Η απόφαση της Ελλάδας να εκσυγχρονίσει τα F-16 Block 50s, δεν πέρασε απαρατήρητη από τους "γείτονες", με τουρκικό αμυντικό ΜΜΕ, να σχολιάζει:
Η Ελλάδα ενέκρινε τον εκσυγχρονισμό 38 μαχητικών αεροσκαφών F-16 Block 50 στο επίπεδο Block 70. Αυτό το βήμα ευθυγραμμίζεται με τον συνεχιζόμενο εκσυγχρονισμό 83 αεροσκαφών Block 52+ της χώρας.
Το αίτημα έχει προγραμματιστεί να υποβληθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες ως Επιστολή Αίτησης μετά από εξέταση από την επιτροπή άμυνας του ελληνικού κοινοβουλίου στις αρχές του 2026.
Στόχος 121 F-16 Viper
Η απόφαση της Ελλάδας σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία ενός ενιαίου στόλου 121 F-16 Viper . Η απόφαση βασίζεται σε σύσταση της Ελληνικής Διοίκησης Αεροπορίας και στοχεύει να ταιριάξει με τα 83 αεροσκάφη F-16 Block 52+ που εκσυγχρονίζονται αυτή τη στιγμή από την Lockheed Martin και την Ελληνική Αεροδιαστημική Βιομηχανία (ΕΑΒ).
Αυτή η διαδικασία ξεκινά με την προετοιμασία και την υποβολή μιας Επιστολής Αίτησης, η οποία περιλαμβάνει προδιαγραφές, όπλα, ανταλλακτικά και πακέτα υποστήριξης για 38 αεροσκάφη F-16 Block 50. Σ
τη συνέχεια, σχεδιάζεται μια Επιστολή Αποδοχής για την επιβεβαίωση του κόστους, του χρονοδιαγράμματος και των πακέτων υλικών.
Διαπραγματεύσεις κόστους και νέος προϋπολογισμός
Οι αρχικές εκτιμήσεις κόστους των ΗΠΑ ήταν 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Το ποσό αυτό κρίθηκε ακατάλληλο για τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό της Ελλάδας. Η επακόλουθη πρόταση ύψους 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ κάλυπτε μόνο 30 από τα 38 αεροσκάφη. Η Ελλάδα, ωστόσο, απαίτησε τον εκσυγχρονισμό όλων των αεροσκαφών.
Η ευνοϊκή ισοτιμία ευρώ-δολαρίου και η πιθανή αξία των μεταπωλήσιμων εξαρτημάτων που αφαιρέθηκαν από τα κιτ Block 52+ οδήγησαν σε περαιτέρω διαπραγματεύσεις. Αυτές οι προσαρμογές έφεραν το κόστος πιο κοντά στα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Περαιτέρω βελτιστοποιήσεις έχουν μειώσει το εκτιμώμενο κόστος σε περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Αυτό το πλαίσιο επιτρέπει την ένταξη ολόκληρου του στόλου F-16 Block 50.
Πεδίο εφαρμογής του εκσυγχρονισμού του F-16 Block 70 Viper
Ο εκσυγχρονισμός του Viper φέρεται να μην είναι απλώς μια αντικατάσταση ραντάρ ή υποσυστήματος, αλλά μια ολιστική αναβάθμιση του F-16 Block 50 στο επίπεδο 4,5ης γενιάς. Τα βασικά στοιχεία του πακέτου είναι:
Μετατρέπει τα Block 50 σε αεροσκάφη 4,5 γενιάς εξοπλισμένα με το ραντάρ AN/APG-83 SABR AESA.
Το ραντάρ παρέχει μεγαλύτερο εύρος ανίχνευσης, παρακολούθηση πολλαπλών στόχων και δυνατότητες χαρτογράφησης υψηλής ανάλυσης.
Αρθρωτός Υπολογιστής Αποστολής MMC-7000A: προηγμένος υπολογιστής αποστολής.
Σύνδεσμος-16: σύνδεσμος δεδομένων για δικτυακά επικεντρωμένες λειτουργίες.
Σύστημα σκόπευσης τοποθετημένο σε κράνος JHMCS.
Χρονοδιάγραμμα και ροή παραγωγής
Ο εκσυγχρονισμός του Block 50 αναμένεται να ξεκινήσει περίπου το 2028, μετά την έκδοση της επιστολής αποδοχής. Η διαδικασία θα εξαρτηθεί από την επιχειρησιακή ετοιμότητα του στόλου, καθώς και από τις δυνατότητες της HAI και τον σχεδιασμό της Lockheed Martin. Τα αεροσκάφη θα επιστρέψουν σε υπηρεσία σε παρτίδες.
Ναυπηγική φρενίτιδα από τους Τούρκους
Είναι γνωστό ότι οι Τούρκοι πιστοί στην εξυπηρέτηση του ανυπόστατου και παράνομου ιδεολογήματος τους, αυτού της "Γαλάζιας Πατρίδας", ναυπηγούν και παραδίδουν συνεχώς πλοία στο Πολεμικό τους Ναυτικό, επιδιώκοντας να κυριαρχήσουν σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο.
Στην παρούσα χρονική περίοδο οι Τούρκοι ναυπηγούν συνολικά τριάντα ένα (31) πλοία , εκ των οποίων επτά (7) φρεγάτες κλάσης Istif σε τρία διαφορετικά ναυπηγεία, έξι (6) παράκτια περιπολικά σκάφη κλάσης Hisar, οκτώ (8) αποβατικά σκάφη για το πλοίο υποστήριξης αμφίβιων επιχειρήσεων TCG Anadolu, έξι (6) υποβρύχια εκ των οποίων 5 της κλάσης Reis και 1 της κλάσης Milden, το Milden-1, ενός (1) Εθνικού επιθετικού ταχύπλοου σκάφους, ενός(1) ναρκοθηρευτικού, ενός (1) αντιτορπιλικού TF-2000-1 της κλάσης TF-2000 σε ναυπηγείο της Κωνσταντινούπολης, ενώ ξεκίνησε την κατασκευή ενός (1) αεροπλανοφόρου, του πρώτου της με την επωνυμία Mugem.
Ωστόσο, η Ελληνική αεροπορική υπεροχή αποτελεί για την ώρα απαγορευτικό παράγοντα για την υλοποίηση των τουρκικών σχεδίων κατάληψης των νησιών μας στο Αιγαίο.
Το Ελληνικό τρίπτυχο
Η απάντηση της χώρας μας θα πρέπει να εδράζεται στο τρίπτυχο, αεροπορική κυριαρχία, άρνηση πρόσβασης θαλάσσιας περιοχής ή τουλάχιστον άρνηση περιοχής και Ναυτική υπεροχή.
Η πρώτη, δηλαδή η αεροπορική κυριαρχία μέχρι στιγμής είναι εξασφαλισμένη, αφού σύμφωνα με πληροφορίες περίπου το 1/4 του αεροπορικού στόλου των τουρκικών F-16 δύναται να εκτελέσει πολεμική αποστολή σήμερα.
Αυτός είναι και ο λόγος που οι Τούρκοι επιχειρούν με το KIZILELMA να ψαλιδίσουν άμεσα την διαφορά, αφού τα Eurofighter αργούν...
Anti-access και Area Denial
Το εν λόγω δόγμα ορίζεται σύμφωνα με το Joint Operational Access Concept (JOAC) ως εξής:
Άρνηση πρόσβασης ή anti-access μιας θαλάσσιας περιοχής συνιστούν «οι πράξεις και οι δυνατότητες, συνήθως μακράς εμβέλειας, σχεδιασμένες να εμποδίσουν μια αντίθετη δύναμη να εισέλθει σε μια περιοχή επιχειρήσεων» και άρνηση περιοχής ή area denial ως «εκείνες οι πράξεις και οι ικανότητες, συνήθως μικρότερης εμβέλειας, σχεδιασμένες όχι να εμποδίσουν μια δύναμη να εισέλθει, αλλά να περιορίσουν την ελευθερία δράσεως εντός της περιοχής επιχειρήσεων».
To Α2/ΑD δίνει έμφαση στην συνδυασμένη χρήση μεγάλης εμβέλειας πληγμάτων ακριβείας σε συνδυασμό με εξελιγμένο σύστημα/δίκτυο Διοίκησης και Ελέγχου (C4ISR) τόσο για την αποτροπή εισόδου εχθρικής δύναμης όσο και την καταστροφή αυτής.
Σε γενικές γραμμές οι πιο σημαντικές δυνατότητες Anti Access περιλαμβάνουν δυνατότητα εξαπόλυσης βλημάτων όλων των εμβελειών από πλοία επιφανείας, Υ/Β, αεροσκάφη και επάκτιες συστοιχίες.
Μεγάλης εμβέλειας συστήματα ISR (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance) κατάλληλα αντίμετρα εναντίον δορυφόρων, δυνατότητα κυβερνοπολέμου και εκτεταμένου ηλεκτρονικού πολέμου και ομάδες ειδικών αποστολών για καταστροφή των ναυτικών και αεροπορικών βάσεων της εχθρικής δύναμης.
Επιπλέον, η δυνατότητα Area Denial περιλαμβάνει εκτεταμένο δίκτυο αεράμυνας περιοχής και θεάτρου επιχειρήσεων, μικρής και μεσαίας εμβέλειας πυραύλους εναντίον πλοίων, συμβατικά Υ/Β, όπλα ακριβείας, δυνατότητα χημικού και βιολογικού πολέμου, ναρκοθέτηση, μικρά σκάφη υψηλών ταχυτήτων και εκτεταμένη χρήση UAV.
Επιπλέον, η δυνατότητα Area Denial περιλαμβάνει εκτεταμένο δίκτυο αεράμυνας περιοχής και θεάτρου επιχειρήσεων, μικρής και μεσαίας εμβέλειας πυραύλους εναντίον πλοίων, συμβατικά Υ/Β, όπλα ακριβείας, δυνατότητα χημικού και βιολογικού πολέμου, ναρκοθέτηση, μικρά σκάφη υψηλών ταχυτήτων και εκτεταμένη χρήση UAV.
Η διαμερισμάτωση του Αιγαίου και ο σημαντικότατος ρόλος των νησιών μας
Τα νησιά μας μπορούν να παίξουν σημαντικότατο ρόλο, ως αβύθιστα αεροπλανοφόρα, υπέρ της Πολεμικής αεροπορίας και του πολεμικού ναυτικού μας.
Ωστόσο αυτά δεν είναι ομοιογενώς κατανεμημένα στο Αρχιπέλαγος, γεγονός που δημιουργεί ιδιαιτερότητες αναφορικά με την άμυνα μας σε αυτά, κατά περίπτωση.
Επιχειρώντας να διαμερισματώσουμε τις θαλάσσιες περιοχές του Αιγαίου και της ΝΑ Μεσόγειο-Λιβυκού πελάγους θα τις χωρίζαμε όπως παρακάτω:
1. Βόρειο Αιγαίο, το οποίο περιλαμβάνει την θαλάσσια περιοχή από τη νοητή γραμμή Άγιο όρος- νοτίως Ν. Λήμνου- και νοτίως Ν. Τενέδου έως Dalyan στα μικρασιατικά παράλια.
Εδώ βρίσκονται τα νησιά μας Θάσος-Σαμοθράκη-Λήμνος -Άγιος Ευστράτιος, η βραχονησίδα Ζουράφα ΒΑ Σαμοθράκης και τα νησιά Ίμβρος-Τένεδος-Λαγούσσες νήσοι που ανήκουν στην Τουρκία
2 Κεντρικό Αιγαίο, το οποίο εκτείνεται νοτίως της παραπάνω γραμμής και βορειότερα της νοητής γραμμής Ν. Εύβοια-Ν. Άνδρος-Ν. Τήνος- Ν. Μύκονος-Ν-Ικαρία- Ν. Φούρνοι- Ν. Σάμος-Kusadasi.
Εδώ εκτός από τα νησιά -βραχονησίδες μας, βρίσκονται και έναντι Χίου και Λέσβου και αρκετές τουρκικές βραχονησίδες.
3. Νοτιοκεντρικό Αιγαίο , το οποίο εκτείνεται νοτιότερα της παραπάνω γραμμής και βορειότερα της νοητής γραμμής Ακρωτήριο Μαλέας, νοτίως Ν. Μήλου, νοτίως Ν. Φολεγάνδρου, νοτίως Ν.Σαντορίνης- Ν. Αστυπάλαια- Ν. Κώ.
Εδώ βρίσκονται πάρα πολλά νησιά-βραχονησίδες μας με λίγες τουρκικές βραχονησίδες.
4. Νότιο Αιγαίο, το οποίο εκτείνεται νοτίως της παραπάνω γραμμής και βορειότερα της γραμμής Ακρωτήριο Μαλέας-Ν. Κύθηρα- Ν. Αντικύθηρα- Ν. Κρήτη- Ν. Κάσος-Ν. Κάρπαθος -Ν. Ρόδος.
Εδώ βρίσκονται πολλά νησιά και βραχονησίδες μας
5. Νοτιοανατολικό Αιγαίο, η θαλάσσια περιοχή μεταξύ Ν. Ρόδου και Ν. Ρώ- Ν. Μεγίστης- Ν. Στρογγύλης.
6. Λιβυκό πέλαγος
7. ΝΑ Μεσόγειος, η θαλάσσια περιοχή μεταξύ Ν. Ρόδου και Ν. Ρώ- Ν. Μεγίστης- Ν. Στρογγύλης και Ν. Κύπρου
Από τις παραπάνω 7 περιοχές, οι "δυσκολότερες" από πλευράς επιβολής Anti Acess/Area Denial (Α2/AD), για τη χώρα μας σε βάρος των Τούρκων είναι κατά σειρά η 6 , 7 , 5 και 2.
Συνεπώς, η προμήθεια αντιπλοϊκών πυραύλων και η κατάλληλη εγκατάστασή τους θα είχε ως αποτέλεσμα την σημαντικότατη υποβοήθηση του πολεμικού ναυτικού μας, για την κυριαρχία του στο Αιγαίο, έναντι του Τουρκικού.