Η Αίγυπτος και η Τουρκία υπέγραψαν μνημόνιο συμφωνίας για την κοινή κατασκευή ενός μαχητικού μη επανδρωμένου αεροσκάφους τουρκικής κατασκευής, σε μια νέα ένδειξη εμβάθυνσης της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ των δύο πρώην περιφερειακών αντιπάλων.
Η συμφωνία, που υπογράφηκε στο Κάιρο την Τρίτη, φέρνει κοντά τον κρατικό Αραβικό Οργανισμό Βιομηχανίας (AOI) της Αιγύπτου και την εταιρεία αμυντικών ηλεκτρονικών και αεροδιαστημικής Havelsan της Τουρκίας, ανέφερε ο τουρκικός ιστότοπος ειδήσεων για την άμυνα SavunmaSanayii.
Σύμφωνα με τη συμφωνία, οι δύο χώρες θα συμπαραγάγουν το drone κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL-UAV) της Havelsan στο εργοστάσιο Kader της Αιγύπτου, το οποίο θα εποπτεύεται από την AOI.
Η κίνηση αυτή στοχεύει στην τοπική ενσωμάτωση της τεχνολογίας drone στην Αίγυπτο σύμφωνα με τη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης της χώρας για το 2030, ανέφερε η AOI σε ανακοίνωσή της.
Ο πρόεδρος της AOI, Mokhtar Abdel Latif, δήλωσε ότι η συνεργασία θα ενισχύσει την τοπική παραγωγή, θα φέρει προηγμένες τεχνολογίες και θα βοηθήσει την Αίγυπτο να καλύψει τις εγχώριες ανάγκες, ανοίγοντας παράλληλα κανάλια εξαγωγών στις αφρικανικές και αραβικές αγορές.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Havelsan, Mehmet Akif Nacar, δήλωσε ότι η τουρκική εταιρεία προσβλέπει στην κοινοποίηση της εμπειρογνωμοσύνης της σε μη επανδρωμένα συστήματα και στην επέκταση της συνεργασίας σε άλλους βιομηχανικούς τομείς.
Το VTOL-UAV έχει σχεδιαστεί για αναγνώριση και επιτήρηση σε πολύπλοκα περιβάλλοντα, εξοπλισμένο με συστήματα τεχνητής νοημοσύνης για ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.
Προορίζεται για αποστολές όπως η παρακολούθηση των συνόρων και η συλλογή πληροφοριών.
Η Havelsan, μία από τις κορυφαίες αμυντικές εταιρείες της Τουρκίας, παράγει επίσης το drone Baha και το μη επανδρωμένο επίγειο όχημα Barkan.
Τον Μάρτιο, υπέγραψε ξεχωριστή συμφωνία με το αιγυπτιακό εργοστάσιο Kader για τη συμπαραγωγή μη επανδρωμένων επίγειων οχημάτων στην Αίγυπτο.
Η συμφωνία έρχεται καθώς οι αμυντικοί δεσμοί μεταξύ Καΐρου και Άγκυρας αναθερμαίνονται μετά από περισσότερο από μια δεκαετία τεταμένων σχέσεων.
Οι δύο χώρες πραγματοποίησαν τον πρώτο τους στρατιωτικό διάλογο υψηλού επιπέδου στην Άγκυρα τον Μάιο, συμφωνώντας να συναντώνται ετησίως.
Ο Αιγύπτιος πρόεδρος Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι και ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν αναβίωσαν αργότερα το Στρατηγικό Συμβούλιο Αιγύπτου-Τουρκίας κατά τη διάρκεια διμερών συνόδων κορυφής στην Άγκυρα και το Κάιρο φέτος, δεσμευόμενοι να επεκτείνουν τη συνεργασία, συμπεριλαμβανομένης της αμυντικής παραγωγής.
Έτσι μετά την κατάκτηση της Ανατολικής Λιβύης και του Στρατάρχη Χαφτάρ, η Άγκυρα έβαλε πλώρη για τον Αιγύπτιο πρόεδρο Αλ Σίσι, το οποίο ήδη δελεάζει η Τουρκία με το νέο τουρκικό αεροσκάφος 5ης γενιάς ΚΑΑΝ, το οποίο δεν θα έχει τις δεσμεύσεις του F-35, για έλεγχο από την μητρική εταιρεία.
Οι Τούρκοι παζαρεύουν ήδη με την Αίγυπτο την συμμετοχή της στο πρόγραμμα, με στόχο την απόκτηση προηγμένων αεροσκαφών, που θα ελέγχει όμως η αιγυπτιακή ηγεσία, για κάθε πιθανό και απίθανο σενάριο στην Ανατολική Μεσόγειο.
Από την άλλη πλευρά ο Αλ Σίσι, ο οποίος τηρεί ισορροπίες με τα εκατομμύρια των μουσουλμάνων της χώρας του, ειδικά την Μουσουλμανική Αδελφότητα, προσπαθεί να τους έχει σε “ καταστολή”, έχοντας καλές σχέσεις με τον Ερντογάν, ο οποίος ελέγχει την οργάνωση αυτή.
Από όλα αυτά όμως χαμένη βγαίνει η ελληνική πλευρά, που προσφέρει πολλές και μεγάλες ευκαιρίες στην Αίγυπτο, με ενεργειακά κυρίως έργα, αφού βλέπει το Αιγύπτιο πρόεδρο να τηρεί ήδη ουδέτερη στάση σε πολλά ζητήματα, όπως αυτό που αφορά την Ι.Μ. της Αγίας Αικατερίνης, προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά για την στάση του.