Κίνα

Επίστρωση γνωστή ως «μεταϋλικό» : Μπορεί η Κίνα να μεταφέρει πραγματικά την τεχνολογία Stealth της σε συμβατικά μαχητικά;

Η κινεζική αεροπορία αναπτύσσει νέα αεροσκάφη stealth και επεκτείνει την ικανότητα μεταφοράς όπλων του μαχητικού J-20 stealth, καθώς οι αεροπορικές και ναυτικές αεροπορικές δυνάμεις της Κίνας, μετατοπίζονται από αμυντικό τρόπο σε προβολή ισχύος και επίθεση μεγάλης εμβέλειας.

Επί του παρόντος, η κινεζική Πολεμική Αεροπορία PLA χειρίζεται το μαχητικό stealth Chengdu J-20. Ακόμη και από τότε που το πολεμικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς τέθηκε σε υπηρεσία το 2017, η Κίνα καταβάλλει συντονισμένες προσπάθειες για την κατασκευή περισσότερων μαχητικών stealth.

Η Πολεμική Αεροπορία και το Ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLAAF και PLAN), λειτουργούν μαζί τις μεγαλύτερες αεροπορικές δυνάμεις στην περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού και την τρίτη μεγαλύτερη στον κόσμο, με 2.800 αεροσκάφη, χωρίς εκπαιδευτικά ή μη επανδρωμένα εναέρια συστήματα, τα οποία 2.250 είναι βομβαρδιστικά, μαχητικά και αεροπλάνα πολλαπλών ρόλων με κωδικοποίηση μάχης.

Η PLAAF πλησιάζει γρήγορα τις δυτικές αεροπορικές δυνάμεις. Αυτή η τάση, διαβρώνει σταδιακά τα μακροχρόνια και σημαντικά στρατιωτικά τεχνικά πλεονεκτήματα των ΗΠΑ.

Καθώς η Κίνα επεκτείνει την αεροπορική της δύναμη και πρόκειται να εκτοξεύσει πολλαπλά μαχητικά αεροσκάφη stealth, ο υποτιθέμενος ισχυρισμός της Κίνας ότι επεκτείνει τις δυνατότητες  stealth μεταφέροντας αυτή την τεχνολογία σε συμβατικά μαχητικά αεροσκάφη όπως το J-11 και το J-15 έχει προκαλέσει αρκετά ερωτηματικά.

Το Πεντάγωνο αποκάλυψε, ότι εκτός από τα κινεζικά μαχητικά J-20 Mighty Dragon και FC-31 stealth, καθώς και ένα «στρατηγικό» βομβαρδιστικό stealth, η Κίνα αναπτύσσει νέα βομβαρδιστικά stealth μεσαίου και μεγάλου βεληνεκούς για να χτυπήσει περιφερειακούς και παγκόσμιους στόχους.

Αυτό όμως που γεννά ερωτηματικά είναι ότι πριν από δύο χρόνια, ορισμένοι Κινέζοι επιστήμονες διατύπωσαν μια θεωρία, σχετικά με την Κίνα που επινόησε τρόπους για να κάνει τα αεροσκάφη της που δεν είναι stealth στην Πολεμική Αεροπορία PLA να αποκτήσουν δυνατότητες stealth.

Το 2018, η South China Morning Post με έδρα το Χονγκ Κονγκ, είχε αναφέρει ότι η Κίνα αναπτύσσει πειραματικούς τρόπους για να κάνει ακόμα και τα παλαιότερα αεροπλάνα της να φαίνονται κρυφά στα περισσότερα συστήματα ραντάρ. Η τεχνολογία περιλαμβάνει τη χρήση ενός «μεταυλικού», ενός δημιουργημένου στρώματος μικροσκοπικών δομών παρόμοια με ολοκληρωμένα κυκλώματα, δήλωσε η SCMP, επικαλούμενη επιστήμονες που εργάζονται στο έργο.

Το μεταϋλικό μπορεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο τα ραδιοκύματα αναπηδούν από την επιφάνειά του, για να δημιουργήσουν μια εικόνα φαντασμάτων ή να μειώσουν την ηχώ του ραντάρ, καθιστώντας ευκολότερη την απόκρυψη του αεροσκάφους κατά την πτήση.

Παρόλο που η ιδέα που μόλις είχε εμφανιστεί το 2018 βρισκόταν σε ένα πολύ εκκολαπτόμενο στάδιο, στρατιωτικοί παρατηρητές είπαν ότι υπάρχει πολύς δρόμος για να γίνει η τεχνολογία έτοιμη για το πεδίο της μάχης.

Οι Κινέζοι ερευνητές είχαν υποστηρίξει ότι εάν η μεταφορά stealth πραγματοποιηθεί, θα ενισχύσει την ικανότητα μάχης αυτών των παλαιότερων αλλά ισχυρών μαχητικών.

Ωστόσο, αρκετοί ειδικοί όχι μόνο εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με αυτό το θεωρητικό κινεζικό σχέδιο, αλλά απέρριψαν επίσης την πιθανότητα επιτυχίας αυτού του πειράματος για τεχνικούς λόγους.

Παρόλο που ο στρατιωτικός εκσυγχρονισμός της Κίνας έχει αναγνωριστεί ευρέως, αυτή η ιδέα έχει διαψευσθεί με την ίδια οξυθυμία. Ο Han Yiping, διευθυντής εφαρμοσμένης φυσικής στο Πανεπιστήμιο Xidian στο Xi'an, Shaanxi, ήταν δύσπιστος σχετικά με την ίδια την ιδέα και είπε στην SCMP ότι προκειμένου να αποκτήσεις επαρκή αξιοπιστία «θα έπρεπε να χάσεις την απόδοση».

Αξιώσεις «μεταϋλικού» της Κίνας

Η κινεζική φιλοδοξία να εξοπλίσει τον υπάρχοντα στόλο των μαχητικών της, εμπνεύστηκε και υποστηρίχθηκε από ένα υλικό επίστρωσης γνωστό ως «μεταϋλικό».

Το μεταϋλικό δημιουργήθηκε στο State Key Laboratory of Millimeter Waves του Southeast University και δοκιμαζόταν στο Shenyang, την πρωτεύουσα της επαρχίας Liaoning. Η SCMP δεν μπόρεσε εκείνη τη στιγμή να λάβει επιβεβαίωση σε ποιο αεροσκάφος δοκιμάζεται το μεταϋλικό. Το J-11 και το J-15 κατασκευάζονται από την Shenyang Aircraft Corporation.

Ωστόσο, το μεταϋλικό δεν είναι ο μόνος τύπος μεθόδου εξαπάτησης ραντάρ που χρησιμοποιείται από την ομάδα του State Key Laboratory. Σύμφωνα με την SCMP, οι Κινέζοι είχαν συζητήσει προηγουμένως ένα «gadget ψευδαίσθησης φαντασμάτων».

Σύμφωνα με την ομάδα που εργάζεται σε αυτό, η συσκευή ψευδαίσθησης φαντασμάτων «μπορεί να κάνει τα μέρη του αεροπλάνου να φαίνονται στο ραντάρ ως πλαστικά και όχι μεταλλικά ή να δείχνει τρία αεροπλάνα αντί για ένα». Όλες αυτές οι μέθοδοι και τα τεχνολογικά πλαίσια, είναι πολύ καλά για να είναι αληθινά όταν πρόκειται για πραγματικές εφαρμογές.

Πάντως υπάρχει η υποψία ότι η Κίνα απέκτησε παράνομα την αμερικανική τεχνολογία, για να επιταχύνει το πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς.

Οι αναλυτές καταρρίπτουν αυτήν την ιδέα

Οι υποψίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα ενός τέτοιου προγράμματος, βασίζονται σε μια σειρά από λόγους, συμπεριλαμβανομένης της απουσίας απτών και επαληθευμένων αποδεικτικών στοιχείων σχετικά με το μεταϋλικό που δοκιμάζεται σε αεροσκάφη που δεν είναι stealth και τα διάφορα τεχνικά ζητήματα που σχετίζονται με το προβλεπόμενο πρόγραμμα.

Αυτό που θα πετύχαινε αυτό το υλικό, μπορεί να μην είναι καν μερικό stealth επειδή τα παλαιότερα αεροσκάφη θα εξακολουθούν να εκπέμπουν ηλεκτρονικά σήματα που το ραντάρ θα πιάσει εύκολα », σχολίασε ο Abhijit Iyer-Mitra, Ανώτερος Ερευνητής στο Ινστιτούτο Ειρήνης και Μελετών Συγκρούσεων που εδρεύει στο Νέο Δελχί.

« Πέρα από αυτό, όλα αυτά τα μεγαλύτερα κινεζικά αεροσκάφη έχουν πυραύλους στο εξωτερικό σώμα και ένα αεροσκάφος για την επίτευξη με stealth δυνατότητες, οι πύραυλοι ή άλλα όπλα πρέπει να γίνεται εσωτερικά. Σε αυτό το μέτωπο, αυτή η ιδέα δεν έχει πραγματική ευκαιρία », πρόσθεσε.

Ο Joseph P Chacko, στρατιωτικός συγγραφέας, αρθρογράφος και αναλυτής, απέρριψε επίσης την ιδέα.

Είπε περαιτέρω, ότι το κινεζικό μεταϋλικό χρησιμοποιείται κυρίως για την «παραγωγή φορητών δορυφορικών σταθμών επικοινωνίας με επίπεδη οθόνη μεταϋλικού. Ωστόσο, δεν υπάρχουν άμεσες ενδείξεις για χρήση μεταϋλικών σε αναπτυγμένα κινεζικά μαχητικά έργα».

Τα τέσσερα πιο κρίσιμα στοιχεία του stealth, σύμφωνα με έναν από τους πρώτους ερευνητές της τεχνολογίας stealth, είναι «μορφή, σχήμα, δομή και υλικά». Το Wired Magazine, σημείωσε επίσης ότι τα άλλα stealth εξαρτήματα περιλαμβάνουν χημικές ουσίες για τη διαγραφή ενδεικτικών ανίχνευσης, εξελιγμένους, μη ανιχνεύσιμους αισθητήρες και ραντάρ. Ειδικά κατασκευασμένες, δύσκολα ανιχνεύσιμες εισαγωγές κινητήρα, βαφή ακύρωσης ραντάρ και συστήματα ψύξης για τη μείωση της θερμικής υπογραφής ενός αεροπλάνου. Όλα αυτά τα στοιχεία, φαίνεται να λείπουν από το εικαζόμενο σχέδιο.

Το μεταϋλικό φαίνεται να μιμείται, σε κάποιο βαθμό, την επίδραση του Υλικού Απορρόφησης Ραντάρ (RAM). Ωστόσο, είναι αβέβαιο εάν το μεταϋλικό θα μπορούσε να κρύψει κάποια από τις πτυχές που δεν είναι stealth, για παράδειγμα, οι παλιοί κινητήρες που δεν είναι συμβατοί με την τεχνολογία stealth που χρησιμοποιούν τα παλαιότερα αεροσκάφη.

Οι Κινέζοι δεν είναι οι μόνοι που εργάζονται και δοκιμάζουν μεταϋλικό. Ακόμη και ο αμερικανικός στρατός, φέρεται επίσης να εργάζεται σε αυτήν την τεχνολογία για να αναπτύξει φορετό καμουφλάζ, με ικανότητα σαν «χαμαιλέοντας» να προσαρμόζεται ανάλογα με το πλαίσιο. Είναι πιθανό να χρησιμοποιούνται μεταϋλικά, αλλά είναι αβέβαιο πόσο εφικτό είναι κάτι από αυτή την τεχνολογία stealth που χρησιμοποιούν τα παλαιότερα αεροσκάφη.

Μια καλύτερη εικόνα θα προκύψει, είναι εάν και όταν η Κίνα αποδεχθεί ή διαψεύσει ότι ένα πείραμα σαν αυτό λαμβάνει χώρα στη Σενγιάνγκ. 

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ