Κίνα

Πώς το Ιράκ έγινε "το μήλον της Έριδος" στη στρατηγική Belt and Road της Κίνας

Πέρυσι, το Ιράκ έγινε κορυφαίος αποδέκτης κινεζικών επενδύσεων και βασικός κρίκος στην πρωτοβουλία Belt and Road (BRI) του Πεκίνου. Σχεδόν 20 χρόνια μετά την έναρξη του πολέμου στο Ιράκ, δισεκατομμύρια κινεζικά γιουάν επενδύονται σε διάφορα έργα, από υποδομές πράσινης ενέργειας και εργοστάσια πετρελαίου μέχρι την κατασκευή δρόμων και σχολείων.

«Ιδανικός χώρος η Μέση Ανατολή για κινεζικές επενδύσεις»

Στην Τεχεράνη τον περασμένο Μάρτιο, οι υπουργοί Εξωτερικών της Κίνας και του Ιράν υπέγραψαν μια 25ετή συμφωνία συνεργασίας (μια «Συνολική Στρατηγική Συνεργασία»). Το Πεκίνο υπέγραψε να επενδύσει 400 δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία του Ιράν με αντάλλαγμα μια σταθερή και με μεγάλη έκπτωση προσφορά πετρελαίου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αυτή η συμφωνία και οι επιπτώσεις της στην παγκόσμια ασφάλεια και οικονομία συζητήθηκαν ευρέως, αλλά καθώς το 2021 πλησίαζε στο τέλος του, έγινε σαφές ότι ο γείτονας και πρώην εχθρός του Ιράν, το Ιράκ, ήταν το επίκεντρο της κινεζικής στρατηγικής στο πλαίσιο του Belt and Road στη Μέση Ανατολή.

Σύμφωνα με μια έκθεση από το Κέντρο Πράσινης Χρηματοδότησης και Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Fudan στη Σαγκάη, πέρυσι το Ιράκ έλαβε 10,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Belt and Road. Το Ιράκ έχει γίνει ο τρίτος μεγαλύτερος εταίρος Belt and Road στην ενεργειακή δέσμευση, μετά τη Ρωσία και το Πακιστάν. Οι συνολικές κινεζικές επενδύσεις σε αραβικές και χώρες της Μέσης Ανατολής αυξήθηκαν κατά περίπου 360% το 2021, ενώ η κατασκευαστική δέσμευση αυξήθηκε κατά 116%, σε σύγκριση με το 2020, αναφέρει η μελέτη.

Σήμερα η Κίνα εμπλέκεται στην κατασκευή του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής πετρελαίου Αλ Χαϊράτ κοντά στην Καρμπάλα. Απαιτήθηκε η δέσμευση να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή 1.000 σχολείων (και περίπου 7.000 σχολείων στο μέλλον) με αντάλλαγμα τα προϊόντα πετρελαίου για να διασφαλιστεί η συμφωνία. Η κρατική εταιρεία της Κίνας κέρδισε επίσης τη σύμβαση για την ανάπτυξη του κοιτάσματος φυσικού αερίου Μανσουρίγια και δεν υπάρχει έλλειψη άλλων βιομηχανικών και αστικών έργων.

Η αποτυχία των ΗΠΑ, ευκαιρία για την Κίνα

Η σχέση Ιράκ-Κίνας χρονολογείται από όταν το Πεκίνο πουλούσε όπλα στη Βαγδάτη τη δεκαετία του 1960 και του 1970, ενώ το Ιράκ υποστήριζε τη διεκδίκησή του για μια θέση στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ. Οι σχέσεις αναπτύχθηκαν περαιτέρω κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000, μετά την ανατροπή του καθεστώτος του Σαντάμ Χουσεΐν. Η Κίνα, μαζί με τη Ρωσία, αντιτάχθηκαν σθεναρά στον πόλεμο του Ιράκ, ωστόσο η πρώτη έγινε ένας από τους κύριους δικαιούχους του.

Το 2008, η China National Petroleum Corporation υπέγραψε μια τεράστια συμφωνία παραγωγής με την ιρακινή κυβέρνηση και έγινε η πρώτη ξένη εταιρεία που το έκανε μετά τον πόλεμο. Το 2013, η Κίνα αγόρασε σχεδόν το ήμισυ της παραγωγής πετρελαίου στο Ιράκ. Κατά τη διάρκεια αυτών των ετών το Ιράκ απέκτησε κινεζικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη για την καταπολέμηση του ISIS, υποστήριξε τον νόμο για την εθνική ασφάλεια του Χονγκ Κονγκ στον ΟΗΕ και υπερασπίστηκε τη μεταχείριση της Κίνας προς τους μουσουλμάνους στο Σιντζιάνγκ.

Η Carice Witte, ιδρύτρια και εκτελεστική διευθύντρια στο SIGNAL – Sino-Israel Global Network & Academic Leadership, μιλώντας στη The Media Line, εξήγησε ότι εφόσον οι ελπίδες του Ιράκ να δει την Αμερική πιο εμπλεκόμενη και να υποστηρίζει την ανάπτυξή της δεν υλοποιήθηκαν, αναζητά πράξεις και όχι λόγια.

«Υπήρξε μια περίοδος ενθουσιασμού σχετικά με τις δυνατότητες της αμερικανικής υποστήριξης στο Ιράκ και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου τα σχέδια για συνεργασία με την Κίνα είχαν παγώσει. Η Κίνα είναι υπομονετική και μπορεί να περιμένει μέχρι να παρουσιαστεί μια νέα ευκαιρία», είπε η ειδικός.

Ο Έρικ Ντέιβις, καθηγητής πολιτικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο Ράτγκερς και πρώην διευθυντής του Κέντρου Μεσανατολικών Σπουδών, έγραψε πρόσφατα στο Twitter:

«Όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες ρωτούν γιατί η Κίνα έχει γίνει ισχυρότερη παγκόσμια δύναμη, θα πρέπει να συνειδητοποιήσετε ότι η Κίνα παίζει ισχυρό ρόλο στις επενδύσεις σε αναπτυσσόμενες χώρες όπως το Ιράκ. Η Κίνα επενδύει στις βιομηχανίες φυσικού αερίου και ηλιακής ενέργειας στο Ιράκ και κατασκευάζει ένα αεροδρόμιο. Πού είναι οι αμερικανικές επενδύσεις;»

«Ο Άξονας του Δρόμου του Μεταξιού»

Δεν είναι όλοι οι Ιρακινοί ευχαριστημένοι με αυτές τις εξελίξεις, όπως δεν χαιρέτησαν όλοι οι Ιρανοί την 25ετή συμφωνία συνεργασίας που υπεγράφη με την Κίνα, επισημαίνει η Jerusalem Post.

Ο πρώην βουλευτής Γκάλεμπ Μοχάμεντ Αλί, έγραψε στους λογαριασμούς του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι, ενώ η Κίνα εισάγει αργό πετρέλαιο στην τιμή των 70 δολαρίων το βαρέλι, το Ιράκ εισάγει τον ίδιο όγκο κινεζικής βενζίνης για 200 δολάρια, υποδεικνύοντας ότι το Πεκίνο ωφελείται από αυτή τη συνεργασία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Δρ Ρόνεν Ζάιντελ, ειδικός στο Ιράκ στο Κέντρο Μεσανατολικών και Αφρικανικών Σπουδών Moshe Dayan που εδρεύει στο Τελ Αβίβ, είπε:

«Από τη μια πλευρά, οι Ιρακινοί ασχολούνται πολύ με τους Κινέζους. Τους άφησαν να έχουν πρόσβαση στην αγορά πετρελαίου του Ιράκ και οι Κινέζοι υποσχέθηκαν να χτίσουν σχολεία και άλλες υποδομές. Τα σχολεία είναι πολύ σημαντικά αφού υπάρχουν πολλά σχολεία σε φρικτή κατάσταση και είναι κάτι που συζητείται πολύ στο Ιράκ. Ωστόσο, πολλοί φοβούνται επίσης την αρχή της ανταλλαγής - ανταλλάσσοντας το πετρέλαιο τους με υποδομές, όπως στην Αφρική. Οι αντίπαλοι του Ιράν φοβούνται ότι η βία των φιλοϊρανικών πολιτοφυλακών έχει επίσης κάποια σχέση με την κινεζική εμπλοκή. Τον αποκαλούν ακόμη και «Άξονα του Δρόμου του Μεταξιού».

Από την υπογραφή της 25ετούς συμφωνίας συνεργασίας πέρυσι, το Ιράν έχει δει μερικές αντικινεζικές διαδηλώσεις. Διαδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν κοντά στο κοινοβούλιο, όπου οι διαδηλωτές φώναξαν συνθήματα όπως «Το Ιράν δεν είναι προς πώληση» και «Θάνατος σε όσους πουλάνε την πατρίδα».

Τίποτα τέτοιο δεν έχει συμβεί στο Ιράκ, όπου, σύμφωνα με τον Ζάιντελ, η φυσική παρουσία της Κίνας δεν είναι τόσο διαδεδομένη όσο στην Αφρική ή σε ορισμένα μέρη της Ευρώπης. «Οι Ιρακινοί έλκονται και οι δύο από την Κίνα, αφού θέλουν η χώρα τους να αναπτυχθεί και τη φοβούνται», είπε.

Οι ειδικοί είναι βέβαιοι ότι η συνεργασία μεταξύ Κίνας και Ιράκ θα συνεχίσει να αυξάνεται το 2022, ακόμη και αν ο όγκος των επενδύσεων δεν αυξηθεί.

Θα συμβάλει η κινεζική εμπλοκή στη σταθεροποίηση της κατάστασης εντός και γύρω από το Ιράκ; Κάποιοι πιστεύουν ότι αυτό θα συμβεί, λόγω της κινεζικής ανησυχίας για διακοπή του εφοδιασμού πετρελαίου. Προς το παρόν, είναι σαφές ότι η Κίνα χτίζει αργά αλλά σταθερά τη θέση της στη Μέση Ανατολή και ότι αυτή η νέα πραγματικότητα θα επηρεάσει τον ανταγωνισμό ισχύος παγκοσμίως.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Πολεμική αεροπορία 0

Πριν πεινάσει μαγειρεύει η Ελλάδα! Τα γνωστά μηχανικά προβλήματα του F-35 αναγκάζουν την ΠΑ να ζητά επιτακτικά την απόκτηση του Block 4

Ως χώρα θα περιμένουμε όσο απαιτηθεί για να παραλάβουμε την εκδοχή Block 4 του Αμερικανού αεροσκάφους 5η γενιάς στην...
ρωσική τράπεζα και Πούτιν
Ρωσία 0

Έξω Φρενών οι Ρώσοι! Τούρκοι, Κινέζοι και Άραβες καθυστερούν ή ακυρώνουν τελείως τις πληρωμές ρωσικού πετρελαίου φοβούμενοι τις κυρώσεις των ΗΠΑ

«Η αμερικανική και ευρωπαϊκή πίεση δημιούργησε προβλήματα στις πληρωμένες μας» είπε ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνο,...