Ένα ναυάγιο εμπορικού πλοίου του 16ου αιώνα, που βυθίστηκε στα νερά της Μεσογείου ανακάλυψαν αρχαιολόγοι σε βάθος 2,5 χιλιομέτρων, ανοιχτά του Saint-Tropez στη Νότια Γαλλία.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, το πλοίο είχε αποπλεύσει από τη βόρεια Ιταλία φορτωμένο με κεραμικάκαι μεταλλικές ράβδους, προτού βυθιστεί υπό αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες.
Παρά την παρουσία ορισμένων απορριμμάτων που παρατηρήθηκαν πάνω στο φορτίο, οι αρχαιολόγοι εκφράζουν ενθουσιασμό για τη σπανιότητα και την ακεραιότητα του ευρήματος. «Πρόκειται για το βαθύτερο ναυάγιο που έχει εντοπιστεί ποτέ σε γαλλικά ύδατα» δήλωσε ο Αρνό Σομάς, επικεφαλής του τμήματος υποθαλάσσιας αρχαιολογίας του υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας.
Το ναυάγιο εντοπίστηκε τυχαία τον Μάρτιο από υποβρύχιο drone που επιχειρούσε ανοιχτά του Σεν Τροπέ, όπως γνωστοποίησε ο υποναύαρχος Τιερί ντε λα Μπουργκάντ, υπαρχηγός του λιμενικού. «Το σόναρ ανίχνευσε κάτι αρκετά μεγάλο, γι' αυτό και επιστρέψαμε με κάμερα, και ακολούθως στείλαμε ρομπότ για τη λήψη υψηλής ανάλυσης εικόνων» ανέφερε.
Πλούσια ευρήματα ιταλικής προέλευσης
Σύμφωνα με την αρχαιολόγο Μαρίν Σαντάνια, εντοπίστηκαν περίπου 200 κεραμικές κανάτες, στο σημείο που οι ερευνητές ονόμασαν «Camarat 4». Ορισμένες κανάτες φέρουν το μονόγραμμα «IHS» ενώ άλλες διακοσμούνται με φυτικά και γεωμετρικά μοτίβα.
Τα στοιχεία αυτά παραπέμπουν, σύμφωνα με τους ειδικούς, στην περιοχή της Λιγυρίας στη σημερινή βόρεια Ιταλία. Πέρα από τις κανάτες, βρέθηκαν περίπου 100 κίτρινα πιάτα, δύο καζάνια, μία άγκυρα και έξι κανόνια.
Η μεγάλη απόσταση από την επιφάνεια προστάτευσε το ναυάγιο από κάθε προσπάθεια ανεύρεσης και λεηλασίας όλα αυτά τα χρόνια, γεγονός που διατήρησε την εικόνα του σχεδόν ανέπαφη. «Το σημείο έχει μείνει άθικτο, σαν να πάγωσε ο χρόνος, κάτι πραγματικά εξαιρετικό», σημείωσε η Σαντάνια.
Διετής έρευνα με ψηφιακή αποτύπωση
Τα επόμενα δύο χρόνια οι αρχαιολόγοι σχεδιάζουν να δημιουργήσουν ψηφιακό τρισδιάστατο μοντέλο του ναυαγίου και να συλλέξουν δείγματα για περαιτέρω ανάλυση.
Όπως επισημαίνει το υπουργείο Άμυνας που διαχειρίζεται τις επιχειρήσεις σε μεγάλα βάθη, η συλλογή αντικειμένων από τέτοια βάθη γίνεται με ειδικά τηλεκατευθυνόμενα ρομπότ, εξοπλισμένα με λαβίδες ή βραχίονες, τα οποία συνδέονται με πλοίο επιφανείας μέσω καλωδίου.
Μέχρι σήμερα, το βαθύτερο ναυάγιο που είχε εντοπιστεί από τις γαλλικές Αρχές βρισκόταν σε βάθος 2,3 χιλιομέτρων, ανοιχτά της Τουλόν. Επρόκειτο για το υποβρύχιο La Minerve, το οποίο είχε βυθιστεί το 1968 παρασύροντας στον θάνατο 52 μέλη του πληρώματός του, μόλις τέσσερα λεπτά μετά την έναρξη μιας ρουτίνας αποστολής.