Ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωσε τον Ιούλιο ότι ο αριθμός των σκαφών γεώτρησης βαθέων υδάτων της Τουρκίας αυξήθηκε από τέσσερα σε έξι.
Σήμερα το πρώτο από τα δίδυμα σκάφη, που αποκτήθηκαν από την Turkish Petroleum, θυγατρική του Υπουργείου Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, έφτασε στην Τουρκία, αναφέρει τουρκικό ΜΜΕ, επισημαίνοντας:
Δυνατότητα γεώτρησης στα 12.000 μέτρα
Το σκάφος, είναι ικανό για γεωτρήσεις βάθους έως και 12.000 μέτρων.
Το «σκάφος γεώτρησης εξαιρετικά βαθέων υδάτων 7ης γενιάς», έχει μήκος 228 μέτρα και πλάτος 42 μέτρα. Εξοπλισμένο με ελικοδρόμιο, το σκάφος παρέχει επίσης χώρο διαβίωσης για 200 μέλη πληρώματος.
Ο Τούρκος Υπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ ανακοίνωσε ότι το νέο γεωτρύπανο θα δραστηριοποιηθεί σε επιχειρήσεις στη Μεσόγειο, δηλώνοντας:
«Το πρώτο από τα δύο νέα γεωτρύπανα που προσθέσαμε στον στόλο μας έφτασε στο Τασούτζου της Μερσίνας. Το γεωτρύπανο υπερβαθέων υδάτων έβδομης γενιάς, ικανό για γεώτρηση έως και 12.000 μέτρα, θα δραστηριοποιείται στις επιχειρήσεις μας στη Μεσόγειο».
Το δεύτερο πλοίο θα φτάσει μέχρι το τέλος του έτους
Ο υπουργός Μπαϊρακτάρ δήλωσε: «Το δεύτερο γεωτρύπανο μας θα φτάσει στη χώρα μας μέχρι το τέλος του έτους.
Αυτό θα καταστήσει την Τουρκία τη χώρα με τον τέταρτο μεγαλύτερο στόλο γεωτρήσεων βαθέων υδάτων στον κόσμο.
Αυτή η σημαντική ανακάλυψη αποτελεί ισχυρή ένδειξη ότι είμαστε ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο μας για πλήρη ενεργειακή ανεξαρτησία. Συνεχίζουμε την πορεία μας με αποφασιστικότητα στη Γαλάζια Πατρίδα».
Επιπλέον, πριν από την απόκτηση των νέων σκαφών, η Τουρκία διέθετε τον πέμπτο μεγαλύτερο ενεργειακό στόλο στον κόσμο.
Ο "ενεργειακός στόλος" της Τουρκίας
Τα σκάφη γεώτρησης βαθέων υδάτων Fatih, Yavuz, Kanuni και Abdülhamid Han του ενεργειακού στόλου δραστηριοποιούνται επί του παρόντος στο κοίτασμα φυσικού αερίου Sakarya στη Μαύρη Θάλασσα.
Το Σεισμικό Ερευνητικό Σκάφος Oruç Reis, το οποίο επέστρεψε στη Γαλάζια Πατρίδα από την πρώτη διηπειρωτική του αποστολή στη Σομαλία, προετοιμάζεται για τη νέα του αποστολή στο Filyos, ενώ το Σεισμικό Ερευνητικό Σκάφος Barbaros Hayrettin Paşa χρησιμοποιείται επίσης στη Μαύρη Θάλασσα.
Εκτός από τα σκάφη γεωτρήσεων βαθέων υδάτων και σεισμικής έρευνας, ο ενεργειακός στόλος της Τουρκίας περιλαμβάνει 11 σκάφη υποστήριξης, ένα σκάφος κατασκευής και μια πλωτή πλατφόρμα παραγωγής.
Από το "ζενιθ στο ναδίρ"
Ο εμπορικός στόλος της χώρας μας ως γνωστόν, είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως, αποτελούμενος από 5.691 πλοία υπό ελληνική ιδιοκτησία, κυρίως δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία χύδην φορτίου, που μεταφέρουν ενέργεια και άλλα αγαθά.
Ο ελληνικός στόλος αριθμεί 5.691 πλοία υπό ελληνική ιδιοκτησία και έχει κεντρικό ρόλο στη μεταφορά ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων παγκοσμίως, ενισχύοντας τη θέση της Ελλάδας ως παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη.
Ο στόλος αυτός αποτελείται κυρίως από δεξαμενόπλοια (που μεταφέρουν υγρά καύσιμα και πετρέλαιο) και πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου (όπως άνθρακας, σιτηρά κ.ά.), τα οποία τροφοδοτούν την παγκόσμια αγορά ενέργειας.
Ωστόσο εκ διαμέτρου αντίθετη είναι η εικόνας της χώρας μας τόσο στα σκάφη σεισμικών ερευνών , όσο και στα σκάφη γεώτρησης βαθέων υδάτων , αφού η Ελλάδα δεν κατέχει ούτε λειτουργεί επί του παρόντος τέτοια σκάφη αν και βρίσκεται στη διαδικασία ανάπτυξης των υπεράκτιων ερευνών για πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ιδίως στο Ιόνιο Πέλαγος και νότια της Κρήτης.
Η χώρα μας έχει χορηγήσει παραχωρήσεις για εξερεύνηση και γεώτρηση σε αρκετές πολυεθνικές και ελληνικές εταιρείες.
Άποψή μας είναι πως θα πρέπει άμεσα να προμηθευθούμε τουλάχιστον 2 σκάφη σεισμικών ερευνών και 2 σκάφη γεώτρησης βαθέων υδάτων, ανά ένα για Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο αντίστοιχα, αφού είναι ο μόνος τρόπος να ανακόψουμε την τρελλή πορεία του Ερντογάν προς την "Γαλάζια Πατρίδα", αναλαμβάνοντας εμείς την πρωτοβουλία των κινήσεων.
Άλλως πως θα τρέχουμε "πυροσβεστικά" πίσω από τις εξελίξεις που θα δημιουργούν οι Τούρκοι.