Κόσμος
Ενημερώθηκε στις:

Παγκόσμια ναυτιλία: Πώς Χούθι - Σομαλοί και Ιρανοί την "γκρεμίζουν" συθέμελα

Σε μία ταραχώδη εποχή μακράς διάρκειας έχει εισέλθει η παγκόσμια ναυτιλία χωρίς κανείς να μπορεί να προβλέψει πότε θα βγει το ουράνιο τόξο σπάζοντας την μουντάδα του γκρίζου ουρανού, σύμφωνα με το newmoney.gr

Ασταθής η κατάσταση της θαλάσσιας ασφάλειας με επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, αναζωπυρώθηκε η σομαλική πειρατεία ενώ γίνονται και ιρανικές επιθέσεις σε εμπορικά πλοία επηρεάζουν τις διεθνείς ναυτιλιακές οδούς που είναι κρίσιμες για την παγκόσμια οικονομία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Παρά τις προσπάθειες των ΗΠΑ και των συμμάχων τους να διαφυλάξουν αυτά τα ύδατα μέσω επιχειρήσεων όπως η Prosperity Guardian υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και η επιχείρηση Aspides της ΕΕ στην Ερυθρά Θάλασσα/κόλπο του Άντεν, μαζί με την επιχείρηση Atalanta της ΕΕ στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, οι προσπάθειες αυτές δεν έχουν μέχρι στιγμής αποδειχθεί αποτελεσματικές όσον αφορά τη διασφάλιση της ελεύθερης ροής του εμπορίου στην περιοχή, ιδίως όσον αφορά την Ερυθρά Θάλασσα.

Σε απάντηση στην κλιμάκωση των περιφερειακών συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή, η Αμερικανική Ναυτιλιακή Διοίκηση εξέδωσε νέες συστάσεις-συμβουλευτική οδηγία προς τη ναυτιλία, η οποία ενισχύει τις προηγούμενες κατευθυντήριες γραμμές για τα εμπορικά πλοία με αμερικανική σημαία που πλέουν σε περιοχές υψηλού κινδύνου, συμπεριλαμβανομένων της νότιας Ερυθράς Θάλασσας, του στενού Bab el Mandeb και του Κόλπου του Άντεν. Ειδικότερα, μία από τις νέες συστάσεις συνιστά στα πλοία να απενεργοποιούν τους αναμεταδότες του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης (AIS) για να μειώσουν τον κίνδυνο να γίνουν στόχος, ιδίως σε περιοχές όπου η απειλή από τις δυνάμεις των Χούθι είναι πιο σημαντική.

Εκτός από τις απειλές από τους Χούθι και τη σομαλική πειρατεία, οι αμερικανικές συστάσεις  καλύπτουν  επίσης τους κινδύνους από τις ιρανικές δυνάμεις στον Περσικό Κόλπο, τα Στενά του Ορμούζ, τον Κόλπο του Ομάν και την Αραβική Θάλασσα.

Μετά την απόσυρση των Ηνωμένων Πολιτειών από την Πυρηνική Συμφωνία του Ιράν από τον πρώην πρόεδρο Τραμπ το 2018, το Ιράν έχει επιχειρήσει να καταλάβει εμπορικά πλοία σε περισσότερες από 20 περιπτώσεις.

Η συμβουλευτική της MARAD απαριθμεί αρκετά περιστατικά μόνο από το περασμένο έτος, συμπεριλαμβανομένης της ιρανικής κατάσχεσης τον Απρίλιο του 2023 του δεξαμενόπλοιου Suez Rajan με σημαία Νήσων Μάρσαλ στον Κόλπο του Ομάν.

Το ίδιο πλοίο, που μετονομάστηκε σε St. Nikolas, κατασχέθηκε ξανά στην Αραβική Θάλασσα τον Ιανουάριο του 2024. Επιπλέον, τον Μάιο του 2023, το Ιράν κατέλαβε το δεξαμενόπλοιο Niovi με σημαία Παναμά στο Στενό του Ορμούζ.

Οι ιρανικές δυνάμεις προσπάθησαν επίσης ανεπιτυχώς να καταλάβουν το δεξαμενόπλοιο TRF Moss με σημαία Νήσων Μάρσαλ και το δεξαμενόπλοιο Richmond Voyager με σημαία Μπαχάμες στον Κόλπο του Ομάν τον Ιούλιο του 2023, αλλά αποτράπηκαν από την αντίδραση των ναυτικών δυνάμεων των ΗΠΑ στην περιοχή.

«Οι ιρανικές δυνάμεις έχουν χρησιμοποιήσει μικρές βάρκες και ελικόπτερα κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων επιβίβασης και έχουν επιχειρήσει να εξαναγκάσουν εμπορικά πλοία να εισέλθουν στα ιρανικά χωρικά ύδατα», αναφέρει η συμβουλευτική των ΗΠΑ.

Η συμβουλή της MARAD συνιστά στα πλοία να επιβεβαιώσουν την τήρηση του διεθνούς δικαίου σε περίπτωση προσέγγισης από ιρανικές δυνάμεις και να παραμείνουν όσο το δυνατόν μακρύτερα από τα χωρικά ύδατα του Ιράν χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Η πειρατεία εξακολουθεί επίσης να αποτελεί μόνιμη απειλή για τη ναυτιλία, με πρόσφατα περιστατικά επιβιβασης και αεροπειρατείας στον Κόλπο του Άντεν, την Αραβική Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό, συμπεριλαμβανομένων των πειρατειών των εμπορικών πλοίων Ruen και Abdullah. Η συμβουλευτική συνιστά την τήρηση των βέλτιστων πρακτικών διαχείρισης για την αποτροπή της πειρατείας (BMP5) και τη συμβουλευτική του δικτυακού τόπου Maritime Global Security για καθοδήγηση πριν από την επιχείρηση.

Προειδοποιεί επίσης για τα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV) και τις νάρκες limpet που αποτελούν απειλή για τα εμπορικά πλοία σε περιοχές όπως ο Περσικός Κόλπος, τα Στενά του Ορμούζ, ο Κόλπος του Ομάν και η Αραβική Θάλασσα. Συνιστάται στα μέλη του πληρώματος να μετακινηθούν σε ασφαλή χώρο στο πλοίο, εάν υπάρχει υποψία για UAV. Τα τελευταία χρόνια έχουν χρησιμοποιηθεί νάρκες λιμπινών, οι οποίες μπορούν να προσαρτηθούν στα κύτη των πλοίων, για να προκαλέσουν ζημιές σε εμπορικά πλοία.

Μια άλλη σημαντική εξέλιξη που περιλαμβάνεται στη συμβουλευτική είναι η δημιουργία του Κοινού Κέντρου Ναυτιλιακών Πληροφοριών Ερυθράς Θάλασσας/ Κόλπου του Άντεν (JMIC). Η συμβουλευτική περιγράφει αυτό ως μια συλλογική προσπάθεια που αποσκοπεί στην παροχή επικαιροποιημένων εκτιμήσεων απειλών και αναφορών περιστατικών για τη βελτίωση του συντονισμού της αντίδρασης.

Η συμβουλευτική τονίζει τη σημασία της επαγρύπνησης και της εφαρμογής μέτρων ασφαλείας επί του σκάφους, συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης κατάλληλης επιφυλακής, της προετοιμασίας για την αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης και της τήρησης των κατευθυντήριων γραμμών της αμερικανικής ακτοφυλακής για τη δραστηριοποίηση σε ύδατα υψηλού κινδύνου.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ