F-35 με drone
ΗΠΑ

Οι ΗΠΑ αποκάλυψαν τις ιδέες τους για αυτόνομες πτήσεις μαχητικών και drone

Το μέλλον της αμυντικής αεροπλοΐας είναι αυτόνομο, ανέφεραν επαναλαμβανόμενα οι ηγέτες της αεροναυπηγικής βιομηχανίας στις αεροπορικές επιδείξεις που έλαβαν χώρα στην Αγγλία αυτόν τον μήνα.

Ο Frank Kendall, της αμερικανικής ΠΑ, έκανε γνωστό πως είναι πρωταρχική προτεραιότητα για τις ΗΠΑ η αύξηση των αυτόνομων αεροσκαφών - είτε αυτά είναι μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα είτε είναι drone - που χρησιμοποιούν τεχνολογία όπως τεχνητή νοημοσύνη για να διαχειρίζονται τις αποστολές τους.

Και στην διεθνή επίδειξη αεροσκαφών Farnborough Airshow, το θέμα της αυτονομίας ήρθε ξανά σε συζητήσεις και συνεντεύξεις, αφού οι υπεύθυνοι των εταιρειών ήθελαν να δείξουν πως μπορούν να το κάνουν πραγματικότητα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι ηγέτες τις βιομηχανίας βλέπουν τα αυτόνομα αεροσκάφη και τις δυνατότητες συνεργασίας τους ως μία αγορά κλειδί που αναμένεται να αυξηθεί ραγδαία και ως έναν τρόπο να επιταχυνθεί η έρευνα και η ανάπτυξη υπερσύγχρονων νέων τεχνολογιών και να δημιουργηθούν νέες συνεργασίες με άλλους οργανισμούς.

"Αυτή είναι πραγματικά μία ενθουσιώδης στιγμή να βρίσκεσαι στην αεροναυτική," είπε ο πρόεδρος της αμερικανικής Northrop Grumman Aeronautics System, Tom Jones. "Πολλά πράγματα αλλάζουν και οι απειλές μας πιέζουν να κοιτάξουμε τεχνολογίες που δεν έχουμε ξαναδεί."

Ένα καλό παράδειγμα αυτών των νέων τεχνολογιών είναι η χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών για την υποστήριξη μαχητικών σε αποστολές μάχης. Η αμερικανική ΠΑ αρχίζει να αναφέρεται σε αυτά ως "συνεργατικά αεροσκάφη μάχης", ή αλλιώς CCA (collaborative combat aircraft) και τα θέλει να για συνοδεύουν τα F-35 και το μυστικό μαχητικό έκτης γενιάς του μέλλοντος. 

Με Αμερικανούς υπεύθυνος της ΠΑ να ανησυχούν όλο και περισσότερο για έναν πόλεμο με την Κίνα - της οποίας ο εκσυγχρονισμένος στρατός και οι προηγμένες αεράμυνες απειλούν τα αμερικανικά αεροσκάφη - ο Kendall θέλει η υπηρεσία να υποστηρίζει τα μαχητικά της με αυτόνομα drone, τα οποία θα μπορούσαν να δρουν ως δολώματα, να παρεμβάλουν τα εχθρικά ραντάρ ή ακόμη και να εκτελούν τις δικές τους επιθέσεις. 

Ο Kendall νωρίτερα μέσα στο έτος ανέφερε πως αυτή είναι μία από τις επτά "επιχειρησιακές προϋποθέσεις" που πρέπει να επιτύχει η αμερικανική ΠΑ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Στις επιδείξεις της Farnborough και της RIAT, η συζήτηση εστίασε στο πώς μία ιδέα εναέριας συνεργασίας επανδρωμένων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα και πώς θα μπορούσαν να αποφευχθούν πιθανές παγίδες.

Διάφορες Ιδέες

Ο Steve Nordlund της Boeing Defense, Space and Security ανέφερε πως οι επιχειρήσεις αυτές δεν χρειάζεται να περιλαμβάνουν σμήνη drone γύρω από ένα μαχητικό. Ωστόσο, ανέφερε πως η εταιρεία του θα μπορούσε να αναπτύξει κάτι τέτοιο εάν χρειάζονταν. 

Αντίθετα, ο Nordlund είπε πως ο οργανισμός Phantom Works της Boeing οραματίζεται αυτά τα βοηθητικά αυτόνομα drone ανεξάρτητα από μία πλατφόρμα και ικανά να μπορούν να πάνε όπου χρειάζονται περισσότερο.

Εάν ένας πιλότος μαχητικό που πετά σε μία αποστολή χρειάζεται μία συγκεκριμένη δυνατότητα - για παράδειγμα την καταστολή εχθρικών αεραμυνών - θα μπορούσε να καλέσει μία συστοιχία αυτόνομων drone που πετούν κοντά για να τα παρεμβάλουν ηλεκτρονικά ή να τα εξουδετερώσουν με άλλο τρόπο. Και τα μαχητικά που πετούν στις δικές τους αποστολές, θα μπορούσαν να κάνουν το ίδιο εάν χρειαστούν την βοήθεια των drone.

Αυτή η ιδέα διαφέρει ελαφρώς από αυτήν του Kendall, κατά την οποία ένα F-35 ή το μαχητικό επόμενης γενιάς των ΗΠΑ θα επιχειρούσε με τον δικό του σχηματισμό drone, που θα περιλάμβανε έως 5 μη επανδρωμένα αεροσκάφη αφοσιωμένα στο μαχητικό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Εάν υπάρχει αεροσκάφος σε διαφορετική κοντινή περιοχή που έχει μία ανάγκη, το μη επανδρωμένο σύστημα θα μπορούσε να ανταποκριθεί," είπε ο Nordlund. "Οπότε, η διαλειτουργικότητα γίνεται πολύ σημαντική και το επίπεδο αυτονομίας γίνεται σημαντικό. Και το πώς γίνεται αυτή η μεταβίβαση είναι πολύ σημαντικό. Αυτά είναι κάποια από τα πράγματα στα οποία δουλεύουμε, θεωρητικά αλλά και πρακτικά, αναπτύσσοντας την τεχνολογία που θα μας επιτρέψει να τα κάνουμε πραγματικότητα."

Ο Nordlund είπε πως η Boeing θα μπορούσε να παράγει και αυτόνομα βοηθητικά drone που θα επιχειρούν συνδεδεμένα σε ένα μόνο αεροσκάφος - εάν αυτό είναι κριθεί απαραίτητο - προσθέτοντας πως η εταιρεία του θέλει να είναι αρκετά ευέλικτη, παρέχοντας και τις δύο επιλογές.

Ο Jones της Northrop όμως προειδοποίησε πως για να υιοθετηθεί γρήγορα ένα σύστημα που μπορεί να επιτρέψει την συνεργασία αυτόνομων drone και επανδρωμένων αεροσκαφών, η αμερικανική ΠΑ και η βιομηχανία θα πρέπει να απλοποιήσει τις αποστολές που θα θέλουν να εκτελεί το σύστημα. Με πιο απλά λόγια, να περπατήσουν πριν τρέξουν. 

"Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι πολύ περίπλοκο από την αρχή," είπε ο Jones. "Ας μην κάνουμε με το πρώτο βήμα ένα μη επανδρωμένο F-35. Εάν προσπαθήσεις… θα χρειαστεί πολύ χρόνος για να βρεθείς εκεί."

Ο Jones είπε πως αυτό απαιτεί η αμερικανική ΠΑ να καθορίσει εάν θέλει ο αυτόνομος βοηθός των μαχητικών της να είναι ένας "μεταφορές πυραύλων" για να συμπληρώνει την ισχύ πυρός τους ή εάν για παράδειγμα θέλει να μεταφέρει ξεχωριστό σύστημα ραντάρ ή αισθητήρων για να παρέχει μία καλύτερη εικόνα του πεδίου μάχης. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει πως θα έχει πολλαπλά συνοδευτικά μη επανδρωμένα συστήματα για να διαθέτει το καθένα την δική του μοναδική εργασία, ανέφερε.

Οι αμυντικές εταιρείες - από μικρές εταιρείες μέχρι τους μεγαλύτερους κατασκευαστές - ελπίζουν πως θα εκμεταλλευτούν την δυναμική αυτής της μόδας. 

Πριν ξεκινήσουν η RIAT και η Farnborough, η Skunk Works της αμερικανικής Lockheed Martin δήλωσε σε μία μικρή ενημέρωση σε δημοσιογράφους πως εργάζεται σε μία μίξη αναλώσιμων βοηθητικών drone, τα οποία θα μπορούσαν να υιοθετηθούν γρήγορα, ακόμη και μέσα στα επόμενα τρία χρόνια. Ενημέρωσε βέβαια πως εργάζεται και σε πιο προηγμένα αυτόνομα συστήματα για την αμερικανική ΠΑ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Αυτονομία Γίνεται το Κυρίαρχο Ρεύμα

Στην Farnborough και η Kratos Defense and Security Solutions διαφήμισε τις πρόσφατες πτήσεις των δύο αυτόνομων drone XQ-58A Valkyrie, ως μέρος του προγράμματος βοηθητικών drone τεχνητής νοημοσύνης με ονομασία Skyborg. Δήλωσε επίσης πως η επιτυχία τους θα μπορούσε να οδηγήσει στο να γίνει η αυτόνομη τεχνολογία κυρίαρχο ρεύμα. 

Ο Jeffrey Herro της Kratos προέβλεψε επίσης πως το Skyborg θα μπορούσε να εδραιωθεί μέσα στο επόμενο έτος και πως οι δυνατότητες που έχει επιδείξει θα ενσωματωθούν σε νέα συστήματα.

"Το Skyborg φτάνει στο τέλος του, εκεί βρισκόμαστε τώρα," είπε ο Herro σε συνέντευξή του στις 18 Ιουλίου με την Defense News. "Και τότε θα μεταμορφωθεί σε άλλα προγράμματα."

Υπεύθυνοι της Boeing σημείωσαν την δουλειά που έχουν κάνει ήδη στην συνεργασία επανδρωμένων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών, ενώ ανέφεραν πως έχουν ήδη εδραιώσει πλατφόρμες όπως το MQ-28 Ghost Bat - γνωστό και ως ATS ή πιο συγκεκριμένα το πρόγραμμα Loyal Wingman που επίδειξε η αυστραλιανή ΠΑ. Η Boeing κατασκευάζει επίσης το MQ-25 Stringray, το αυτόνομο drone ανεφοδιασμού του αμερικανικού ΠΝ.

Ο Ted Colberrt, διευθύνοντας σύμβουλος της Boeing Defense, Space and Security, δήλωσε πως υπεύθυνοι της εταιρείας ξόδεψαν μέρες στη RIAT μιλώντας στους πελάτες για αυτόνομη και μη επανδρωμένη συνεργασία. Υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον γύρω από αυτήν την αγορά είπε, και θα είναι πολύ σημαντική τα επόμενα χρόνια. 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ