Η Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα εποχή θαλάσσιας αποτροπής, χάρη στην απόκτηση της φρεγάτας κλάσης Κίμων (FDI HN). Η Kimon, η πρώτη ελληνική μονάδα, βρίσκεται σήμερα σε φάση δοκιμών στη Γαλλία, σηματοδοτώντας μια στρατηγική αναβάθμιση στην ισχύ του Πολεμικού Ναυτικού. Ο συνδυασμός των εξελιγμένων αισθητήρων AESA, συστημάτων μάχης τελευταίας γενιάς και αιχμηρού οπλισμού μετατρέπει αυτό το πλοίο σε πολλαπλασιαστή ισχύος — ένα κινούμενο ναυτικό «φρούριο» που αναδιαμορφώνει την ισορροπία στο Αιγαίο και θέτει την Τουρκία σε θέση αποτροπής.
Η Ανάγκη Νέων Φρεγατών
Η ανάγκη αγοράς νέων φρεγατών αναδύθηκε από τη φθορά των παλαιών κλάσεων Ύδρα και Έλλη, σε συνδυασμό με τη σταδιακά αυξανόμενη τουρκική ισχύ στο Αιγαίο — τόσο σε επιθετικό αεροναυτικό δυναμικό όσο και σε δόγματα A2/AD (δηλαδή άρνησης πρόσβασης). Η στρατηγική επιλογή της Ελλάδας δεν είναι μια απλή αντικατάσταση πλοίων, αλλά η μετάβαση σε πλατφόρμες πολλαπλών δυνατοτήτων, ικανές να διατηρήσουν τον έλεγχο θαλάσσιων και εναέριων χώρων, να ενσωματωθούν σε δίκτυα με Rafale και αεράμυνες και να αποκτήσουν — σε δεύτερη φάση — δυνατότητες βαθιάς προσβολής.
Η σύμβαση υπογράφηκε στις 24 Μαρτίου 2022 και προέβλεπε τρεις φρεγάτες με επιλογή για τέταρτη. Το πλάνο περιλάμβανε ταχεία ναυπήγηση, ελληνική βιομηχανική συμμετοχή και ενσωμάτωση σύγχρονων οπλικών συστημάτων. Η Kimon ξεκίνησε δοκιμές στη θάλασσα το 2025, ενώ οι υπόλοιπες ακολουθούν, εντός του 2025 και 2026 — ανάλογα με τη φάση ολοκλήρωσης. Παράλληλα, παράγοντες του ΥΠΕΘΑ επιβεβαίωσαν την πρόθεση αγοράς και τέταρτης μονάδας, η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα ονομαστεί Θεμιστοκλής, με έντονη ελληνική συμμετοχή 25 % και δυνατότητα εξοπλισμού με γαλλικούς πυραύλους κρουζ μεγάλου βεληνεκούς τύπου MdCN.
Οι δυνατότητες των σκαφών
Αισθητήρες
Το ραντάρ Sea Fire της Thales είναι ένα από τα πιο ικανά στην κατηγορία του — πλήρως ψηφιακό, AESA 4D, με τέσσερις κεραίες σταθερού πάνελ. Μπορεί να ανιχνεύσει και να παρακολουθεί πάνω από 800 στόχους ταυτόχρονα, σε ύψος έως 90° και σε απόσταση αέρος έως και 300 χιλιομέτρων, ενώ παρέχει κάλυψη επιφανείας μέχρι τον ορίζοντα, με ταχύτατη απόκριση και ακρίβεια.
Αυτό μετατρέπει το πλοίο σε κόμβο επιχειρησιακών δεδομένων, μία δυνατότητα που μέχρι πρότινος διέθεταν μόνο τα αντιτορπιλικά.
Σύστημα μάχης
Το πρωτοποριακό σύστημα διαχείρισης μάχης ονόματι SETIS αποτελείται από δύο κέντρα δεδομένων, εξασφαλίζοντας αντοχή σε κυβερνοεπιθέσεις και επιθέσεις ηλεκτρονικού πολέμου. Το σύστημα είναι πλήρως ψηφιακό, σύγχρονα σχεδιασμένο, με δυνατότητα άμεσης σύγκλισης αισθητηριακών δεδομένων, επιτρέποντας γρήγορες αποφάσεις και ευκολία στην αναβάθμιση ή προσθήκη αισθητήρων.
Η κλάση Κίμων θα αποτελέσει την πρώτη κλάση ελληνικών πολεμικών πλοίων που παραδίδονται με εγγενή ηλεκτρονική προστασία.
Οπλικά συστήματα
Οι φρεγάτες Belharra FDI HN θα παραδοθούν αρχικά με κάθετο εκτοξευτή VLS Sylver A50 σε διαμόρφωση Standard-1 (16 θέσεις), με αναβάθμιση μέχρι το 2027 σε Standard-2 (32 θέσεις). Η τρίτη μονάδα θα παραληφθεί εξαρχής με τη μέγιστη διαμόρφωση.
Ο κύριος αντιαεροπορικός τους οπλισμός περιλαμβάνει τους πυραύλους Aster 30, με εμβέλεια έως 120 χιλιόμετρα, για αεράμυνα περιοχής μεγάλης κλίμακας, ενώ οι Aster 15, με εμβέλεια περίπου 30 χιλιομέτρων, λειτουργούν ως μέσο και κοντινό επίπεδο προστασίας. Ο συνδυασμός με το ραντάρ Sea Fire παρέχει δυνατότητα έγκαιρης προειδοποίησης και εξουδετέρωσης απειλών.
Για αεράμυνα μικρής εμβέλειας, το σύστημα RAM Mk31 διαθέτει 21 πυραύλους μικρής εμβέλειας (περίπου 9 χλμ.), ικανούς να αναχαιτίζουν εισερχόμενα βλήματα και εναέρια μέσα σε δευτερόλεπτα.
Στην επιθετική ισχύ κατά πλοίων, οι Exocet MM40 Block 3C έχουν εμβέλεια άνω των 200 χιλιομέτρων, επιτρέποντας πλήγματα σε θαλάσσιους και παράκτιους στόχους με ακρίβεια.
Στον ανθυποβρυχιακό ρόλο, οι τορπίλες MU90 διαθέτουν μέγιστη εμβέλεια περίπου 23 χιλιομέτρων, ιδανικές για το ρηχό και περίπλοκο περιβάλλον του Αιγαίου.
Τέλος, το σύστημα αντιμέτρων SYLENA Mk1 / CANTO εκτοξεύει ειδικά δολώματα για να αποπροσανατολίζει τορπίλες, αυξάνοντας την επιβιωσιμότητα του πλοίου απέναντι σε υποβρύχιες απειλές.
Αεροναυτική υποστήριξη και αυτονομία
Οι διαστάσεις της φρεγάτας (μήκος 122 μέτρα και εκτόπισμα 4.500 τόνων) επιτρέπουν τη φιλοξενία ελικοπτέρου (π.χ. NH90) και UAV για ανίχνευση, επιτήρηση και ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Το ισχυρό σύστημα πρόωσης επιτρέπει ταχύτητες έως 27 κόμβους και αυτονομία 5.000 ναυτικών μιλίων.
Επιχειρησιακός ρόλος και αποτροπή
Η αποτροπή επιτυγχάνεται μέσω τεχνολογικής υπεροχής σε πολλαπλά επίπεδα:
Αεροπορική απειλή
Ο συνδυασμός του προηγμένου ραντάρ Sea Fire με 32 πυραύλους Aster 30 ανά σκάφος δημιουργεί μια κατάσταση που δυσχεραίνει οποιαδήποτε προσπάθεια τουρκικής αεροπορικής επίθεσης ή παραβίασης του ελληνικού εναέριου χώρου. Σε συνδυασμό μάλιστα με τα μαχητικά Rafale της πολεμικής μας αεροπορίας, δημιουργείται μια απόλυτη πολυεπίπεδη ζώνη αποτροπής.
Ανθυποβρυχιακός πόλεμος
Η χρήση ελικοπτέρων ανθυποβρυχιακού πολέμου, UAV και τορπιλών ενισχύουν την πρόληψη υποβρυχιακών απειλών. Ιδιαίτερα στο Αιγαίο με περιορισμένο βάθος και μεγάλο αριθμό στενών, μπορεί να αποτρέψει προσπάθειες διαφυγής ή επιχείρησης τουρκικού υποβρυχίου εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Βαθιά προσβολή (deep strike)
Παράλληλα, η ενσωμάτωση πυραύλων κρουζ μεγάλου βεληνεκούς MdCN (αλλιώς γνωστοί ως Scalp Naval μέσω Sylver A70) θα καταστήσει τις ελληνικές φρεγάτες Κίμων ικανές να παραδίδουν πλήγματα βαθιάς εντός του τουρκικού εδάφους, μία δυνατότητα που ονομάζουμε deep strike. Οι πύραυλοι MdCN επιδεικνύουν εμβέλεια πυρός μεγαλύτερη των 1.000 χιλιομέτρων, χαρακτηριστικό που τα καθιστά όπλα στρατηγικής σημασίας για την χώρα μας.
Χρονοδιάγραμμα
Όπως προαναφέραμε, σύμβαση απόκτησης των πλοίων από την Γαλλία υπογράφηκε το 2022, με προγραμματισμένη παράδοση δύο πλοίων το 2025 και ενός το 2026. Η Kimon ξεκίνησε δοκιμές θαλάσσης μέσα στο 2025, η Νέαρχος έχει καθελκυστεί (Σεπτέμβριος 2024) και θα ξεκινήσει δοκιμές σύντομα, ενώ η Φορμίων ξεκίνησε να ναυπηγείται στις αρχές του φετινού έτους. Το τέταρτο σκάφος Θεμιστοκλής αναμένεται ως 2028, με κόστος κάτω του €1 δις και 25 % βιομηχανική συμμετοχή από ελληνικές εταιρείες.
Η ελληνική βιομηχανία συμμετέχει ενεργά: πάνω από 120 συμβόλαια με σχεδόν 70 εταιρείες, κατασκευή μπλοκ (Salamis Shipyards), οπτρονικών (Theon), μηχανολογικά (Mevaco), εξαρτήματα όπλων (Prisma), εργασία στην Lorient από Έλληνες τεχνικούς (Naval Group Hellas). Προωθούνται επίσης ελληνικά drones (ALTUS) και C-UAS (HAI) για μελλοντική ενσωμάτωση.
Παράλληλα, το ελληνικό πολεμικό ναυτικό εξετάζει και άλλες λύσεις για ενίσχυση του στόλου μας: την απόκτηση δύο μεταχειρισμένων φρεγατών FREMM από Ιταλία, την αναβάθμιση των υπαρχόντων φρεγατών MEKO, και την πιθανή αγορά αμερικανικών φρεγατών κλάσης Constellation ως αντικατάσταση παλαιότερων.
Μελλοντικές Προοπτικές
Η συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας δημιουργεί τεχνογνωσία και εξαρτήματα υψηλής ποιότητας, ενώ η ανάπτυξη εγχώριων γραμμών συντήρησης μειώνει το κόστος και ενισχύει την αμυντικής αυτάρκεια της χώρας μας.
Στρατηγικά, το πρόγραμμα ενισχύει την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο, αποτελεί σύμβολο συμμαχικής ισχύος με τη Γαλλία και στέλνει μήνυμα υπεροχής σε όλη τη Μεσόγειο.
Η Kimon και οι αδελφές της δεν είναι απλώς φρεγάτες — είναι η απόδειξη ότι η Ελλάδα επανακτά θαλάσσια ισχύ με ψηφιακή, οπλική και βιομηχανική αυτονομία. Αν οριστικοποιηθεί η απόκτηση τέταρτης φρεγάτας και ενσωματωθούν πύραυλοι κρουζ μεγάλου βεληνεκούς MdCN, οι ισορροπίες στα ελληνοτουρκικά θα αλλάξουν δραματικά και το Αιγαίο θα μοιάζει σαν «απαγορευμένη ζώνη» για τα πλοία της Άγκυρας.