Το Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας των ΗΠΑ προχώρησε στην αγορά έξι Boeing 737 έναντι 140 εκατ. δολαρίων - μια απόφαση που σηματοδοτεί αλλαγή κλίμακας για τη διαβόητη υπηρεσία του την ICE.
Μέχρι σήμερα οι αμερικανικές αρχές βασίζονταν για τις απελάσεις σε ναυλωμένα αεροσκάφη. Πλέον, το Κογκρέσο της έχει δώσει τα μέσα να αποκτήσει δικό της στόλο. Τα χρήματα προέρχονται από τα 170 δισ. δολάρια που εγκρίθηκαν στο φορολογικό πακέτο των Ρεπουμπλικάνων, με αποκλειστικό στόχο την επιβολή της μεταναστευτικήςατζέντας του Ντόναλντ Τραμπ. Η κίνηση προαναγγέλλει μια νέα εποχή επιχειρήσεων απέλασης, με μόνιμη υποδομή και υψηλή ικανότητα μαζικών απελάσεων.
Πάνω από 570.000 απομακρύνσεις
Ο Λευκός Οίκος έχει χτίσει το αφήγημά του γύρω από μια πρωτοφανή κλίμακα επιχειρήσεων. Ο Τόμ Χόμαν μιλά για πάνω από 579.000 απομακρύνσεις μέχρι σήμερα - αριθμοί που δεν έχουν δημοσιευθεί επίσημα και μοιραία είναι αδύνατο να διαπιστωθεί η γνησιότητά τους. Περίπου 66.000 άνθρωποι δεδομένα όμως κρατούνται σε εγκαταστάσεις του DHS.
Η εκπρόσωπος Τρίσια ΜακΛάφλιν επιμένει ότι ο νέος στόλος θα φέρει «εξοικονόμηση» 279 εκατ. δολαρίων, χωρίς όμως να παρουσιάζει επίσης αναλυτικά απτά στοιχεία για τον συγκεκριμένο ισχυρισμό.
Το μήνυμα είναι σαφές: η κυβέρνηση θέλει να δείξει ότι το πρόγραμμα είναι όχι μόνο σκληρό αλλά και οικονομικά αποδοτικό.
Η Daedalus Aviation και τα ερωτήματα
Το συμβόλαιο κατακυρώθηκε στη Daedalus Aviation - εταιρεία που ιδρύθηκε μόλις το 2024. Οι Γουίλιαμ Άλεν Γουόλτερς ΙΙΙ και Τάουντρια Κάπελ, οι επικεφαλής της, συνδέονται και με άλλο τεράστιο συμβόλαιο σχεδόν 1 δισ. δολαρίων για το πρόγραμμα εθελοντικών «αυτοαπελάσεων». Το δεύτερο αυτό έργο βρίσκεται ήδη υπό δικαστικό έλεγχο, ως «μη ανταγωνιστικό» και «βιαστικό».
Το γεγονός ότι μια νέα, χωρίς παρελθόν εταιρεία λαμβάνει δύο καίρια συμβόλαια μέσα σε λίγους μήνες, δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για τη διαδικασία επιλογής και τη μεθοδολογία του DHS.
Οι επιφυλάξεις των ειδικών
Πρώην στελέχη του DHS σημειώνουν ότι οι ναυλωμένες πτήσεις είναι συχνά πιο ευέλικτες. Επιτρέπουν αυξομείωση ρυθμού, χωρίς να απαιτούν μόνιμο κόστος συντήρησης στόλου και πληρωμάτων.
Προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν εξετάσει την ιδέα ενός κρατικού στόλου - αλλά την εγκατέλειψαν ως ακριβή και επιχειρησιακά περίπλοκη. Το ερώτημα είναι αν η Ουάσιγκτον δημιουργεί έναν μηχανισμό που θα αποδειχθεί τελικά πιο δαπανηρός από το μοντέλο των charters που χρησιμοποιούσαν επί δεκαετίες οι κυβερνήσεις.
Η νέα πραγματικότητα των αριθμών
Από τις 20 Ιανουαρίου έως τις 31 Οκτωβρίου, η ICE Air έχει πραγματοποιήσει 1.701 πτήσεις προς 77 χώρες. Στο εσωτερικό, πραγματοποιούνται εκατοντάδες μεταγωγές μεταξύ κρατητηρίων. Το επιχειρησιακό αποτύπωμα είναι ήδη τεράστιο. Με τον νέο στόλο, η κυβέρνηση Τραμπ επιχειρεί να αφήσει πίσω της ένα σύστημα που θα λειτουργεί ανεξάρτητα από πολιτικές εναλλαγές. Η υποδομή παύει να είναι προσωρινή. Γίνεται δομή του κράτους.
Το πολιτικό διακύβευμα
Το κρίσιμο ερώτημα δεν είναι μόνο το κόστος ή οι τεχνικές δυνατότητες. Είναι το πώς αυτός ο κρατικός στόλος εντάσσεται στη στρατηγική του Λευκού Οίκου:
- ενίσχυση της ικανότητας μαζικών απελάσεων
- δημιουργία επιχειρησιακής ορμής που δύσκολα αντιστρέφεται
- θεσμοθέτηση μιας μόνιμης αρχιτεκτονικής απομάκρυνσης μεταναστών
Αν ο στόλος λειτουργήσει αποτελεσματικά, θα γίνει εργαλείο που επηρεάζει όχι μόνο τη μετανάστευση, αλλά ολόκληρη τη δημόσια συζήτηση γύρω από την ασφάλεια και την κυριαρχία των συνόρων.