Πλοία που ελέγχονται από το Ιράν επιστρατεύτηκαν για να μεταφέρουν ρωσικό αργό από τη Μαύρη Θάλασσα στο τελευταίο κεφάλαιο της διάλυσης των κυρώσεων για τα δεξαμενόπλοια.
Ερευνητές από την United Against Nuclear Iran (UANI), μια διεθνή μη κερδοσκοπική οργάνωση, ισχυρίζονται ότι έχουν εντοπίσει τουλάχιστον πέντε από τη λεγόμενη αρμάδα-φάντασμα του Ιράν που μεταφέρει πετρέλαιο από τη Ρωσία στην Κίνα και την Ινδία.
The list keeps growing... two more vessels from #Iran's Ghost Armada have made a switch from carrying Iranian oil to #Russian. MEROPE is presently loading at Primorsk and AFRA CROWN is expected to do the same. Both vessels are flagged by #Liberia. #OOTT #UANIShipping pic.twitter.com/1OPVEJUDLO
— Claire Jungman (@claire_jungman) June 4, 2022
zThey stole Iran’s oil on the coast of #Greece, then brave Iranians retaliated and confiscated the enemy’s oil tankers. But in the mainstream media’s propaganda, Iran is accused of theft. Who’s the thief? You who stole our oil or us who took it back? pic.twitter.com/KqXFlJcwKW
— Khamenei.ir (@khamenei_ir) June 4, 2022
Στην Τεχεράνη, οι κλιμακούμενες δηλώσεις του Ιρανού υπουργού Εξωτερικών Amir Abdollahian σχετικά με οποιοδήποτε νέο ψήφισμα που θα φέρει κοντά τις χώρες Ε3 και την Ουάσιγκτον σχετικά με το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν επιβεβαιώνουν ότι ο φάκελος αυτός μπορεί να φουντώσει περισσότερο τις επόμενες ημέρες.
Πρακτικά, η Τεχεράνη έχασε περίπου 700.000 βαρέλια πετρελαίου που μετέφερε το πλοίο Lana, ενώ αποζημιώθηκε με περίπου 1.800.000 βαρέλια πετρελαίου από τα δύο ελληνικά πλοία (Poseidon Delta και Prudent Warrior).
Στην Αθήνα, ο Έλληνας υπουργός Ναυτιλίας, Ιωάννης Πλακιωτάκης, ζήτησε διεθνή κινητοποίηση για την απελευθέρωση των δύο ελληνικών πετρελαιοφόρων που κρατούνται από το Ιράν, θεωρώντας ότι πρόκειται για ένα απαράδεκτο ζήτημα που δεν πρέπει να επαναληφθεί.
Η Αθήνα, η οποία κατέλαβε το πλοίο Lana και το παρέδωσε στους Αμερικανούς, δεν επέδειξε καμία ουσιαστική διπλωματική ή νομική ενέργεια με την Τεχεράνη για την επίλυση αυτής της κρίσης, προφανώς φοβούμενη την αντίδραση της Ουάσινγκτον, η οποία προσπαθεί να ασκήσει πίεση στην Τεχεράνη.
Οι εταιρείες αυτές δέχθηκαν χθες νέο πλήγμα από την ανακοίνωση της ΕΕ για δέσμη κυρώσεων που περιλαμβάνει τις θαλάσσιες μεταφορές ρωσικού πετρελαίου και τη μεταφορά από πλοίο σε πλοίο, λόγω του σημαντικού ρόλου που διαδραματίζουν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες στον τομέα αυτό.7/11
Σύμφωνα με μια σειρά ερευνητικών κέντρων, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες αντιπροσωπεύουν το 55% της εξάρτησης της Ρωσίας από τις θαλάσσιες μεταφορές, 20% περισσότερο από ό,τι ήταν πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Η Μόσχα, η οποία αντιμετωπίζει μερική απαγόρευση της πώλησης του πετρελαίου της στην αγορά της ΕΕ, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου διακινείται μέσω αγωγών, έχει αναγκαστεί να το πουλάει στις πιο απομακρυσμένες αγορές και έτσι έχει αυξήσει την εξάρτησή της από τις θαλάσσιες μεταφορές, από τις οποίες οι ελληνικές εταιρείες ελέγχουν περισσότερο από το ένα τέταρτο.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η συνολική απαγόρευση της θαλάσσιας μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου από όλες τις ευρωπαϊκές εταιρείες σταμάτησε μετά από ένσταση της Ελλάδας, παρά τις μεγάλες επιπτώσεις της στη ρωσική αγορά πετρελαίου και τη ρωσική οικονομία.
Συνοψίζοντας, δεν φαίνεται ότι το Ιράν βιάζεται να τερματίσει την κρίση των πλοίων με την Ελλάδα, όπως και η Αθήνα δεν θέλει να διαταράξει τις σχέσεις της με τις ΗΠΑ εξαιτίας αυτής της κρίσης. Το υψηλό τίμημα πληρώνουν τα πληρώματα των δύο πλοίων και οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες.