Έντονη αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει ανάμεσα στον Βρετανό έμπορο τέχνης Τζον Μπράντλερ και ιταλική εταιρεία εκθέσεων στη Ρώμη, σχετικά με τρία τεράστια έργα τοιχογραφίας του Μπάνκσι που είχαν δοθεί δανεικά πριν από τρία χρόνια.
Ο Μπράντλερ, ειδικός σε έργα του διάσημου καλλιτέχνη γκράφιτι και με έδρα το Έσσεξ, έχει καταφύγει σε νομική οδό, καθώς –όπως ισχυρίζεται– η εταιρεία καθυστέρησε πληρωμές και δεν έχει επιστρέψει τα έργα, τα οποία έχουν ασφαλιστεί για 15 εκατ. λίρες.
Τα έργα, που βρίσκονται πάνω στους αυθεντικούς τοίχους όπου δημιουργήθηκαν, είναι το Χαιρετισμοί της Εποχής (Season’s Greetings), με ένα παιδί που παίζει μέσα σε καπνούς ρύπανσης, το Αγόρι με Καρδιά (Heart Boy), όπου ένα παιδί ζωγραφίζει μια ροζ καρδιά, και το Ρομπότ Υπολογιστής (Computer Robot), που απεικονίζει ένα παιδί με ένα ρομπότ. Το πρώτο έργο είχε εμφανιστεί το 2018 σε γκαράζ κοντά στις χαλυβουργίες του Πορτ Τάλμποτ στην Ουαλία, προτού το αγοράσει ο Μπράντλερ.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η αρχική διετής σύμβαση με την Ιταλική εταιρία παρατάθηκε για έναν ακόμη χρόνο με μηνιαίο αντίτιμο δανεισμού. Ωστόσο, οι πληρωμές άρχισαν να καθυστερούν συστηματικά και πλέον οφείλεται η τελευταία δόση, ενώ η έκθεση έχει λήξει από τον Ιούνιο. «Ακόμη δεν έχω λάβει την τελική πληρωμή και ούτε τα έργα πίσω», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Στο πλευρό του Μπράντλερ βρίσκεται και ο έμπορος τέχνης Ακόρις Άντιπα, επίσης ειδικός στα έργα του Μπάνκσι, ο οποίος υποστηρίζει ότι η ίδια εταιρεία τού χρωστά 45.000 λίρες για υπηρεσίες επιμέλειας, τις οποίες κυνηγά εδώ και δύο χρόνια μέσω νομικών οδών.
Από την πλευρά της, η Μεταμόρφωση απάντησε ότι είναι ένας «καθιερωμένος και έγκριτος οργανισμός» που συνεργάζεται με μεγάλα μουσεία ανά τον κόσμο. Σε ανακοίνωσή της τόνισε ότι όλες οι μηνιαίες πληρωμές καταβλήθηκαν κανονικά εκτός από την τελευταία, η οποία εκκρεμεί λόγω τιμολογίων και φορολογικών εγγράφων.
Η εταιρεία υποστηρίζει επίσης ότι έχει επανειλημμένα προσπαθήσει να επιστρέψει τα έργα ήδη από τις αρχές Ιουνίου, ενώ μάλιστα επικαλείται email του ίδιου του Μπράντλερ, στο οποίο εκείνος αναγνώριζε προβλήματα αποθήκευσης και συμφωνούσε να παραμείνουν τα έργα υπό τη φύλαξη της εταιρείας έως τον Οκτώβριο χωρίς επιπλέον κόστος.
Η Ιταλική εταιρία καταλήγει ότι η επιστροφή των έργων προγραμματίζεται μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, υποστηρίζοντας ότι η άρνηση του Μπράντλερ να τα παραλάβει χωρίς την ταυτόχρονη εξόφληση ενισχύει τη δική της θέση.
Η υπόθεση αναμένεται να συνεχιστεί στα δικαστήρια, με τον διεθνή κόσμο της τέχνης να παρακολουθεί στενά την εξέλιξή της, καθώς πρόκειται για έργα που ανήκουν στα πιο αναγνωρίσιμα της δημιουργίας του Μπάνκσι.