Η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (EPPO), Λάουρα Κοβέσι, χαρακτήρισε την υπόθεση που αποκαλύφθηκε ως τη μεγαλύτερη κατάσχεση κοντέινερ στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μιλώντας στους Financial Times. Πρόκειται για ένα εκτεταμένο δίκτυο απάτης ΦΠΑ και τελωνείων, με εμπλοκή κινεζικών εγκληματικών οργανώσεων, το οποίο ερευνάται σε 14 χώρες.
Οι αποκαλύψεις στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, οι έρευνες κορυφώθηκαν το καλοκαίρι με εφόδους στον Πειραιά. Σε γραφείο εκτελωνιστή εντοπίστηκαν 2,7 εκατ. ευρώ σε μετρητά, ποσό που αντιστοιχούσε σε πάνω από 25 κιλά χαρτονομισμάτων των 100 ευρώ. Στο σπίτι του ίδιου βρέθηκαν επιπλέον 300.000 ευρώ. Συνολικά, στη χώρα μας δεσμεύτηκαν 4,78 εκατ. ευρώ σε μετρητά και 5,4 εκατ. ευρώ σε τραπεζικούς λογαριασμούς, ενώ κατασχέθηκαν ακίνητα, οχήματα και περισσότερα από 2.400 κοντέινερ, συνολικής αξίας 250 εκατ. ευρώ.
Οι απώλειες και η διάσταση της διαφθοράς
Σύμφωνα με την EPPO, οι απώλειες από τη δράση του κυκλώματος ξεπερνούν τα 800 εκατ. ευρώ σε ΦΠΑ και τελωνειακούς δασμούς. Η Κοβέσι υπογράμμισε ότι «αυτό δεν μπορεί να συμβεί χωρίς διαφθορά», σημειώνοντας πως δημόσιοι λειτουργοί παρείχαν στήριξη, καθώς διαφορετικά δεν θα μπορούσε να στηθεί ένα τόσο εκτεταμένο σχήμα.
Οι κατηγορίες και το δίκτυο εισαγωγών
Οι κατηγορίες αφορούν δύο τελωνειακούς και τέσσερις εκτελωνιστές, οι οποίοι φέρονται να συμμετείχαν σε δίκτυο εισαγωγής προϊόντων από την Κίνα – όπως ηλεκτρικά ποδήλατα – που δηλώνονταν ψευδώς ως φθηνότερα εμπορεύματα, όπως αλυσίδες ή λάστιχα. Με αυτόν τον τρόπο απέφευγαν δασμούς και αντισταθμιστικές επιβαρύνσεις.
Δύο εταιρείες που είχαν καταθέσει πάνω από 5.000 ψευδείς δηλώσεις αποδείχθηκαν «αχυράνθρωποι», με τους πραγματικούς ιδιοκτήτες να συνδέονται και με αντίστοιχη υπόθεση στο ιταλικό Μπάρι.
Το δίκτυο εικονικών εταιρειών
Οι αρχές ερευνούν επίσης δίκτυο εικονικών εταιρειών, μέσω των οποίων γινόταν η τελική πώληση των προϊόντων χωρίς απόδοση ΦΠΑ. Όπως τόνισε η Κοβέσι, «δημιουργούσαν εικονικές εταιρείες και δεν πλήρωνε κανείς τίποτα».
Η αδυναμία ελέγχου και οι προειδοποιήσεις
Σύμφωνα με τους Financial Times, τρεις αξιωματούχοι με γνώση της λειτουργίας των τελωνείων στον Πειραιά επισήμαναν ότι η υπόθεση αποτελεί «μόνο την κορυφή του παγόβουνου», καθώς λείπουν αυτοματοποιημένα συστήματα σάρωσης για τον έλεγχο των 5,1 εκατ. κοντέινερ που περνούν ετησίως από το λιμάνι.
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, δήλωσε ότι «εργαζόμαστε στενά με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, γιατί ο στόχος μας είναι κοινός: να υπηρετήσουμε το δημόσιο συμφέρον».