Παγκοσμιοποίηση
Ενημερώθηκε στις:

Τα τουρκικά σχέδια-προοπτικές για τον "Middle Corridor"-Αγκάθια Αρμενία και Κουρδικό-ΗΠΑ και Ρωσία "απέναντι" στον Ερντογάν

Η πρωτεύουσα της Τουρκίας Άγκυρα, φιλοξένησε συναντήσεις της Ομάδας Εργασίας και της Γενικής Συνέλευσης της Διεθνούς Ένωσης,  «Διεθνής Διαδρομή Μεταφορών της Κασπίας»,όπου εγκρίθηκαν σχέδια και δαπάνες για το 2024 ενώ εξετάστηκαν μελλοντικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της δραστηριότητας και την επέκταση των διαδρομών.

Τέσσερα (4) εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων θα μεταφερθούν μέσω του "Middle Corridor" το 2024

Τα παραπάνω αναφέρει σε σχετικό άρθρο του Διεθνές ΜΜΕ, το οποίο επισημαίνει ότι,"Έτσι, περισσότεροι από 2,7 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων μεταφέρθηκαν κατά μήκος της Trans-Caspian International Transport Route (TITR, ή Middle Corridor) το 2023, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 86%  εκατό σε σχέση με το 2022.

Το προβλεπόμενο σύνολο για το 2024 είναι περίπου 4 εκατομμύρια τόνοι.

Ο Μεσαίος Διάδρομος είναι μια διαδρομή μεταφοράς και εμπορίου που συνδέει την Ασία και την Ευρώπη, περνώντας από διάφορα έθνη κατά μήκος της διαδρομής. Είναι μια εναλλακτική λύση στους συμβατικούς Βόρειους και Νότιους Διαδρόμους.

Η διαδρομή ξεκινά από την Κίνα και διασχίζει χώρες της Κεντρικής Ασίας όπως το Καζακστάν, το Ουζμπεκιστάν και το Τουρκμενιστάν, στη συνέχεια περνά από την Κασπία Θάλασσα, το Αζερμπαϊτζάν, τη Γεωργία και την Τουρκία πριν φτάσει στην Ευρώπη.

Ο Middle Corridor προσφέρει μια χερσαία διαδρομή που συνδέει τα ανατολικά μέρη της Ασίας, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, με την Ευρώπη, παρακάμπτοντας τις μεγαλύτερες θαλάσσιες διαδρομές."

Ο Μέσος Διάδρομος κερδίζει γρήγορα δημοτικότητα ως εναλλακτική εμπορική οδός

Ειδικά υπό το φως των γεωπολιτικών εξελίξεων και των  σοβαρότατων προβλημάτων που δημιουργούν οι αντάρτες Χούτι στην Διεθνή ναυσιπλοΐα  στον κόλπο του Άντεν και την Ερυθρά θάλασσα, αυτός ο αναδυόμενος εμπορικός διάδρομος παρέχει μια εναλλακτική λύση, προσφέροντας συγκεκριμένα μικρότερη απόσταση, πρόσβαση σε αναξιοποίητες αγορές και δυνατότητες ανάπτυξης.

Ωστόσο, η αντιμετώπιση των προκλήσεων των υποδομών και η εξασφάλιση επενδύσεων θα είναι το κλειδί για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης επιτυχίας και ανταγωνιστικότητας του Μεσαίου Διαδρόμου στον κόσμο του διεθνούς εμπορίου. Ο Διάδρομος αντιπροσωπεύει μια ευκαιρία για τις συμμετέχουσες χώρες, καθώς επιδιώκουν να μειώσουν την εμπορική τους εξάρτηση από περιορισμένο αριθμό βασικών εξαγωγικών εταίρων και από καλάθια εξαγωγών βασικών εμπορευμάτων σε μεγάλο βαθμό χαμηλής πολυπλοκότητας.

Μειώνοντας τις αποστάσεις, διευρύνοντας τους ορίζοντες

Ο Middle Corridor είναι ένας  διάδρομος χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών που διευκολύνει τη μετακίνηση προϊόντων χρησιμοποιώντας συνδυασμό σιδηροδρομικών και θαλάσσιων μεταφορών.

Ένα από τα πιο σημαντικά πλεονεκτήματα του Μεσαίου Διαδρόμου είναι το μικρότερο συνολικό μήκος του οποίου είναι περίπου 3.000 km μικρότερο από τον Βόρειο Διάδρομο της Ρωσίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αυτή η διαδρομή όχι μόνο μειώνει τους χρόνους διέλευσης, αλλά αντιμετωπίζει και ζητήματα συμμόρφωσης με τις κυρώσεις παρακάμπτοντας τη Ρωσία. Αυτό το καθιστά ελκυστική επιλογή για επιχειρήσεις που αναζητούν νέους εμπορικούς δρόμους και αγορές.

Η χωρητικότητα του Μεσαίου Διαδρόμου, που σήμερα ανέρχεται σε 5,8 εκατομμύρια τόνους ετησίως, είναι σημαντικά μικρότερη από αυτή του Βόρειου Διαδρόμου, αλλά η χωρητικότητά του θα αυξηθεί εάν εφαρμοστούν τα σωστά μέτρα.

Πρόσφατα, η Παγκόσμια Τράπεζα δημοσίευσε μια οικονομική ανάλυση σχετικά με τις δυνατότητες ανάπτυξης του Μεσαίου Διαδρόμου την επόμενη δεκαετία, η οποία εκτιμά ότι έως το 2030, οι χρόνοι ταξιδιού μεταξύ των δυτικών συνόρων Κίνας και Ευρώπης θα μειωθούν στο μισό και ο όγκος των εμπορευμάτων θα τριπλασιαστεί στα 11 εκατομμύρια τόνους.

Προκλήσεις-δυσχέρειες-προβλήματα

Παρά τη σημαντική πρόοδο στην ανάπτυξη του Διαδρόμου, η λειτουργική αναποτελεσματικότητα και το υψηλό κόστος αποτελούν περιοριστικούς παράγοντες για την αξιοποίηση του πλήρους δυναμικού του.

Ο Διάδρομος υπόκειται σε απρόβλεπτες καθυστερήσεις, οι οποίες μπορεί να κυμαίνονται από 14 ημέρες έως 45 ημέρες, αλλά μπορεί να διαρκέσουν έως και 60 ημέρες ανάλογα με τις περιστάσεις.

Οι πρακτικές προκλήσεις περιλαμβάνουν την έλλειψη λειτουργικής αποτελεσματικότητας λόγω των λιμένων που λειτουργούν κάτω από τη χωρητικότητά τους, καθώς και την κακή σιδηροδρομική υποδομή.

Η έλλειψη συντονισμού μεταξύ των μεταφορέων κατά μήκος της διαδρομής ήταν το πιο συχνά αναφερόμενο πρόβλημα, αλλά φαίνεται πιθανό να λυθεί με την εισαγωγή ενός μόνο αερομεταφορέα.

Η πιο σημαντική ανησυχία έγκειται στην έλλειψη κατάλληλων υποδομών για τη μεταφορά πετρελαίου και φυσικού αερίου, ιδιαίτερα στις περιοχές της Κασπίας και της Υπερκασπίας.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της πρόκλησης είναι η μεταφορά πετρελαίου από το Καζακστάν στο Αζερμπαϊτζάν μέσω του Μεσαίου Διαδρόμου, η οποία περιλαμβάνει πολλαπλά στάδια μεταφόρτωσης.

Το πετρέλαιο μεταφέρεται αρχικά στο λιμάνι Kuryk ή Aktau του Καζακστάν μέσω σιδηροδρόμου, όπου εκφορτώνεται και φορτώνεται εκ νέου σε ένα πλοίο και μεταφέρεται στο Μπακού.

Από το Μπακού, φορτώνεται για άλλη μια φορά σε τρένο και μεταφέρεται σε αγωγό για περαιτέρω διανομή.

Αυτή η πολύπλοκη διαδικασία έχει ως αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις και τεχνικές δυσκολίες, σε αντίθεση με την ευκολία των δρομολογίων μέσω της Ρωσίας μέσω της Κοινοπραξίας των Αγωγών Κασπίας (CPC).

Επενδυτικές "επιταγές"

Για να ξεκλειδωθεί πλήρως το δυναμικό του Μεσαίου Διαδρόμου, είναι επιτακτική ανάγκη να γίνουν σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές. Η αναβάθμιση των υποδομών της Κασπίας και της Διακασπίας για τη μεταφορά πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς και η βελτίωση της συνολικής αποτελεσματικότητας του Διαδρόμου, είναι απαραίτητη.

Με την υπόσχεση για μικρότερους χρόνους διέλευσης, πρόσβαση σε νέες αγορές και αυξημένες επιχειρηματικές ευκαιρίες, ο Middle Corridor αποτελεί μια ελκυστική επιλογή για επενδυτές και κυβερνήσεις που θέλουν να ενισχύσουν το εμπόριο και την οικονομική ανάπτυξη στην περιοχή.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της EBRD, η επένδυση που απαιτείται για την αναβάθμιση της υποδομής του Middle Corridor εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 18,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Τομείς προτεραιότητας για επενδύσεις αφορούν, την αποκατάσταση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου, βελτιώσεις χωρητικότητας λιμένα και  στα σημεία διέλευσης των συνόρων, και στις συνδέσεις βοηθητικού δικτύου μεταξύ των συμμετεχουσών χωρών. Οι επενδύσεις θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες, τις προτεραιότητες, τις ικανότητες και τις ειδικές συνθήκες των χωρών που συμμετέχουν.

Ευκαιρίες για οικονομική ανάπτυξη

Λόγω της περιορισμένης χωρητικότητας, ο Μεσαίος Διάδρομος δεν αναμένεται να αντικαταστήσει τον Βόρειο Διάδρομο, αλλά αποτελεί ευκαιρία για διαφοροποίηση του εμπορίου για τις χώρες κατά μήκος της διαδρομής.

Παρόλο που η ώθηση για τη χρήση του Μεσαίου Διαδρόμου καθοδηγείται επί του παρόντος από τη γεωπολιτική (δηλαδή την επιθυμία αποφυγής του Βόρειου Διαδρόμου), η ανάπτυξη του Διαδρόμου παρουσιάζει ευκαιρίες για οικονομική ανάπτυξη στις συμμετέχουσες χώρες.

Τα τουρκικά σχέδια και η εναντίωση ΗΠΑ-Ρωσίας

Καθώς ο Μέσος Διάδρομος αποκτά έλξη ως γεωπολιτική απάντηση για την παράκαμψη των παραδοσιακών διαδρομών, οι οικονομικές του δυνατότητες γίνονται όλο και πιο εμφανείς. Οι μικρότερες αποστάσεις, η πρόσβαση σε αναξιοποίητες αγορές και η υπόσχεση ανάπτυξης το καθιστούν ελκυστική προοπτική τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τις κυβερνήσεις. Ωστόσο, η επιτυχία εξαρτάται από την αντιμετώπιση των προκλήσεων των υποδομών και την εξασφάλιση των απαραίτητων επενδύσεων.

Η  στροφή στην Ανατολή, η βοήθεια προς το Αζερμπαϊτζάν στον πόλεμο κατά της Αρμενίας για το Ναγκόρνο Καραμπάχ, η επιδίωξη της διάνοιξης των διαδρόμων του Ναχτσισεβάν και Ζαγκεζούρ και η σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των κρατών που συνιστούν τον Οργανισμό Τουρκικών κρατών, αποτελούν τα τουρκικά βήματα προς την κατεύθυνση του "Μεσαίου διαδρόμου".

Ωστόσο υπάρχουν παράμετροι πάρα πολύ βασικοί που δρούν ανασταλτικά στα τουρκικά σχέδια.

Η Αρμενία θα πρέπει να συνηγορήσει στη διάνοιξη των δύο διαδρόμων Ναχτσισεβάν και Ζαγκεζούρ, γεγονός που προϋποθέτει εξομάλυνση των σχέσεων της εν λόγω χώρας με Τουρκία και Αζερμπαϊτζάν.

Η στρατιωτική βοήθεια της Γαλλίας  προς την Αρμενία και η εμποκή των ΗΠΑ, περιπλέκει τα πράγματα για τους Τούρκους.

Είναι επίσης δεδομένο ότι οι ΗΠΑ δεν βλέπουν με καθόλου καλό μάτι τον "δρόμο του μεταξιού" και έχουν κάθε λόγο να επιχειρήσουν να τον διακόψουν, ενώ το "Κουρδικό ζήτημα" μπορεί εδώ να παίξει σημαντικότατο ρόλο στη ματαίωση των τουρκικών σχεδιασμών.

Αυτός είναι ένας από τους λόγους που ΗΠΑ-Τουρκία βρίσκονται σε κόντρα, με τους δεύτερους να κατηγορούν την Ουάσιγκτον ότι  τάχα εξοπλίζει το PKK-YPG εναντίον τους.

Ομοίως η Ρωσία δεν θα συναινέσει στα τουρκικά σχέδια αν προηγουμένως δεν διασφαλίσει τα δικά της συμφέροντα, αφού ο μεσαίος  διάδρομος, αντιστρατεύεται τον δικό της Βόρειο διάδρομο.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ