ΑΑΔΕ
Οικονομία

Τι αλλάζει για τα χρέη στην Εφορία και τις μεταβιβάσεις ακινήτων

Το ελληνικό κράτος και η φορολογική του μηχανή μοιάζουν συχνά με λαβύρινθο, ειδικά όταν μιλάμε για χρέη. Σε μια οικονομία όπου οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αποτελούν καθημερινότητα για χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις, η ΑΑΔΕ αποφάσισε να ρίξει φως στο πώς ακριβώς θα λειτουργεί από εδώ και στο εξής η έκδοση φορολογικής ενημερότητας και βεβαίωσης οφειλής.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μια νέα εγκύκλιος έρχεται να αποσαφηνίσει το τοπίο, βάζοντας κανόνες στις μεταβιβάσεις ακινήτων, τις υποχρεώσεις των διαχειριστών και τα... «ψαλίδια» των συμψηφισμών.

Μεταβιβάσεις ακινήτων: Η παρακράτηση του 50% και τα «παράθυρα»

Το πιο «καυτό» μέτωπο αφορά τις αγοραπωλησίες ακινήτων. Όταν ένας φορολογούμενος χρωστάει πάνω από 50.000 ευρώ, και αυτά τα χρήματα βρίσκονται σε καθεστώς αναστολής είσπραξης, η εφορία δεν αστειεύεται. Αν επιχειρήσει να πουλήσει το ακίνητο ή να συστήσει εμπράγματο δικαίωμα, το κράτος απαιτεί απευθείας παρακράτηση του 50% του τιμήματος της συναλλαγής (αρκεί να μην είναι χαμηλότερο από την αντικειμενική αξία). Φυσικά, η παρακράτηση σταματά στο ύψος της συνολικής οφειλής.

Υπάρχει, ωστόσο, μια «βαλβίδα αποσυμπίεσης». Αν η αναστολή έχει κερδηθεί μέσω δικαστικής απόφασης ή απόφασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ), η παρακράτηση μπορεί να πέσει εντυπωσιακά, ακόμη και στο 5%. Βασική προϋπόθεση; Το υπόλοιπο χρέος να εξασφαλίζεται με υποθήκη σε άλλο ακίνητο.

Παράδειγμα: Σε μια πώληση 100.000 ευρώ, με χρέος 80.000 ευρώ σε αναστολή από τη ΔΕΔ, η παρακράτηση μπορεί να περιοριστεί στα 5.000 ευρώ αντί για 50.000, εφόσον μπει η σωστή υποθήκη.

Μέτοχοι, διαχειριστές και η «καυτή πατάτα» των χρεών

Η εγκύκλιος δεν αφήνει ανέγγιχτους όσους φέρουν αλληλέγγυα ευθύνη για τα χρέη εταιρειών. Ο κανόνας είναι αυστηρός, αλλά έχει τις εξαιρέσεις του. Αν ένας διαχειριστής ή μέτοχος κατείχε την τελευταία διετία ποσοστό έως 5% σε μη εισηγμένη εταιρεία (ή 0,5% σε εισηγμένη) και οι οφειλές της επιχείρησης είναι ρυθμισμένες ή σε αναστολή, αυτά τα χρέη δεν του μπλοκάρουν την ατομική φορολογική ενημερότητα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αν τα ποσοστά είναι μεγαλύτερα, το κράτος ζητά τα ρέστα. Στις ρυθμισμένες οφειλές η παρακράτηση μπορεί να φτάσει από το 7% έως το εξωφρενικό 70%, ενώ για οφειλές σε αναστολή τα ποσοστά «παίζουν» από 7% έως 50%, πάντα ανάλογα με το τι εξασφαλίσεις υπάρχουν.

Η βεβαίωση οφειλής και το «τσεκούρι» του συμψηφισμού

Πότε ξεχνάς την ενημερότητα και παίρνεις βεβαίωση οφειλής; Η απάντηση είναι απλή: Όταν χρωστάς ληξιπρόθεσμα και δεν τα έχεις ρυθμίσει, ή όταν το ποσό που πρέπει να σου παρακρατήσει η εφορία ξεπερνά το ίδιο το τίμημα της πώλησης. Εκεί, η βεβαίωση απλώς καταγράφει την οικονομική σου «τρύπα» προς το κράτος.

Τέλος, το κράτος έχει έναν πολύ ξεκάθαρο τρόπο να παίρνει τα λεφτά του όταν του χρωστάς: τον συμψηφισμό. Αν περιμένεις να εισπράξεις χρήματα από οποιονδήποτε φορέα της Κεντρικής Διοίκησης (π.χ. ένα υπουργείο), η ΑΑΔΕ θα βάλει πρώτα το χέρι της. Αν οφείλεις 700 ευρώ στην Εφορία και περιμένεις 3.000 ευρώ για μια δουλειά σου, στον λογαριασμό σου θα μπουν καθαρά 2.300 ευρώ. Ο συμψηφισμός είναι αυτόματος και δεν ρωτάει αν σε βολεύει.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ