Τα κράτη μέλη της ΕΕ προετοιμάζουν τις προτάσεις τους για συμμετοχή στο πρόγραμμα SAFE (Δράση για την Ασφάλεια για την Ευρώπη), το χρηματοοικονομικό μέσο που παρέχει δάνεια χαμηλού επιτοκίου για την ενίσχυση της άμυνάς τους.
Οι προτάσεις θα υποβληθούν έως τις 30 Νοεμβρίου, με την Ελλάδα να αναμένεται να συγκεντρώσει 787,67 εκατομ.€ μέσω δανείων για την ενίσχυση του υφιστάμενου σχεδιασμού στο πλαίσιο του Προγράμματος Μακροπρόθεσμων Εξοπλισμών (LTAP) ύψους 28,8 δισ.€.
Σημειώνεται ότι για να επιδοτηθεί μέσω του SAFE, τουλάχιστον το 65% του κόστους των συμβάσεων πρέπει να προέρχεται από εταιρείες της ΕΕ.
Οι προτεραιότητες της Αθήνας σύμφωνα με πληροφορίεςεπικεντρώνεται σε:
Πυρομαχικά πυροβολικού
Στρατιωτικοί δορυφόροι επικοινωνιών
Κιάλια νυχτερινής όρασης
Μη επανδρωμένα οχήματα
Συστήματα που αποτελούν μέρος της πολυεπίπεδης «Αχίλλειου Ασπίδας».
Το SAFE θα επιτρέψει επίσης κοινές προμήθειες μεταξύ των κρατών μελών. Η Αθήνα εξετάζει τη συνεργασία με την Κύπρο σε προγράμματα για drones και antidrones.
Γιατί η χώρα μας δεν σχεδιάζει να προτείνει στο πρόγραμμα SAFE την κατασκευή μικρών σκαφών και ΤΠΚ στο μέλλον;
Αν ισχύουν αυτά που αναφέρονται στον ελληνικό τύπο, υπάρχει ένα και μόνο ερώτημα, γιατί δεν κατασκευάζουμε ελληνικής κατασκευής πολεμικά πλοία;
Πρόταση για τη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων που θα καλύπτουν τις ανάγκες της Ελλάδας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών αναμένεται να κατατεθεί τις επόμενες ημέρες η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ) στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΓΔΑΕΕ), προκειμένου να συμπεριληφθεί στον ευρωπαϊκό μηχανισμό για την άμυνα, SAFE (Security Action for Europe).
Το μέλλον ήταν, είναι και θα είναι στην θάλασσα, και για αυτόν τον λόγο οφείλουμε να ενεργοποιήσουμε προγράμματα κατασκευής πολεμικών πλοίων επιπέδου ΤΠΚ και Κορβέτας μελλοντικά, ειδικά τώρα που τα ναυπηγεία στην χώρα μας πήραν μπρος.
Δεν είναι κατανοητή η στοχοπροσήλωση στα drones, και μόνο σε αυτά, την στιγμή που η Ελλάδα περιβάλλεται από τρεις μεριές από θάλασσα, και έχουμε σε εκκρεμότητα τεράστια σχέδια για εξόρυξη φυσικού αερίου και πετρελαίου σε συνεργασία με εταιρείες κολοσσούς των ΗΠΑ.
Η Τουρκία θα ναυπηγήσει 31 πολεμικά πλοία το επόμενο διάστημα σταδιακά, και η Ελλάδα δεν θα μπορεί να κατασκευάσει με τα ναυπηγεία της, ούτε σκάφος ειδικών επιχειρήσεων με ευθύνη του ΥΠΕΘΑ;
Τα ναυπηγεία μας και το προσωπικό τους έχουν πείρα και δίψα, να κατασκευάσουν πολεμικά πλοία, που απαιτούν βέβαια πολύπλοκα προγράμματα, και αναμένουν μόνο την ευκαιρία να το πράξουν.
Δεν νοείται ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, μόνο με ξένα πολεμικά πλοία, και εξάρτηση για τον εξοπλισμό και την συντήρηση τους, μόνο από γαλλικές και άλλες εταιρείες.
Τέλος, επισημαίνουμε ότι η Ελλάδα συμμετείχε εδώ και μεγάλο διάστημα μέσω της PESCO, στην συμμετοχή για την κατασκευή ευρωπαϊκής Κορβέτας, αλλά δεν γνωρίζουμε τι γίνεται με το πρόγραμμα αυτό.
Δεν είναι ακόμη γνωστό εάν θα υπάρξει συμμετοχή από τρίτες χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς, η Νότια Κορέα, καθώς και από την Τουρκία, η οποία αντιμετωπίζει όρους και περιορισμούς.
Η χώρα μας έχει καταστήσει σαφές ότι δεν θα συναινέσει στην ένταξη της Τουρκίας στο SAFE της ΕΕ, θέτοντας ως όρο την άρση του «casus belli». Ταυτόχρονα, η Τουρκία δεν έχει συνάψει διμερή συμφωνία με την ΕΕ, η οποία απαιτεί ομοφωνία από τα κράτη.
Μετά την προθεσμία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αξιολογήσει τις αιτήσεις για συμμόρφωση με τα κριτήρια του SAFE, την δικαιολογημένη χρήση των κονδυλίων και τη συμβατότητα των έργων με τους στόχους του προγράμματος.
Με βάση την αξιολόγηση, η Επιτροπή θα αποφασίσει ποια κράτη μέλη θα λάβουν χρηματοδότηση και σε ποιο επίπεδο. Στη συνέχεια θα υπογραφούν οι επίσημες συμφωνίες για το ποσό του δανείου, τους όρους χρηματοδότησης και τα χρονοδιαγράμματα εκταμίευσης. Τα κεφάλαια θα αρχίσουν να εκταμιεύονται άμεσα.