Κώστας Ξενάκης.
Κοινωνία

Απεβίωσε ο ζωγράφος Κώστας Ξενάκης

Γεννήθηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου το 1931, ενώ αργότερα εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι. Θεωρείται σημαντικός εκπρόσωπος της μεταμοντέρνας τέχνης, και τα έργα του ήταν γνωστά για την σημειολογία τους και τον συνδυασμό κωδικών, γραμμάτων διαφόρων αλφαβήτων, και διαφόρων αντικειμένων, κατά την προσωπική του τεχνοτροπία.

Στην ηλικία των 21 ετών έφυγε για το Παρίσι όπου σπούδασε διακόσμηση εσωτερικών χώρων και αρχιτεκτονική έως το 1961 στην École Supérieure des Arts Modernes και στην Académie de la Grande Chaumière. Κατά την δεκαετία του 1970 υπήρξε καθηγητής των καλών τεχνών στο Παρίσι και το Βερολίνο, ενώ μετέπειτα πραγματοποίησε πολλές εκθέσεις διεθνώς. Από το 1980 και έπειτα αρχίζει να χρησιμοποιεί όλο και περισσότερα σημεία και σύμβολα επί των έργων του, παρμένα από τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά, ελληνικό και φοινικικό αλφάβητο, αλλά και ιαπωνικούς χαρακτήρες, υποβαλλόμενα από χρωματικές ποικιλίες.

Missing περιεχόμενο.

Το 1986 έγινε μέλος του Τάγματος των Ταγμάτων και των Τεχνών στη Γαλλία, και το 1996 του απονεμήθηκε το βραβείο Ντελμά. Άσκησε κριτική στο φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης και των επιπτώσεων της. Στην Ελλάδα, κάποια από τα έργα του φιλοξενούνται στην Εθνική Πινακοθήκη Αθηνών και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, ενώ ένα από τα έργα του κοσμούσε ως ο κεντρικός πίνακας το πρωθυπουργικό γραφείο κατά την θητεία του Αλέξη Τσίπρα.

Επιλογή του Αλέξη Τσίπρα για το Μαξίμου

“Αν συναντούσα τον Αλέξη Τσίπρα θα του έλεγα ευχαριστώ που με τίμησε διαλέγοντας να τοποθετήσει έργο μου στο γραφείο του στο Μέγαρο Μαξίμου αποδεικνύοντας ότι – επιτέλους – σ’ αυτόν τον τόπο μπορεί να υπάρξει αξιοκρατία. Δεν έχουμε γνωριστεί, ιδωθεί και συναντηθεί ποτέ…” είχε πει. Στην ερώτηση γιατί θεωρεί ότι ο πρώην πρωθυπουργός επέλεξε το έργο του, είχε πει: “Μπορώ να πω ότι καταλαβαίνω το λόγο. Το έργο αυτό καυτηριάζει το χαοτικό τρόπο της μετάδοσης της πληροφορίας σήμερα. Διερωτώμαι αν στη μετάδοση αυτή και κυρίως μέσα από τα ΜΜΕ υπάρχει διάλογος ή μονόλογος. Είναι ένα σύστημα που εφαρμόζεται σε όλα τα μέρη του κόσμου και ιδιαίτερα στην Ελλάδα”.  “Σ’ αυτόν τον τόπο όλα λειτουργούν βάσει οικογενειοκρατίας, από την πολιτική έως την τέχνη. Νιώθεις πως κάτι αλλάζει, λοιπόν, όταν συνειδητοποιείς ότι αυτή η ασθένεια αρχίζει να περνάει. Στην Ελλάδα δε έχω καμία οικογένεια κι επειδή περνώ ένα μεγάλο μέρος του χρόνου μου στο εξωτερικό, υπάρχουν φορές που σ’ αυτή τη χώρα νιώθω ξένος” είχε πει στο The Toc.

Το έργο που είχε επιλέξει ο Αλέξης Τσίπρας για το γραφείο του στο Μαξίμου, ήταν το “Εντολές ΗΗΒ” (ακρυλικό σε μουσαμά διαστάσεων 100Χ81), έργο με έντονους συμβολισμούς. Ο Ξενάκης το δημιούργησε το 1991 ασκώντας κριτική στον τρόπο που διοχετεύεται η πληροφορία.

 

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ