Κόσμος

Η Αγία Σοφία και ο Υπερκρατισμός της Τουρκίας

Σύμφωνα με τους οπαδούς και τους πολιτικούς του συμμάχους, ο ισλαμιστής πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, κατέλαβε την Κωνσταντινούπολη για δεύτερη φορά όταν υπέγραψε διάταγμα για τη μετατροπή του μνημειώδους καθεδρικού ναού της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, που χτίστηκε το 537, σε τζαμί. Με αυτή τη λογική, έγινε ο πρώτος πολιτικός που κατέκτησε μια πόλη που ανήκει ήδη στη χώρα του, γράφει ο Burak Bekdil στο The Gatestone Institute.

Ο Μπουράκ Μπεκντίλ (γεννημένος το 1966 στην Άγκυρα) είναι Τούρκος αρθρογράφος που αρθρογραφούσε για την εφημερίδα Hürriyet για 29 χρόνια έως τον Ιανουάριο του 2017, όταν απολύθηκε «γιατί είχε γράψει τι πραγματικά συνέβαινε στην Τουρκία». [1] Σήμερα είναι Συνεργάτης στο φόρουμ της Μέσης Ανατολής ενώ άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε πολλά διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης, όπως οιThe Wall Street Journal, The Economist, BBC, The Guardian, Reuters, Associated Press, Bloomberg, Los Angeles Times, New York Times, Haaretz, The Jerusalem Post, Toronto Star, Financial Times, Le Figaro, ABC, El Pais, Stern, Al-Arabiya κ.λπ.

Σύμφωνα με τους γνώστες ο Μπεκντίλ χαρακτηρίζεται ως «συχνός επικριτής του πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν» και το 2002, καταδικάστηκε σε ποινή δεκαοκτώ μηνών με αναστολή για «προσβολή της δικαστικής εξουσίας».

Στο άρθρο του για την Αγιά Σοφιά αναφέρει:

"Πρώτα, πρέπει να γεμίσεις το Σουλταναχμέτ (Μπλε Τζαμί, Κωνσταντινούπολη) ... Αυτό είναι μια συνωμοσία, αυτή είναι καθαρή πρόκληση", δήλωσε ο Ερντογάν σε πλήθος μόλις τον Μάρτιο του 2019, όταν οι οπαδοί του κόμματος απαίτησαν τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Είχε δίκιο. Τα περισσότερα από τα σχεδόν 3.000 τζαμιά της Κωνσταντινούπολης (ένα τζαμί ανά 5.000 κατοίκους) δεν προσελκύουν πλήθη. Δεκαέξι μήνες αργότερα, ο Ερντογάν άλλαξε γνώμη.

Σε αυτό το σκηνικό, είπε ότι το ανώτατο δικαστήριο θα αποφασίσει για την τύχη της Αγίας Σοφίας. Σύμφωνα, όμως με μια συνταγματική τροποποίηση το 2010, ο Ερντογάν καρρπόθηκε την εξουσία να διορίζει όλα τα μέλη αυτού του δικαστηρίου, δηλαδή του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ο Ερντογάν είπε ότι θα σεβαστεί την απόφαση του δικαστηρίου «προς οποιαδήποτε κατεύθυνση».

Και, αναπάντεχα, η ετυμηγορία ήρθε προς την κατεύθυνση που ήθελε ο Ερντογάν: Στις 9 Ιουλίου, το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε να ακυρώσει απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, που υπογράφηκε το 1934 από τον Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, ιδρυτή της σύγχρονης Τουρκίας, ορίζοντας την Αγία Σοφία ως μουσείο, μια επίδειξη σεβασμού για τον Χριστιανισμό. Μόνο μία ώρα μετά την ανακοίνωση της ετυμηγορίας, ο Ερντογάν υπέγραψε διάταγμα για τη μετατροπή σε τζαμί του μνημείου που βρίσκεται στον κατάλογο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

Ο Ερντογάν προέρχεται από τις τάξεις του πολιτικού Ισλάμ, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του στην Τουρκία στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και δεν ήταν τότε στα παγκόσμια... ραντάρ. Τη δεκαετία του 1970, Ισλαμιστές όλων των τάσεων, συμπεριλαμβανομένου του μέντορα του Ερντογάν, του πρώτου ισλαμιστή πρωθυπουργού της Τουρκίας, Νεκμέτνιν Ερμπακάν, έθεσαν το "Τζαμί της Αγίας Σοφίας" σύμβολο της ολοκλήρωσης της κατάκτησης της Κωνσταντινούπολης. Η εμβληματική εκκλησία έγινε επίσης σύμβολο στον αγώνα των ισλαμιστών ενάντια στον κοσμισμό του Atatürk.

Γιατί τώρα; Ο Ερντογάν πιθανώς πίστευε ότι η κίνηση θα μπορούσε να αντιστρέψει τη συνεχιζόμενη διάβρωση της δημοτικότητάς του λόγω, μεταξύ άλλων, μιας επικείμενης οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, φαίνεται ότι έχει χρονομετρηθεί λανθασμένα, καθώς οι προεδρικές και κοινοβουλευτικές εκλογές είναι τρία χρόνια από τώρα και οι Τούρκοι είναι γνωστοί για το ότι δεν έχουν καλή μνήμη. Η προσευχή στο Τζαμί της Αγίας Σοφίας δεν θα μετατρέψει έναν πεινασμένο άνθρωπο σε ευτυχισμένο άνθρωπο.

Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί υπογράμμισε για άλλη μια φορά τον τρελό ρατσισμό της πλειοψηφίας στην Τουρκία ενάντια στη λογική μιας μειούμενης μειονότητας.

Ένας μουσουλμάνος θεολόγος, ο Cemil Kılıç, υποστήριξε για την απόφαση: "Αυτό είναι αντίθετο με τις Κορανικές εντολές", είπε. "Ο Προφήτης Μωάμεθ δεν μετέτρεψε ποτέ έναν εβραϊκό ή χριστιανικό οίκο προσευχής σε τζαμί."

Η φωνή του ήρθε ενάντια σε μια πληθώρα ρατσιστικών σχολίων στα κοινωνικά μέσα:

-«Οι Εβραίοι και οι Χριστιανοί μπάσταρδοι θα καταλάβουν τώρα ποιοι είμαστε».

-"Ο Ερντογάν διορθώνει αυτό που έχουν κάνει οι αθεοι, το πλήθος των Εβραίων, των Σαμπαταιστών (σ.σ. Εβραίων που μεταστράφηκαν στο Ισλάμ) τον περασμένο αιώνα."

-"Εβραίοι, διασκεδάζετε;"

-"Ημέρα πένθους για Σταυροφόρους και Εβραίους"

-"Κλάμα, Ελληνες! Και περιμένετε τη σειρά σας, Εβραίοι!"

-"Θλιβερή μέρα για Σιωνιστές."

-"Ένας Σαμπαταιστής Εβραίος από τη Θεσσαλονίκη [Ο Ατατούρκ, γεννημένος στη Θεσσαλονίκη] το έκλεισε [με μουσουλμανικές προσευχές] και ένας άνδρας από τη Μαύρη Θάλασσα (Ερντογάν) το άνοιξε."

-"Εβραίοι σκύλοι, θα έρθει και στο Τζαμί Al-Aqsa [στην Ιερουσαλήμ]."

Αυτό το μεγάλο μέρος του εθνικού συναισθήματος αντικατοπτρίζει την καθαρή άγνοια, το μίσος για τον «θρησκευτικό διαφορετικό», μια αυτοαπομονωτική σκέψη και μια αιώνια επιθυμία να αμφισβητήσουν οι μάζες όλα τα πράγματα που δεν είναι τουρκικά, με έμφαση στον «Εβραίο». Ένας ισλαμιστής ηγέτης αποφασίζει να μετατρέψει έναν μνημειακό καθεδρικό ναό σε τζαμί, και οι οπαδοί του εκτοξεύουν μίσος εναντίον Εβραίων. Αυτό είναι το νέο φυσιολογικό της Τουρκίας.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ