Κόσμος

Η «μάχη» των πεζοδρομίων ξεκίνησε στο Βερολίνο!

Ο 65χρονος Γερμανός, συνταξιούχος δημοσιογράφος, είναι μέλος  του διοικητικού συμβουλίου της ένωσης FUSS e. V.

Με περίπου 1.000 μέλη, είναι ένα… λόμπι πεζών, που θέλει να φέρει και πάλι στο επίκεντρο τον  πιο παραμελημένο τρόπο μετακίνησης στη Γερμανία: το περπάτημα.

Η ένωση επισκιάζεται από τις ισχυρότερες και ευρύτερα γνωστές στη χώρα ενώσεις αυτοκινητιστών και ποδηλατιστών.

Έχει βάλει ωστόσο στόχο να μην το βάλει στα… πόδια.

Καθώς το κρατίδιο του Βερολίνου ετοιμάζεται να αποκτήσει νέα κυβέρνηση, η FUSS e. V. ασκεί πιέσεις για αλλαγή πολιτικής για τις μετακινήσεις, που δεν θα βάζει σε πρώτο πλάνο μόνο τους αυτοκινητόδρομους και τους ποδηλατόδρομους.

«Το πρόβλημα ξεκινάει ακριβώς μπροστά στην πόρτα μας», λέει στην Tageszeitung ο κ. Στίμπελ, σε μια βόλτα-αυτοψία στους δρόμους του Μίττε.

Του πιο κεντρικού δημοτικού διαμερίσματος του Βερολίνου, που καλύπτει τον ιστορικό «πυρήνα» της γερμανικής πρωτεύουσας, περιλαμβάνοντας μερικά από τα σημαντικότερα τουριστικά αξιοθέατά της.

Τα πρώτα προβλήματα εντοπίζονται από τα πρώτο κιόλας μέτρα της διαδρομής, που τελικά θα κάλυπτε μια απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου,

Πάνω σε ένα πεζοδρόμιο προεξέχει ένας σωλήνας. Τριγύρω υπάρχει ένα «δάσος» από προσωρινές πινακίδες κυκλοφορίας λόγω έργων.

Η κοντινή διάβαση πεζών καταλήγει σε αδιέξοδο, καθώς τη φράζει ένα κοντέινερ κατασκευών. «Προφανώς, το οδόστρωμα είναι πάντα ιερό», μουρμουρίζει ο 65χρονος Γερμανός και συνεχίζει.

Δρόμος μετ’ εμποδίων

Στην πρώτη διασταύρωση αποκαλύπτεται η υπέροχη θέα του ποταμού Σπρέε, με την κυβερνητική συνοικία στο φόντο.

Ο πεζόδρομος κατά μήκος της όχθης φαντάζει ειδυλλιακός, «λουσμένος» στο φως του πρωινού ήλιου.

Αλλά πώς να διασχίσει κανείς τους γεμάτους δρόμους; Δεν υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες για τους πεζούς, παρά αρκετά μέτρα παρακάτω.

Για τη βόλτα στον παραποτάμιο πεζόδρομο απαιτούνται μεγάλες παρακάμψεις.

«Και να λοιπόν και το πρώτο ηλεκτρικό πατίνι παρατημένο στο πεζοδρόμιο», δείχνει θυμωμένος με το δάχτυλο ο Ρόλαντ Στίμπελ.

Όπως κατέδειξε έρευνα της FUSS e. V. σε τρεις συνοικίες, ένα τέτοιο εμπόδιο εμφανίζεται κάθε 77 μέτρα στα πεζοδρόμια, εξαναγκάζοντας τους πεζούς σε… σλάλομ.

Συνεχίζοντας κατά μήκος του Σπρέε προς το Μουσείο Περγάμου τα πράγματα φαίνεται να εξελίσσονται για λίγο ομαλά. Όχι όμως για πολύ…

Το κιγκλίδωμα μιας γέφυρας έχει καταλάβει το πεζοδρόμιο και για να  πάει κάποιος ευθεία θα πρέπει να το σκαρφαλώσει.

Η εναλλακτική είναι να κάνει μια μικρή παράκαμψη στο οδόστρωμα, που για τα δεδομένα του Βερολίνου -όπως και άλλων μεγαλουπόλεων- δεν είναι καθόλου καλή ιδέα.

Πάνω από 400 πεζοί σκοτώνονται κατά μέσο όρο το χρόνο στους δρόμους της Γερμανίας, εκ των οποίων πολλοί ηλικιωμένοι.

«Φανταστείτε να είστε άτομο με κινητικά προβλήματα και να πρέπει να περάσετε από αυτό το σημείο», παρατηρεί ο κ. Στίμπελ. «Προσβασιμότητα μηδέν!».

Στην άλλη πλευρά, το πεζοδρόμιο στενεύει. Όχι όμως λόγω κατασκευής.

Από τη μια πλευρά είναι ένα «κουτί» της εταιρείας ηλεκτροδότησης  και από την άλλη ένα εστιατόριο έχει στήσει τραπέζια, καρέκλες και έναν πίνακα με το μενού της ημέρας.

«Αν ένα φορτηγάκι παρκάρει τώρα στο πεζοδρόμιο, όλα θα μπλοκαριστούν» λέει το στέλεχος του FUSS e. V. Κάτι το οποίο συμβαίνει ούτε ένα λεπτό αργότερα, προς επιβεβαίωσή του…

Το σκηνικό κατά μήκος της διαδρομής συμπληρώνουν αυτοκίνητα παρκαρισμένα τα μισά πάνω στο πεζοδρόμιο και άλλα που κλείνουν διαβάσεις πεζών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

«Βουνά» παραλείψεων και λαθών

«Σε πολλά σημεία η κατάσταση δεν είναι όπως θα ήθελε κανείς»,

παραδέχεται η Άλμουτ Νόιμαν των Πρασίνων, απερχόμενη αρμόδια περιφερειακή σύμβουλος στο Μίτε.

«Πολλοί οδηγοί αυτοκινήτων, αλλά και ποδηλάτες, αντιλαμβάνονται τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας μόνο ως σύσταση», παρατηρεί.  «Χρειαζόμαστε μια αλλαγή νοοτροπίας: μακριά από το δικαίωμα του ισχυρότερου, προς την κατεύθυνση της αμοιβαίας κατανόησης και της συνεκτίμησης».

Ασφαλέστερα πεζοδρόμια, περισσότερες διαβάσεις, αυστηρές κυρώσεις για παραβάσεις στάθμευσης, πιο σφιχτό ρυθμιστικό πλαίσιο για τα ηλεκτρικά πατίνια είναι μόνο μερικά από τα αιτήματα της FUSS e. V.

Έχει ορίσει ακριβώς πώς πρέπει να μοιάζει ένας δρόμος φιλικός για τους πεζούς: το πεζοδρόμιο πρέπει να έχει πλάτος τουλάχιστον 2,50 μέτρα και, αν είναι δυνατόν, να χρησιμοποιείται μόνο από… ανθρώπους -μια αιχμή για οδηγούς πατινιών, δικύκλων και αυτοκίνητων.

Μια άλλη ιδέα είναι η επιβολή προστίμου 60 ευρώ για όσους εμποδίζουν ή θέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς στους χώρους που δικαιωματικά τους αναλογούν: στα πεζοδρόμια.

Ακόμη και τα υφιστάμενα πρόστιμα «είναι συχνά πολύ χαμηλά για να αποτελέσουν αποτρεπτικό παράγοντα», επισημαίνει η Νόιμαν.

Το επιβεβαιώνουν τα στατιστικά στοιχεία για τις απομακρύνσεις παράνομα σταθμευμένων ΙΧ με γερανό από τις αρχές στο Μίτε.

Το 2021 ήταν 4.000 αυτοκίνητα. Ένα χρόνο αργότερα, έφτασαν τα 6.000.

Ακόμη και ο απερχόμενος κυβερνητικός συνασπισμός στο κρατίδιο του Βερολίνου μεταξύ Σοσιαλδημοκρατών, Πρασίνων και Φιλελευθέρων -που είχε ειδική αναφορά στη στήριξη της κυκλοφορίας πεζών στη συμφωνία συγκρότησής της- δεν κατάφερε  λοιπόν να κάνει… θαύματα σε αυτόν τον τομέα.

Τώρα, μετά τις πρόσφατες τοπικές εκλογές, η πόλη-κρατίδιο ετοιμάζεται για μια νέα κυβέρνηση μεταξύ Χριστιανοδημοκρατών και Σοσιαλδημοκρατών, με την ατζέντα της ακόμη ασαφή.

Σε κάθε περίπτωση ο κ. Στρίμπελ μένει πιστός στο περπάτημα και στη μάχη του.

Στις βόλτες του, δε, φροντίζει να έχει στις τσέπες μερικά αυτοκόλλητα που βάζει σε παράνομα παρκαρισμένα τετράτροχα και δίτροχα, με το σύνθημα «Scheiße geparkt»: ελληνιστί «σκ@τ@ παρκαρισμένο».

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ