Κόσμος

Θρίλερ με τον γαλλικό προϋπολογισμό άμυνας! Σχέδιο Μακρόν για ενίσχυση του Στρατού καθώς αλλάζει η αρχιτεκτονική ασφαλείας

Καθώς η αρχιτεκτονική ασφαλείας στην Ευρώπη υπόκειται σε δραματικές αλλαγές, η γαλλική κυβέρνηση Μακρόν ενισχύει ριζικά την άμυνα ενόψει των αυξανόμενων απειλών που ρίχνουν τη σκιά τους στη Γηραιά Ήπειρο.

Ο νόμος περί στρατιωτικού προγραμματισμού 2019-2025 (LPM) αποτελεί μέρος του Ambition 2030 για την οικοδόμηση ενός «πλήρους και ισορροπημένου» στρατιωτικού μοντέλου που ανταποκρίνεται στις στρατηγικές προκλήσεις. Έτσι αποφασίστηκε να αυξηθεί η εθνική αμυντική προσπάθεια στο 2% του ΑΕΠ έως το 2025. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η προσπάθεια επικεντρώνεται στον εξοπλισμό και τον εκσυγχρονισμό των γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και το LPM 2019-2025 τοποθετείται και «στο ανθρωποκεντρικό σκέλος»:

  • επαρκείς συνθήκες άσκησης (εκπαίδευση, συντήρηση εξοπλισμού, ατομικός εξοπλισμός, επιχειρησιακή προετοιμασία).
  • βελτίωση της «καθημερινής ζωής του στρατιώτη»·
  • επάρκεια δεξιοτήτων και προσωπικού σε επιχειρησιακές φιλοδοξίες·
  • ενίσχυση του δεσμού στρατού-έθνους.

Η χρηματοδοτική προσπάθεια που έχει προγραμματιστεί μεταξύ 2019 και 2025 είναι 295 δισεκατομμύρια ευρώ, συμπεριλαμβανομένων 198 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχουν προγραμματιστεί για την περίοδο 2019-2023 (δηλαδή 39,6 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως). Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση 23% σε σύγκριση με την περίοδο 2014-2018 ή κατά μέσο όρο +7,4 δισ. ευρώ ετησίως.

Κατά την περίοδο 2019-2023, 172,8 δισεκατομμύρια ευρώ διατίθενται για τον εξοπλισμό των δυνάμεων, συμπεριλαμβανομένων:

  • 25 δισεκατομμύρια ευρώ για την πυρηνική αποτροπή (2019-2023).
  • 59 δισεκατομμύρια ευρώ για μεγάλα προγράμματα που σχετίζονται με τη δομή εξοπλιστικών επιχειρήσεων
  • 35 δισ. ευρώ για προγραμματισμένη συντήρηση εξοπλισμού.
  • 11 δισ. ευρώ για επενδύσεις σε αμυντικές υποδομές.

Μεταξύ 2019 και 2023, οι ετήσιες δαπάνες μισθοδοσίας είναι 12,7 δισ. ευρώ. Το Υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων απασχολεί 269.055 πολιτικό (23,5%) και στρατιωτικό (76,5%) προσωπικό το 2020. Το εργατικό δυναμικό το 2025 θα είναι 274.936 πολιτικό και στρατιωτικό προσωπικό (εξαιρουμένης της αεροναυτικής βιομηχανικής υπηρεσίας).

Κατά την περίοδο 2019-2025, το εργατικό δυναμικό θα αυξηθεί κατά 6.000 θέσεις, συμπεριλαμβανομένων:

  • 1.500 θέσεις στον τομέα της κυβερνοάμυνας και της ψηφιακής δράσης προκειμένου να ανέλθει ο αριθμός των «κυβερνομαχητών» σε 4.000.
  • 1.500 θέσεις πληροφοριών
  • 750 θέσεις στον τομέα της ασφάλειας και προστασίας .
  • 400 θέσεις εργασίας για τη στήριξη των εξαγωγών .

Δημοσιονομικοί νόμοι: βήματα προς έναν αμυντικό προϋπολογισμό στο 2% του ΑΕΠ

Ο Οργανικός Νόμος για τους Δημοσιονομικούς Νόμους (LOLF) αναλύει τον κρατικό προϋπολογισμό σε μεγάλα σύνολα δημόσιων πολιτικών, τις αποστολές. Το Υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων συνήθως ασχολείται με τις αποστολές «Άμυνα» και «Βετεράνοι, μνήμη και δεσμοί με το έθνος». Μπορεί να προστεθούν και άλλες αποστολές ανάλογα με το έτος. Οι αποστολές υποδιαιρούνται σε προγράμματα, για παράδειγμα, για την αποστολή «Άμυνα»:

  • περιβάλλον και προβλέψεις αμυντικής πολιτικής·
  • προετοιμασία και απασχόληση των δυνάμεων·
  • υποστήριξη της αμυντικής πολιτικής·
  • εξοπλισμός δύναμης.

Κάθε χρόνο, ένας νόμος για τα οικονομικά κατανέμει πόρους στις διάφορες αποστολές, σύμφωνα με το LPM. Έτσι, από το 2019 τέσσερις δημοσιονομικοί νόμοι (και τροποποιητικοί νόμοι για τα οικονομικά) έχουν καθορίσει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Ενόπλων Δυνάμεων, στην παράταση του ΛΠΜ 2019-2025.

Οικονομικός νόμος για το 2019 (προϋπολογισμός άμυνας 35,9 δισ. ευρώ)

Ο αμυντικός προϋπολογισμός το 2019 (1,82% του ΑΕΠ) δίνει έμφαση στην προστασία των μαχητών σε ατομικό επίπεδο (κράνη νέας γενιάς, πυρίμαχα, αλεξίσφαιρα γιλέκα) και σε συλλογικό επίπεδο (τεθωρακισμένα και συστήματα προστασίας τοποθεσίας από την απειλή των drones).

Μέρος του προϋπολογισμού αφιερώνεται στην ανανέωση των επιχειρησιακών ικανοτήτων.

Το πρόσθετο κόστος της χρηματοδότησης των εξωτερικών επιχειρήσεων (OPEX) και των εσωτερικών αποστολών (MISSINT) σχεδιάζεται να αναλάβει μόνο το Υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων. Άνοιγμα πιστώσεων 214 εκατ. ευρώ για την αποστολή «Άμυνα» έγινε στον τροποποιητικό οικονομικό νόμο προκειμένου να καλυφθούν οι μη προβλέψιμες πρόσθετες δαπάνες του OPEX και του MISSINT.

Οικονομικός νόμος για το 2020 (προϋπολογισμός άμυνας 37,9 δισ. ευρώ)

Οι κύριες γραμμές του αμυντικού προϋπολογισμού του 2020 (1,86% του ΑΕΠ) αποτελούνται από:

  • αναγέννηση και εδραίωση της επιχειρησιακής βάσης·
  • εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού·
  • προσαρμογή των ικανοτήτων σε νέες περιοχές συγκρούσεων·
  • συνεργασία.

Οικονομικός νόμος για το 2021 (προϋπολογισμός άμυνας 39,2 δισ. ευρώ)

Ο αμυντικός προϋπολογισμός αυξάνεται κατά 4,5% σε σύγκριση με το 2020. Για την καταπολέμηση της πανδημίας του Covid-19, ο προϋπολογισμός προβλέπει ένα σημείο «Ανθεκτικότητα στον Covid» που αποτελείται από μια συγκεκριμένη προσπάθεια υπέρ της υγειονομικής υπηρεσίας του στρατού (+27%).

Η άνοδος του εξοπλισμού συνεχίζεται (157 τεθωρακισμένα οχήματα Griffon, 20 Jaguar, μια φρεγάτα πολλαπλών αποστολών, τρία αεροπλάνα MRTT Phénix).

Δημοσιονομικός νόμος για το 2022 (προϋπολογισμός άμυνας 41 δισ. ευρώ)

Ο προϋπολογισμός των ενόπλων δυνάμεων θα αυξηθεί το 2022 κατά 1,7 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το 2021 (+9 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το 2017). Οι δημιουργούμενες πιστώσεις επιτρέπουν επενδύσεις σε προσλήψεις (σχεδόν 26.000, συμπεριλαμβανομένων 376 νέων θέσεων στον κυβερνοχώρο), καινοτομίας, στον κυβερνοχώρο και στον τομέα του διαστήματος.

Σχεδόν 36 δισεκατομμύρια ευρώ σε στρατιωτικές παραγγελίες υποστηρίζουν τη γαλλική οικονομία.

Η προσπάθεια εκσυγχρονισμού συνεχίζεται με την παράδοση:

  • 245 τεθωρακισμένα οχήματα.
  • 8 ελικόπτερα
  • 1 φρεγάτα
  • 1 πλοίο
  • 1 υποβρύχιο τύπου Suffren.
  • 6 αεροσκάφη μεταφοράς και ανεφοδιασμού.
  • 5 δορυφόροι
  • 14 τακτικά drones,
  • και εκσυγχρονισμός 17 αεροσκαφών. Σχεδόν 646 εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για τη στήριξη της διαστημικής στρατηγικής.

Επαρκής αμυντικός προϋπολογισμός;

Αρκετές φωνές έχουν υψωθεί στη δημόσια συζήτηση, ιδιαίτερα μεταξύ των βουλευτών, για να καταγγείλουν έναν αμυντικό προϋπολογισμό που είναι σίγουρα σε άνοδο, αλλά ανεπαρκής.

Σύμφωνα με την έκθεση για το δημοσιονομικό νομοσχέδιο για το 2022 σχετικά με την άμυνα που υποβλήθηκε από την Επιτροπή Οικονομικών της Γερουσίας, η εξέλιξη των πιστώσεων για το 2022 είναι σύμφωνη με την τροχιά που προβλέπει το LPM. Ο προϋπολογισμός από το 2018 έχει αυξηθεί κατά 14,6%.

Εξοπλισμός Δυνάμεων

Ωστόσο, η επιτροπή επισημαίνει σημαντικές προκλήσεις για τους στόχους ικανότητας του LPM. Για παράδειγμα, το LPM έχει στόχο 129 Rafale για την Αεροπορική και Διαστημική Δύναμη αλλά, ταυτόχρονα, έχουν πουληθεί 24 μεταχειρισμένα Rafale. Η πώληση μεταχειρισμένων Rafales στην Ελλάδα θα επιτρέψει την αντικατάσταση 12 αεροσκαφών με νέα Rafales εξοπλισμένα με πιο σύγχρονο εξοπλισμό και υψηλότερες δυνατότητες για ώρες πτήσης. Ωστόσο, αυτό συνεπάγεται επιπλέον κόστος 500 εκατομμυρίων ευρώ για τους στρατούς, που δεν λαμβάνεται υπόψη από το LPM. Αυτή η εντολή προς την Dassault Aviation συνεπάγεται, σύμφωνα με το επιτελείο των ενόπλων δυνάμεων, επαναστάθμιση, τα στοιχεία της οποίας δεν έχουν διαβιβαστεί. Η αντικατάσταση του Rafale που πουλήθηκε στην Κροατία δεν έχει καταγραφεί.

Μια έκθεση της Γερουσίας του Νοεμβρίου 2021 βλέπει σε αυτό την εμφάνιση ενός νέου δόγματος εξαγωγών σύντομου κύκλου , "με την ιδέα ότι η αξιοποίηση των δικών μας δυνάμεων ή των εντολών μας, μας δίνει ένα εξαγωγικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών μας, βελτιώνοντας την αξιοπιστία μας και μειώνοντας τους χρόνους παράδοσης. Πρέπει να προβλέψουμε καλύτερα για να μην τιμωρήσουμε τις δυνάμεις μας».

Οι εκκρεμείς πληρωμές από την αποστολή «Άμυνα» αναμένονταν να φτάσουν τα 82 δισ. ευρώ στο τέλος του 2021, δηλαδή διπλάσιο του ποσού των πιστώσεων που είχαν προγραμματιστεί για το 2022. Η αύξησή τους είναι μηχανική δεδομένης της αύξησης των δεσμεύσεων που προβλέπει το LPM. Πρέπει να υπόκεινται σε ειδική παρακολούθηση.

Φαίνεται, σύμφωνα με την έκθεση της Εθνοσυνέλευσης, όλο και λιγότερο αξιόπιστη η εφαρμογή του μοντέλου στρατού που προβλέπεται στο LPM. Η γεωπολιτική κατάσταση είναι τεταμένη σε πολλές περιοχές του κόσμου και ένα εξαιρετικά επιδεινωμένο δημοσιονομικό πλαίσιο είναι στον ορίζοντα.

Εκτός από το παράδειγμα του Rafale, η έκθεση τονίζει ότι ο στόχος για το γαλλικό ναυτικό να διατηρήσει 15 φρεγάτες πρώτης τάξεως έως το 2030 φαίνεται μια σχετικά μέτρια προσπάθεια σε ένα πλαίσιο γενικευμένου ναυτικού επανεξοπλισμού. Η χωρητικότητα του τουρκικού στόλου θα έχει αυξηθεί κατά 32% την ίδια περίοδο και του κινεζικού στόλου κατά 138%.

Η έκθεση της Εθνοσυνέλευσης καταγγέλλει, αφενός, την ακαμψία των ισχυουσών συμβάσεων, που δημιουργεί ελάχιστα περιθώρια ελιγμών, και, αφετέρου, έναν όλο και πιο δύσκολο διάλογο μεταξύ του Κοινοβουλίου και της κυβέρνησης.

Προετοιμασία και απασχόληση δυνάμεων

Μια άλλη έκθεση της Γερουσίας από τον Νοέμβριο του 2021 διευκρινίζει ότι οι πιστώσεις που προορίζονται για την προετοιμασία και την απασχόληση δυνάμεων αυξάνονται κατά 4,47% για το 2022. Αντιμετωπίζει όμως αυτό τις προκλήσεις;

Η κατάσταση της επιχειρησιακής δραστηριότητας, που αξιολογείται σύμφωνα με πρότυπα που μοιράζονται οι δυτικοί στρατοί, είναι «ανησυχητική» για το 2022. Παραμένει 10% κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί:

  • Ο Στρατός έχει ποσοστό εκπαίδευσης 64% του προτύπου LPM.
  • Τα 2/3 των δεικτών δραστηριότητας της αεροπορικής και διαστημικής δύναμης έχουν μειωθεί σε διάστημα δύο ετών.
  • Η ναυσιπλοΐα των σκαφών βαθέων υδάτων του Εθνικού Ναυτικού παρουσίασε πτώση 12%.

Η έκθεση διαπιστώνει έλλειμμα στρατιωτικής εκπαίδευσης και στόχους εκπαίδευσης που δεν έχουν επιτευχθεί. Υπογραμμίζεται ότι «η αναβολή στο τέλος της προγραμματικής περιόδου των στόχων αύξησης της επιχειρησιακής δραστηριότητας φαίνεται μη ικανοποιητική σε έναν κόσμο που χαρακτηρίζεται από πολλαπλασιασμό των αντιπαραθέσεων».

Το LPM 2019-2025 είχε πραγματική φιλοδοξία για την προγραμματισμένη συντήρηση του εξοπλισμού, αφιερώνοντας 35 δισεκατομμύρια ευρώ σε αυτό, σε μεγάλο βαθμό μετά το 2022. Ωστόσο, τα ποσά που διατέθηκαν στους αρχικούς δημοσιονομικούς νόμους το 2019, το 2020 και το 2021 ήταν χαμηλότερα από τη μέση ετήσια πρόσοδο των 4,4 δισεκατομμύρια ευρώ που ορίζει το LPM. Αυτό προκαλεί καθυστέρηση 900 εκατ. ευρώ.

Η υγειονομική υπηρεσία του στρατού, η οποία ζητήθηκε πολύ από την Επιχείρηση Ανθεκτικότητα και είχε χάσει το 8% του προσωπικού της κατά τη διάρκεια του προηγούμενου LPM, παραμένει εύθραυστη απέναντι στους πολλαπλούς στόχους που έχουν ανατεθεί και τις προκλήσεις:

  • αύξηση της ειδικής ομάδας εδάφους (συνοδευόμενη από αύξηση του πληθυσμού)·
  • επανεπένδυση της εθνικής επικράτειας με τις επιχειρήσεις Sentinel και Resilience·
  • πλήθος υπαίθριων θεάτρων.
  • στόχος της αντιμετώπισης της υψηλής έντασης έως το 2030.
Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ένοπλες Συρράξεις 0

Έτοιμο να σπάσει το ουκρανικό μέτωπο-Forbes : Οι πανικόβλητοι Ουκρανοί διοικητές αναπτύσσουν ανεκπαίδευτες ταξιαρχίες στην μάχη

Η κατάσταση μέσα και γύρω από το Οχερέτινο και την Νοβομπαχμούτοβα είναι τραγική ενώ ρωσική 90η Τεθωρακισμένη μεραρχία...