Κόσμος
Ενημερώθηκε στις:

Η επόμενη κρίση της αγοράς ενέργειας: Ελλείψεις πετρελαιοφόρων και ο Χειμώνας που έρχεται

Στη νέα εποχή των ελλείψεων ενέργειας, μια πτυχή της κατάστασης έχει την τάση να παραβλέπεται: η μεταφορά της ενέργειας. Η ζήτηση για δεξαμενόπλοια αυξάνεται από τότε που η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε κυρώσεις στη Ρωσία την άνοιξη, και αυτή η τάση πρόκειται να ενταθεί μόνο τους επόμενους μήνες καθώς τίθεται σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο και καύσιμα.

Το Bloomberg ανέφερε αυτή την εβδομάδα ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες προσπαθούν να βάλουν στα χέρια τους όσα περισσότερα δεξαμενόπλοια κατηγορίας πάγου μπορούσαν πριν από το εμπάργκο, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ στις αρχές Δεκεμβρίου για το αργό πετρέλαιο και δύο μήνες αργότερα για τα καύσιμα.

Τα πλοία θα είναι απαραίτητα για να συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο και καύσιμα σε μη ευρωπαϊκές κατευθύνσεις, σημειώνει η έκθεση, καθώς η ΕΕ δεν θα μπορεί πλέον να τα αγοράζει, παρόλο που οι Ευρωπαίοι αγοραστές προμηθεύονται ρωσικό πετρέλαιο και καύσιμα εν αναμονή του εμπάργκο.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η απάντηση της ΕΕ σε αυτόν έχουν ήδη αναζωογονήσει σημαντικά την παγκόσμια αγορά δεξαμενόπλοιων και μαζί της, το κόστος μεταφοράς για τους υδρογονάνθρακες.

Ισχυρή στο ορατό μέλλον η ζήτηση

Από την εισβολή της 24ης Φεβρουαρίου, η ζήτηση για δεξαμενόπλοια έχει αυξηθεί και είναι πιθανό να παραμείνει ισχυρή στο ορατό μέλλον, κυρίως επειδή η προσφορά είναι αρκετά περιορισμένη, δήλωσε στο CNBC τον Αύγουστο ο Tor Svelland της Svelland Capital.

Λίγα δεξαμενόπλοια έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια και δεδομένου ότι αυτό δεν είναι κάτι που ο κλάδος μπορεί να αντιστρέψει από τη μια μέρα στην άλλη, η προσφορά θα παραμείνει πιθανώς περιορισμένη, αυξάνοντας το κόστος μεταφοράς πετρελαίου και καυσίμων.

Πράγματι, στις αρχές Αυγούστου, το Bloomberg ανέφερε ξανά ότι η παγκόσμια αγορά δεξαμενόπλοιων γνώριζε τη μεγαλύτερη ζήτηση σε περισσότερες από δύο δεκαετίες. Επικαλούμενη στοιχεία από την Clarkson Research Services, η έκθεση ανέφερε ότι το μέσο κέρδος για ένα δεξαμενόπλοιο προϊόντων πετρελαίου τις δύο εβδομάδες έως τις 8 Αυγούστου είχε εκτιναχθεί στα 400.000 δολάρια, το υψηλότερο από το 1997.

Μέχρι τώρα, ο αριθμός αυτός είναι πιθανότατα ακόμη υψηλότερος και θα συνεχίσει να αυξάνεται καθώς η ζήτηση για καύσιμα ξεπερνά την προσφορά τους επόμενους μήνες. Η αγορά καυσίμων είναι ήδη στενή, αλλά με την έναρξη ισχύος του εμπάργκο καυσίμων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, πρόκειται να γίνει αυστηρότερη, εντείνοντας περαιτέρω τον ανταγωνισμό για περιορισμένο στόλο δεξαμενόπλοιων καυσίμων.

«Η απαγόρευση της ΕΕ στα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα από τον Φεβρουάριο του 2023 θα πυροδοτήσει μια επαναβαθμονόμηση του οικοσυστήματος του εμπορίου πετρελαίου», δήλωσε η δανική ναυτιλιακή εταιρεία Torm σε δήλωση που επικαλείται το Bloomberg.

Έχει ήδη ξεκινήσει

Η επαναβαθμονόμηση θα περιλαμβάνει όχι μόνο περισσότερα δεξαμενόπλοια που θα μεταφέρουν ρωσικά καύσιμα και αργό σε μη ευρωπαϊκούς προορισμούς, αλλά και περισσότερα δεξαμενόπλοια για να προμηθεύουν την Ευρώπη με πετρέλαιο και καύσιμα από μη ρωσικές τοποθεσίες, συμπεριλαμβανομένων, πολύ πιθανό, τόπων όπως η Κίνα και η Ινδία που επεξεργάζονται ρωσικό αργό σε καύσιμα που στη συνέχεια εξάγουν, μεταξύ άλλων, στην Ευρώπη.

Εκτός από αυτήν την αναμενόμενη στενότητα της αγοράς δεξαμενόπλοιων, η οποία θα έχει απτή επίδραση στις τιμές των καυσίμων, η παγκόσμια αγορά καυσίμων είναι επίσης σφιχτή και πιθανόν να παραμείνει έτσι τα επόμενα χρόνια.

Σύμφωνα με έκθεση του Reuters που επικαλείται έρευνα της S&P, ο λόγος είναι η πτώση ρεκόρ της παγκόσμιας ικανότητας διύλισης, κατά 3,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως μεταξύ Μαρτίου 2020 και Ιουλίου 2022.

Ενώ η ικανότητα διύλισης συρρικνώθηκε, η ζήτηση καυσίμων αυξήθηκε κατά 5,6 εκατομμύρια bpd, δημιουργώντας ένα σημαντικό χάσμα με την προσφορά που βασίζεται στην ικανότητα διύλισης.

Νέα δυναμικότητα διύλισης περίπου 2 εκατομμυρίων bpd θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του επόμενου έτους, εκτός εάν υπάρξουν καθυστερήσεις, κάτι που είναι πολύ πιθανό, σύμφωνα με την έρευνα της S&P.

Αβεβαιότητα στα διυλιστήρια 

Περαιτέρω αυξήσεις παραγωγικής ικανότητας είναι πολύ λιγότερο πιθανές, καθώς τα διυλιστήρια είναι καχύποπτα ότι η ώθηση της ενεργειακής μετάβασης θα μετατρέψει πιθανά νέα διυλιστήρια σε λανθάνοντα περιουσιακά στοιχεία πριν από πολύ καιρό.

Σε αυτήν την κατάσταση, το μέλλον δεν φαίνεται καλό για την προσιτή τιμή των καυσίμων ή την ευρεία διαθεσιμότητα. Καθώς τίθεται σε ισχύ το εμπάργκο πετρελαίου και καυσίμων της ΕΕ, η Ρωσία θα στραφεί σε νέους πελάτες στην Ασία, την Αφρική και, σύμφωνα με το Bloomberg, στη Λατινική Αμερική. Η ίδια η ΕΕ θα χρειαστεί να προμηθεύεται τα καύσιμα της από μέρη όπως η Μέση Ανατολή, οι ΗΠΑ και, όπως σημειώθηκε, η Ινδία και η Κίνα.

Λόγω της στενής κατάστασης εφοδιασμού, δεν είναι αδιανόητο οι χώρες που εισάγουν καύσιμα από τη Ρωσία, όπως οι δύο ασιατικοί γίγαντες και η Σαουδική Αραβία, να επιλέξουν να κάνουν ό,τι κάνει η Κίνα με το ρωσικό LNG: να μεταπωλούν στην Ευρώπη με ασφάλιστρα.

Εν τω μεταξύ, οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν τους δικούς τους περιορισμούς με τα αποθέματα καυσίμων, ιδίως τα αποθέματα μεσαίου αποστάγματος, το ντίζελ και τα καύσιμα αεριωθουμένων. Αυτό σημαίνει για την Ευρώπη ότι η βοήθεια που μπορεί να περιμένει από τις ΗΠΑ με τη μορφή υψηλότερων εξαγωγών καυσίμων θα ήταν περιορισμένη. Αυτό θα μπορούσε να προσθέσει ένα επιπλέον ασφάλιστρο στις τιμές των καυσίμων αυτό το χειμώνα.

Τα τάνκερ και τα καύσιμα μεταξύ τους πρόκειται να κάνουν τα καύσιμα πιο ακριβά αυτόν τον χειμώνα, καθώς ο κόσμος προσπαθεί να καταπολεμήσει τον πληθωρισμό.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ