Πολεμικό Ναυτικό

Σαν τη "γάτα με το ποντίκι": Νέα NAVTEX του Πολεμικού Ναυτικού στο Λακωνικό Κόλπο για να μείνει μακριά ο ρωσικός στόλος

Στην παράταση της προηγούμενης NAVTEX που δέσμευε θαλάσσια περιοχή στον Λακωνικό Κόλπο προχώρησε η υδρογραφική υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η NAVTEX ίσχυε έως και την Κυριακή 19 Μαΐου (7:00 μμ), με σκοπό τη διεξαγωγή ασκήσεων από το Πολεμικό Ναυτικό. Τώρα, η χωρική δέσμευση παρατείνεται έως τις 3 Ιουνίου (6:00 μμ).

Τα διεθνή ύδατα ανοιχτά του Λακωνικού Κόλπου είχαν μετατραπεί σε μια από τις πιο δημοφιλείς περιοχές για ρωσικές δραστηριότητες STS πετρελαίου και ειδών του στην Ευρώπη, λόγω της απόστασής τους τόσο από τα ρωσικά λιμάνια, όσο και από τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία προσφέρει πρόσβαση στις ασιατικές αγορές.

Τονίζεται ότι σύμφωνα με την NAVTEX, απαγορεύεται στους ναυτιλλομένους η διέλευση από την δεσμευμένη θαλάσσια περιοχή, η οποία περικλείεται από τα στίγματα:

-φ=36ο 40΄ 70΄΄ Β και λ=022ο 40΄ 60΄΄ Α
-φ=36ο 33΄ 40΄΄ Β και λ=022ο 48΄ 90΄΄ Α
-φ=36ο 26΄ 78΄΄ Β και λ=022ο 49΄ 50΄΄ Α
-φ=36ο 23΄ 00΄΄ Β και λ=022ο 35΄ 00΄΄ Α
-φ=36ο 32΄ 90΄΄ Β και λ=022ο 34΄ 90΄΄ Α

καθώς και στην περιοχή που περικλείεται από τα στίγματα:
-φ=36ο 22΄ 07΄΄ Β και λ=022ο 49΄ 62΄΄Α
-φ=36ο 18΄ 30΄΄ Β και λ=022ο 35΄ 09΄΄Α
-φ=36ο 05΄ 60΄΄ Β και λ=022ο 35΄ 34΄΄Α
-φ=36ο 05΄ 80΄΄ Β και λ=022ο 49΄ 83΄΄Α

Προσθήκη τμήματος δυτικά των Κυθήρων

Η νέα περιοχή δέσμευσης είναι σχεδόν ίδια με την προηγούμενη, ενώ προστέθηκε κι ένα τμήμα δυτικά των Κυθήρων. Σύμφωνα με πληροφορίες του «ΛΤ», σε μέρος του χώρου διεξάγονται οι μεταγγίσεις πετρελαίων από εμπορικά πλοία.

Υπενθυμίζεται πως τα τάνκερ που εμπλέκονται σε μεταγγίσεις πετρελαίου στον Λακωνικό Κόλπο, πολλές φορές δεκάδες σε μία ημέρα -σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg τον περασμένο Δεκέμβριο είχαν μετρηθεί τουλάχιστον 12 πετρελαιοφόρα, τα οποία περίμεναν στη σειρά για το κοντραμπάντο-, αποτελούν κίνδυνο για το περιβάλλον, αλλά και την τοπική τουριστική βιομηχανία.

Με αυτόν τον (επαναλαμβανόμενο) τρόπο, οι ρωσικές μεταφορές STS κοντά στην Καλαμάτα, μειώθηκαν σημαντικά τον Μάιο, σχολιάζουν εξειδικευμένες ναυτιλιακές ιστοσελίδες.

Όπως σχολιάζει το άρθρο, «ο Λακωνικός Κόλπος, περίπου 110 μίλια νοτιοδυτικά της Αθήνας, έχει γίνει μια ζωτικής σημασίας περιοχή εφοδιαστικής για το εμπόριο ρωσικών καυσίμων και αργού. Τα φορτία εναλλάσσονται μεταξύ πλοίων πριν από τη μεταφορά σε Ασιάτες πελάτες».

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, οι διεθνείς κυρώσεις έχουν καταστήσει όλο και πιο δύσκολο το εμπόριο ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων, ωθώντας τους εμπόρους να αναζητήσουν «παραθυράκια» για να τα εξάγουν, συμπεριλαμβανομένων των υπεράκτιων μεταφορών από πλοίο σε πλοίο (STS).

Οι επιχειρήσεις STS είχαν γίνει πιο συνηθισμένες, δεδομένου ότι η Ομάδα των Επτά και η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισαν να περιορίσουν την πώληση ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων, γεγονός που οδήγησε σχεδόν όλο το ρωσικό αργό πετρέλαιο να αποσταλεί στην Ασία, απαιτώντας τη μετάβαση σε μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια για μεγαλύτερα ταξίδια.

Παράταση στην παράταση

Το θέμα δημοσιοποιήθηκε από το Πρακτορείο Reuters, όταν ανέφερε πως η Ελλάδα σε μια σπάνια κίνηση, τις τελευταίες εβδομάδες εξέδωσε δύο NAVTEX για στρατιωτικές ασκήσεις στην περιοχή του Λακωνικού Κόλπου, καλώντας τα εμπορικά και άλλα σκάφη να αποφύγουν την περιοχή. Μία από αυτές εκδόθηκε την 1η Μαΐου.

«Αρχικά έληγε στις 9 Μαΐου, αλλά παρατάθηκε μέχρι τις 19 Μαΐου», είπε στο διεθνές πρακτορείο ένας αξιωματούχος του Υπουργείου Άμυνας που αρνήθηκε να κατονομαστεί.

Τους τελευταίους μήνες, τα ύδατα γύρω από τη νότια ελληνική ακτή και τον Λακωνικό Κόλπο έχουν γίνει σημεία μεταφοράς πετρελαίου, ειδικά για δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, σε άλλα πλοία. Τα πλοία είναι τοποθετημένα πέρα από το όριο των έξι ναυτικών μιλίων από την ακτή, για την αποφυγή ελέγχων του φορτίου και των πλοίων, από τις ελληνικές αρχές.

Ο Λακωνικός Κόλπος, που περιβάλλεται από λόφους που προστατεύουν τα πλοία από τον άνεμο, έχει γίνει μια κομβική τοποθεσία για τη «σκιώδη» μεταφορά ρωσικών φορτίων. για περαιτέρω αποστολή σε αγοραστές στην Ασία.

«Δεν μπορείς να κάνεις επιθεώρηση σε πλοίο με ξένη σημαία σε διεθνή ύδατα. Αν ένα σκάφος δεν φέρει ελληνική σημαία, τα χέρια των Αρχών είναι δεμένα», είπε μια δεύτερη πηγή με γνώση του θέματος.

«Η NAVTEX είναι ένας έμμεσος τρόπος αποτροπής τέτοιων δραστηριοτήτων».

Τρίτος κυβερνητικός αξιωματούχος είπε στο Reuters, ότι η Αθήνα σκοπεύει να επεκτείνει τις θαλάσσιες οδηγίες για στρατιωτικές ασκήσεις σε αυτήν την περιοχή, οι οποίες θα μπορούσαν τελικά να απωθήσουν τις μεταφορές STS που γίνονται κοντά στα ελληνικά ύδατα.

Πάντως, όπως σχολιάζει το Bloomberg για τη νέα εξέλιξη, «δεν είναι ξεκάθαρο τι έχει αλλάξει ώστε η Ελλάδα να υιοθετήσει μια πιο δυναμική προσέγγιση τώρα».

Ένας μικρός αριθμός πετρελαιοφόρων που είχαν εισέλθει και είχαν βρει «καταφύγιο» στα ύδατα ανοιχτά της νότιας Ελλάδας για να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, αναγκάστηκαν να αναχωρήσουν ξανά, αφού το Πολεμικό Ναυτικό εξέδωσε εκ νέου ανακοίνωση ότι θα πραγματοποιούσε ασκήσεις στην περιοχή.

Με παρατάσεις στις στρατιωτικές ασκήσεις θα λυθεί δηλαδή το πρόβλημα των μεταφορών του ρωσικού πετρελαίου που υπόκειται σε κυρώσεις; Ποιο ακριβώς είναι το πλάνο της ελληνικής Κυβέρνησης για μια πρακτική που συνεχίζεται μήνες επί μηνών; Και τι ακριβώς θα συμβεί όταν σταματήσουν οι παρατεινόμενες ασκήσεις;

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ