μη αλκοολούχων ποτών
Η κίνηση του La Popote έρχεται σε μια περίοδο που η παγκόσμια αγορά ποτών χωρίς αλκοόλ απογειώνεται.
Το 2023, οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 20 δισ. δολάρια, διπλάσιες σε σχέση με πέντε χρόνια πριν, σύμφωνα με στοιχεία του Euromonitor.
Η αγορά αυξήθηκε κατά 20% μέσα σε έναν χρόνο, την ώρα που τα αλκοολούχα ποτά σημείωσαν μόλις 8%.
Από τη μπύρα ως το κρασί χωρίς αλκοόλ
Οι επιλογές πλέον δεν περιορίζονται σε αναψυκτικά ή χυμούς.
Μπύρες, κρασιά και αποστάγματα χωρίς αλκοόλ κατακτούν ράφια και λίστες ποτών. Η μπύρα κυριαρχεί με 89% των πωλήσεων, ενώ το κρασί κατέχει 7% και τα αποστάγματα 4%.
Κολοσσοί όπως η Diageo και η LVMH επενδύουν δυναμικά: η πρώτη δημιούργησε έκδοση χωρίς αλκοόλ του Captain Morgan, ενώ η δεύτερη στηρίζει τη μάρκα αφρωδών French Bloom. Τα μη αλκοολούχα προϊόντα αποδεικνύονται μάλιστα πιο κερδοφόρα, αφού φορολογούνται λιγότερο.
Η γαστρονομία της νηφαλιότητας
Η στροφή αυτή δημιουργεί καινούριες συνήθειες: όλο και περισσότεροι καταναλωτές υιοθετούν το λεγόμενο zebra-striping, εναλλάσσοντας αλκοολούχα και μη αλκοολούχα ποτά για να αποφύγουν το hangover.
Ταυτόχρονα, κυβερνήσεις πιέζουν για αυστηρότερες ετικέτες που θα προειδοποιούν για τους κινδύνους του αλκοόλ.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, το «μενού νερού» του La Popote δεν είναι μια εκκεντρικότητα αλλά ένας νέος δρόμος στη γαστρονομία.
Ένα νέο κεφάλαιο στη γαστρονομία
Το «μενού νερού» δεν είναι μόνο μια καινοτομία, αλλά και αντανάκλαση μιας παγκόσμιας τάσης.
Η κατανάλωση αλκοόλ μειώνεται σταθερά, ενώ αυξάνονται οι επιλογές για όσους θέλουν να απολαύσουν μια γαστρονομική εμπειρία χωρίς αλκοόλ.
«Όταν μου φέρνουν λίστα κρασιών, δεν με αφορά. Όμως ένα μενού νερού μου ανοίγει μια εντελώς νέα εμπειρία», λέει ο Μπάϊντερ.
Και όπως φαίνεται, ολοένα περισσότεροι πελάτες συμφωνούν.