Ένοπλες Συρράξεις
Ενημερώθηκε στις:

"Μαύρα μαντάτα" από τους Ουκρανούς-"Δεν μπορούμε να πάρουμε τα F-16 ακόμη και αν μας δοθούν άμεσα από τη Δύση"

Ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν εξελίσσεται καθόλου καλά για τις Ένοπλες Δυνάμεις του Ζελένσκι, αφού οι Ρώσοι προελαύνουν διασπώντας τις αμυντικές τοποθεσίες τους τη μια μετά την άλλη.

Η Ουκρανία ωστόσο πόνταρε στην απόκτηση F-16 από χώρες του ΝΑΤΟ προκειμένου να ισοσταθμίσει το αεροπορικό ισοζύγιο ισχύος με τη Ρωσία, κάτι το οποίο δεν φαίνεται να πραγματοποιείται, αφού ο Yuriy Ignat, εκπρόσωπος της Διοίκησης της Πολεμικής Αεροπορίας των Ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων, σημείωσε ότι η Ουκρανία δεν είναι προς το παρόν έτοιμη να φιλοξενήσει μαχητικά αεροσκάφη F-16, ακόμη κι αν δοθούν από ευρωπαϊκά έθνη.

 Η Ουκρανία δέν έχει υποδομή και πιλότους για την άμεση λειτουργία των  μαχητικών F-16

Σύμφωνα με δηλώσεις του που φιλοξενούνται σε έγκριτο Βουλγαρικό ΜΜΕ, "Η χώρα αυτή τη στιγμή δεν διαθέτει την απαραίτητη υποδομή και τους ειδικευμένους πιλότους για τη λειτουργία αυτών των αεροσκαφών.

Όπως δήλωσε ο Ignat κατά την εμφάνισή του στο τηλεοπτικό κανάλι Rada, πολλοί Ευρωπαίοι ηγέτες έδειξαν προθυμία να μεταφέρουν αυτά τα αεροπλάνα στην Ουκρανία. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή δεν είναι εφικτή λύση για τη χώρα.

Ο Ignat ανέφερε ότι, εκτός από την προφανή απαίτηση του αεροσκάφους, υπάρχει επίσης ανάγκη για συμβατή υποδομή που μπορεί να υποστηρίξει τα F-16. Επιπλέον, το έλλειμμα πιλότων που είναι εκπαιδευμένοι να πετούν αυτά τα αεροπλάνα περιπλέκει το ζήτημα. «Δεν είναι απλό θέμα να έχεις αεροσκάφη. Μιλάμε για οπλικά συστήματα που απαιτούν κατάλληλο περιβάλλον, εξοπλισμένα αεροδρόμια και ειδικά εκπαιδευμένους πιλότους», τόνισε.

Ενώ υπάρχουν συνεχείς εικασίες για το πότε η Ουκρανία θα μπορούσε να αποκτήσει δυτικά αεροσκάφη, ο Ignat δεν όρισε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Το Υπουργείο Άμυνας της Δανίας εξέφρασε παρόμοια άποψη, διευκρινίζοντας ότι η παράδοση αεροσκαφών θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την ετοιμότητα των Ουκρανών πιλότων και τη δημιουργία επαρκούς υλικοτεχνικής υποστήριξης και υποδομής για τη συντήρηση αεροσκαφών στην Ουκρανία.

ΗΠΑ:"Τέλη καλοκαιριού 2024 θα είναι έτοιμοι οι Ουκρανοί πιλότοι"

Σύμφωνα με δημοσίευμα του αμερικανικού Τύπου, που επικαλέστηκε υψηλόβαθμο στρατιωτικό αξιωματούχο των ΗΠΑ στο Πεντάγωνο, οι Ουκρανοί πιλότοι δεν είναι επί του παρόντος έτοιμοι για να εμπλακούν σε επιχειρήσεις με τα  F-16.

Εκπαιδεύονται και, σύμφωνα με εκτιμήσεις Αμερικανών στρατιωτικών αξιωματούχων, περισσότεροι Ουκρανοί πιλότοι θα μπορούσαν να είναι έτοιμοι να ενεργούν με το  αεροσκάφος μέχρι τα τέλη του καλοκαιριού του 2024.

Χώρες όπως η Δανία και το Βέλγιο έχουν εκφράσει ισχυρή υποστήριξη για την εκπαίδευση Ουκρανών πιλότων χρησιμοποιώντας τα F-16 τους. Τα εκπαιδευτικά κέντρα στη Δανία χρησιμοποιούν με συνέπεια αυτά τα αεροσκάφη και τα F-16 που προμηθεύονται από το Βέλγιο θα ενταχθούν σύντομα στο πρόγραμμα, ενισχύοντας την εκπαιδευτική εμπειρία για τους Ουκρανούς πιλότους.

Πηγές από τη Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλα δυτικά έθνη αποκάλυψαν ότι έξι πιλότοι από την ουκρανική Πολεμική Αεροπορία αποκτούν επί του παρόντος πρακτική εμπειρία με F-16 στον εναέριο χώρο της Δανίας.

Επιπλέον, περίπου δώδεκα ακόμη πιλότοι υποβάλλονται σε «στεγνή» εκπαίδευση στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία ξεκινά με την εκμάθηση Αγγλικών, μια κρίσιμης σημασίας γλώσσα για τις επερχόμενες αποστολές τους.

Βαρόμετρο η παράδοση των F-35 από τις ΗΠΑ σε Βέλγιο και Δανία

Όπως το Βέλγιο, έτσι και η Δανία περιμένει την άφιξη του νέου της στόλου F-35, που κατασκευάζεται από τη Lockheed Martin. Δυστυχώς, η περίπλοκη φάση ολοκλήρωσης στις Ηνωμένες Πολιτείες οδήγησε σε καθυστερήσεις στην παράδοση και ο στόλος δεν θα φτάσει σύμφωνα με το αρχικά προγραμματισμένο χρονοδιάγραμμα.

Ο απώτερος στόχος είναι να αντικατασταθεί ο γηρασμένος δανικός και βελγικός στόλος F-16 με αυτά τα αμερικανικά μαχητικά επόμενης γενιάς.

Ο εκπρόσωπος της Ουκρανικής Αεράμυνας εξέφρασε πρόσφατα αβεβαιότητα σχετικά με τα χρονοδιαγράμματα για την παράδοση των F-16, δηλώνοντας: «Δεν μπορώ να επιβεβαιώσω πότε η Ουκρανία θα παραλάβει την πρώτη της παρτίδα F-16».

Ο απερχόμενος Πρωθυπουργός της Ολλανδίας, Mark Rutte, είπε ότι η χώρα σχεδιάζει να προμηθεύσει στην Ουκρανία έναν αρχικό στόλο 18 μαχητικών αεροσκαφών F-16. Ωστόσο, ο Rutte διευκρίνισε ότι πρέπει να πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις για να πραγματοποιηθεί αυτή η ανταλλαγή."

Τρόποι  ασφαλούς ανάπτυξης των F-16 στην Ουκρανία

Ασφαλώς και θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι η Ρωσία θα επιχειρήσει με σμήνη drones και μαζική χρήση πυραύλων εδάφους-εδάφους, αέρος-εδάφους ακόμη και θαλάσσης-εδάφους να πλήξει τα Ουκρανικά αεροδρόμια που θα φιλοξενήσουν τα F-16, καταστρέφοντάς τα.

Η παροχή ισχυρότατης  αντιαεροπορικής προστασίας από πλευράς Ουκρανικής αεράμυνας θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη αναφορικά με τα αεροδρόμια ανάπτυξης των F-16, ωστόσο θεωρούμε πως από μόνη της δεν θα είναι ικανή για να τα υπερασπιστεί για ικανό χρονικό διάστημα.

Έτσι τίθεται το ερώτημα, που  και πως θα φιλοξενηθούν με ασφάλεια τα Ουκρανικά F-16;

Η απάντηση είναι σύνθετη κατά την εκτίμησή μας και γιαυτό εισηγούμαστε τα εξής:

1.  Η παράδοση των F-16 στην Ουκρανία από χώρες της Δύσης θα πρέπει να είναι συνεχής αλλά πάντα σε μικρούς αριθμούς 2 έως 4 αεροσκαφών, από διαφορετική χώρα κάθε φορά, χωρίς καθορισμένο "μοτίβο" και χρονοδιάγραμμα.

Για παράδειγμα η παραλλαβή από τους Ουκρανούς,  2 μαχητικών αεροσκαφών F-16 σήμερα από την Δανία και 4 μαχητικών αύριο από την Ολλανδία  και ούτω καθεξής, θα είχε ως αποτέλεσμα την μη  συγκέντρωση αξιόλογης δύναμης αεροσκαφών , προκειμένου να στοχοποιηθούν  και να καταστραφούν από τη Ρωσία, αφού ο μικρός αριθμός τους και η διασπορά  τους σε αεροδρόμια  και σε αυτοκινητόδρομους  θα συνηγορούσε σε αυτό δίνοντας την δυνατότητα διαφυγής τους μετά από έγκαιρη προειδοποίηση.

2. Η  παροχή εναέριου ανεφοδιασμού τους στα σύνορα με χώρα μέλος του ΝΑΤΟ, θα επαύξανε την επιβιωσιμότητά τους αλλά και την επιχειρησιακή αξιοποίησή τους ανεξαρτήτως της προσβολής των Ουκρανικών αεροδρομίων από τη Ρωσία.

3. Η δημιουργία και αποστολή στην Ουκρανία ομοιωμάτων F-16, καθώς και ένα εκτεταμένο σχέδιο παραπλανήσεώς με εγκατάσταση αυτών σε πολλά σημεία Ουκρανικών  αυτοκινητοδρόμων, θα δημιουργούσε σύγχυση στους Ρώσους αλλά και αποτελεσματική προστασία των πραγματικών F-16 που θα στάθμευαν μεταξύ αυτών. 

4. Για πραγματοποίηση δε σημαντικού αποφασιστικού πλήγματος  κατά σημαντικών Ρωσικών στόχων, όπως ο στόλος της Μαύρης θάλασσας  θα μπορούσε  να γίνει απροειδοποίητα άφιξη στην Ουκρανία ταυτόχρονα σημαντικού αριθμού F-16, ακόμη και Μοίρας, από χώρα  του ΝΑΤΟ που συνορεύει με αυτήν,  ακολουθώντας στη συνέχεια  την τακτική του touch-and-go σε Ουκρανικό αυτοκινητόδρομο ή αεροδρόμιο, ώστε να θεωρηθεί ότι αυτά ενεργούν από Ουκρανικό έδαφος και όχι από την Νατοϊκή χώρα που απογειώθηκαν και εκδήλωση άμεσης επίθεσης.

Ο αιφνιδιασμός των Ρώσων θα ήταν πάρα πόλυ πιθανός, αφού θα είχαν συνηθίσει το μοτίβο της παράδοσης από 2-4 F16 τη φορά από χώρες της Δύσης.

Στη συνέχεια αυτά θα μπορούσαν να επιστρέψουν στη γειτονική χώρα, με την Ουκρανία να δίνει στη δημοσιότητα εικόνες καταστροφής εικονικών F-16 που έπεσαν υποτίθεται κατά την  επιστροφή τους από την επιχείρηση, αντικρούοντας τις Ρωσικές αντιδράσεις.

5. Τέλος είναι αναγκαία η ύπαρξη διαρκώς εν πτήσει τόσο μέρους των Ουκρανικών F-16, όσο και η ύπαρξη αεροσκαφών εγκαίρου προειδοποιήσεως  του ΝΑΤΟ που θα ίπτανται σε Πολωνία -Ρουμανία-Σλοβακία, πλησίον των συνόρων τους με την Ουκρανία , προκειμένου να ενημερώνουν έγκαιρα για επικείμενη μεγάλης κλίμακας Ρωσική επίθεση.

 

 

 

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ