Ενέργεια

Ενεργειακός “σεισμός”: Η Gazprom χάνει το μονοπώλιο εξαγωγής φυσικού αερίου

Ο πολυαναμενόμενος αγωγός Nord Stream 2 (NS2) είναι αναμφισβήτητα το πιο αμφιλεγόμενο ενεργειακό έργο στον κόσμο. Ενώ η ολοκλήρωσή του ήταν αβέβαιη για μεγάλο χρονικό διάστημα, ευνοϊκές πολιτικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές εξελίξεις λειτούργησαν υπέρ του. Πρόσφατα, η Gazprom, ιδιοκτήτρια και διαχειρίστρια του αγωγού, ανακοίνωσε την ολοκλήρωσή του. Ωστόσο, παραμένουν νομικές προκλήσεις που απειλούν τη γρήγορη εκκίνηση μιας νεοσύστατης επιχείρησης που θα ήταν προς το μακροπρόθεσμο συμφέρον της Ρωσίας και της Ευρώπης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μέχρι τώρα, όσοι παρακολουθούν τις διεθνείς ενεργειακές εξελίξεις γνωρίζουν ότι το έργο του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου έχει διασπάσει την Ευρώπη.

Η Ανατολική Ευρώπη, η οποία έχει πάγια δυσπιστία προς τη Μόσχα για ιστορικούς λόγους, αντιτάχθηκε στο έργο καθώς φοβάται ότι θα αυξήσει την επιρροή της Ρωσίας. Οι Γερμανοί, που θέλουν να κερδίσουν περισσότερα, επέμειναν για μεγάλο χρονικό διάστημα στον εμπορικό χαρακτήρα της πρωτοβουλίας. Το Βερολίνο αποδέχτηκε έμμεσα τις πολιτικές επιπτώσεις του έργου όταν κατέληξε σε συμφωνία με τις ΗΠΑ για υποστήριξη της Ουκρανίας και προειδοποιώντας τη Ρωσία για τον εξοπλισμό του NS2.



Οι ΗΠΑ υπό την κυβέρνηση Τραμπ προσπάθησαν να αναστείλουν το έργο μέσω κυρώσεων που επιβράδυναν σημαντικά τις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η Allseas ακύρωσαν τα συμβόλαιά τους καθώς φοβήθηκαν την οργή της Ουάσινγκτον. Η Gazprom, λοιπόν, αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει δύο λιγότερο εξελιγμένα πλοία που έπρεπε να μεταφερθούν από την περιοχή του Ειρηνικού. Οι κυρώσεις καθυστέρησαν σοβαρά το έργο, αλλά η επιμονή της Gazprom απέδωσε τελικά καρπούς καθώς ο αγωγός έχει τελειώσει τώρα.



Νομικά εμπόδια

Ωστόσο, τα νομικά εμπόδια θα μπορούσαν να μειώσουν τη ρωσική αισιοδοξία. Πρώτον, η γερμανική ρυθμιστική αρχή BNetzA πρέπει να εγκρίνει την αίτηση πιστοποίησης του NS2 προτού το αέριο μπορέσει να περάσει μέσω του αγωγού. Το σχέδιο απόφασης πρέπει να σταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία θα εκδώσει συμβουλές. Στη συνέχεια, η γερμανική BNetzA θα λάβει την τελική απόφαση. Η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει τέσσερις μήνες έως τις 8 Ιανουαρίου 2022.

Επιπλέον, η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τον διαχωρισμό αποτελεί ένα άλλο σοβαρό εμπόδιο στην ενεργοποίηση του NS2. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ο παραγωγός και ο διαχειριστής συστήματος δεν μπορούν να είναι η ίδια νομική οντότητα για περισσότερο από το 50% της ικανότητας μεταφοράς.

Η χωρητικότητα του αγωγού μπορεί να χρησιμοποιηθεί πλήρως μόνο όταν επιτρέπεται σε άλλο παραγωγό να χρησιμοποιεί το NS2. Ωστόσο, από τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, η Μόσχα επέμεινε στο μονοπώλιο της Gazprom στην εξαγωγή φυσικού αερίου μέσω της μαζικής υποδομής αγωγών της χώρας προς την Ευρώπη. Με τη διασφάλιση του μονοπωλίου της εταιρείας, η ρωσική κυβέρνηση σκοπεύει να μεγιστοποιήσει τις οικονομικές της δυνατότητες και το κρατικό εισόδημα.

Η Rosneft είχε προσπαθήσει στο παρελθόν να σπάσει αυτό το μονοπώλιο μέσω των καλών σχέσεών της με τη Μόσχα. Μάταια. Με την πάροδο των ετών, η κρατική εταιρεία έχει γίνει η αφίσα της ρωσικής ενεργειακής βιομηχανίας λόγω των επιτυχιών της στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Ο διευθύνων σύμβουλος της Rosneft, Igor Sechin, είναι έμπιστος του Προέδρου Πούτιν και κάνει τακτικά τις προσφορές πραγματοποιώντας επενδύσεις που συμμορφώνονται με τις πολιτικές της Μόσχας παρά τα μέτρια οικονομικά κέρδη.

https://youtu.be/DX9KvQEJ1EE?t=3



Αυτή τη φορά, ωστόσο, το κράτος θα μπορούσε να αλλάξει τη θέση του καθώς το Υπουργείο Ενέργειας ετοιμάζει μια έκθεση σχετικά με τον τερματισμό του εξαγωγικού μονοπωλίου της Gazprom μέσω του NS2. Σύμφωνα με το Interfax, το οποίο επικαλέστηκε τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ, η Rosneft υπέβαλε αίτηση για άδεια χρήσης του υπόλοιπου 50 % του αγωγού.

Είναι μια εύκολη λύση σε ένα δύσκολο πρόβλημα καθώς είναι πολύ απίθανο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παράσχει εξαίρεση στη νομοθεσία για τον διαχωρισμό ακόμη και όταν υπάρχει κρίση εφοδιασμού στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου. Επιτρέποντας στη Rosneft να χρησιμοποιήσει τον αγωγό, η Μόσχα θα μπορούσε να στείλει ένα συμβιβαστικό μήνυμα προς την ΕΕ όπου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ζητήσει από την Επιτροπή να ξεκινήσει έρευνα για πιθανή χειραγώγηση της αγοράς από την Gazprom.

Παρά τη στροφή της Μόσχας στην Ασία, η ρωσική ενεργειακή βιομηχανία παραμένει σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από την προσοδοφόρα ευρωπαϊκή αγορά. Η προσπάθεια της Rosneft να σπάσει το μονοπώλιο της Gazprom αποσκοπεί στη βελτίωση της πολιτικής θέσης της εταιρείας στη Μόσχα, αυξάνοντας παράλληλα τη ροή εσόδων στο ταμείο του κράτους.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Πολεμική αεροπορία 0

Πριν πεινάσει μαγειρεύει η Ελλάδα! Τα γνωστά μηχανικά προβλήματα του F-35 αναγκάζουν την ΠΑ να ζητά επιτακτικά την απόκτηση του Block 4

Ως χώρα θα περιμένουμε όσο απαιτηθεί για να παραλάβουμε την εκδοχή Block 4 του Αμερικανού αεροσκάφους 5η γενιάς στην...
ρωσική τράπεζα και Πούτιν
Ρωσία 0

Έξω Φρενών οι Ρώσοι! Τούρκοι, Κινέζοι και Άραβες καθυστερούν ή ακυρώνουν τελείως τις πληρωμές ρωσικού πετρελαίου φοβούμενοι τις κυρώσεις των ΗΠΑ

«Η αμερικανική και ευρωπαϊκή πίεση δημιούργησε προβλήματα στις πληρωμένες μας» είπε ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνο,...