Κόσμος

Πειρατεία σε ελληνικό δεξαμενόπλοιο: Ελεύθεροι οι Έλληνες ναυτικοί

Καλά στην υγεία τους είναι οι έξι Έλληνες ναυτικοί και οι 15 αλλοδαποί, μέλη του πληρώματος του υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιου μεταφοράς χημικών Minerva Virgo πλοιοκτησίας MINERVA.

Το πλοίο δέχτηκε επίθεση πειρατών ενώ βρισκόταν 43 ναυτικά μίλια από το λιμάνι Κοτονού μεταξύ Μπενίν και Νιγηρίας. Οι 21 από τους 22 ναυτικούς, μεταξύ των οποίων και οι έξι Έλληνες πρόλαβαν να κλειστούν σε ειδικό χώρο που πλέον έχουν πολλά πλοία και βρίσκεται στην πρύμη, το λεγόμενο "κάστρο"- citadel. Ο χώρος αυτός είναι απομονωμένος από όλο το πλοίο και είναι σχεδόν αδύνατον να παραβιαστεί απ' έξω.

Αγνοείται ένας Φιλιππινέζος για τον οποίο ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί εάν απήχθη, αν κρύβεται ή αν έπεσε στη θάλασσα. Οι πειρατές έκαναν πλιάτσικο και αποχώρησαν αφού είχε ειδοποιηθεί η Ακτοφυλακή του Μπενίν η οποία και κατέπλευσε στο σημείο. Οι ναυτικοί βγήκαν από το "κάστρο" και το πλοίο χαράζει ρότα για το λιμάνι-προορισμό που είναι το Λάγος. Είχε αποπλέυσει από το Άμστερνταμ με 37.500 αμόλτμωη βενζίνη. Έλληνες είναι ο πλοίαρχος, δύο ανθυποπλοίαρχοι, ο α' μηχανικός, ο β' μηχανικός και ο δόκιμος μηχανικός. Η ναυτιλιακή εταιρεία είναι συμφερόντων του Ανδρέα Μαρτίνου.

100 περιστατικά πειρατείας καταγράφηκαν το 2019 στον Κόλπο της Γουινέας

Εφιαλτικές διαστάσεις έχει πάρει η πειρατεία στον Κόλπο της Γουινέας στη δυτική Αφρική, εκεί που τα πετρελαϊκά συμφέροντα ρίχνουν βαριά της σκιά τους.

Στην ευρύτερη περιοχή μέσα στο 2019 σύμφωνα με την έρευνα της «Risk Intelligence» που δημοσιεύθηκε στις αρχές του 2020, καταγράφηκαν 100 περιστατικά εκ των οποίων το 1/3 αφορούσε δεξαμενόπλοια όλων των τύπων.

Μεταξύ αυτών και τρία ελληνικά και ελληνικών συμφερόντων πλοία, του Θανάση Μαρτίνου, της Αγγελικής Φράγκου και του Σπύρου Καρνέση .

Μόνο τον περασμένο Δεκέμβριο σημειώθηκαν τρεις μεγάλες επιθέσεις στις οποίες οι πειρατές πήραν ως ομήρους 19, 20 και 8 ναυτικούς αντίστοιχα. Σύνολο 47 ναυτικοί.

Από το 2007 «Risk Intelligence» που συγκεντρώνει στοιχεία από διάφορες πηγές, λαμβάνει 80-140 reports ανά χρόνο για τη συγκεκριμένη περιοχή.

Τα επίπεδα της απειλής διαφέρουν ανάλογα με την περιοχή. Βίαιες είναι οι επιθέσεις που στόχο έχουν την απαγωγή ναυτικών για λύτρα. Οι επιθέσεις αυτές γίνονται σε περιοχές κοντά στο Δέλτα του Νίγηρα ή και σε γειτονικές πλέον χώρες.

Οι συμμορίες πειρατών που δρουν στο Δέλτα του Νίγηρα δεν έχουν συγκεκριμένου τύπου πλοία ως στόχους αλλά εκ του αποτελέσματος τα δεξαμενόπλοια είναι περισσότερα.

Λόγω χαμηλού ύψους και περιορισμένης ταχύτητας τα product δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν παράγωγα του πετρελαίου, είναι πιο εύκολα προσβάσιμα ενώ στην εξίσωση μπαίνουν και τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG.

Πότε επιλέγουν να κάνουν τις επιθέσεις τους οι πειρατές

Οι πειρατές επιλέγουν να επιτεθούν την εποχή της ξηρασίας του Νίγηρα, μεταξύ Απριλίου και Μάιου. Επιλέγουν δε ο καιρός να είναι καλός ώστε να κινηθούν με ταχύπλοα σκάφη σε μακρινές από την ακτή αποστάσεις.

Δεν έχουν συγκεκριμένες ώρες που πραγματοποιούν τα ρεσάλτα τους, είτε πρωί είτε βράδυ. Όμως βάσει στατιστικών οι βραδινές επιθέσεις με στόχο την απαγωγή είναι πιο αποτελεσματικές σε ποσοστό 75%. Οι πρωινές είναι αποτελεσματικές κατά 25%, μία στις τέσσερις δηλαδή. Αυτό οφείλεται στο ότι τα μέλη του πληρώματος εντοπίζουν τις πρωινές ώρες πιο εύκολα και από μακρινή απόσταση τους επιτιθέμενους με αποτέλεσμα να αυξάνει η ταχύτητα του πλοίου-στόχου και να έχει μεγαλύτερη ευχέρεια ελιγμών.

Προσπάθειες από την κυβέρνηση της Νιγηρίας να περιορίσει την πειρατεία

Η απόφαση της κυβέρνησης της Νιγηρία να αυξήσει την ετοιμότητα κυρίως του Πολεμικού Ναυτικού της έχει ως αποτέλεσμα οι πειρατές να μην μένουν πολύ ώρα πάνω στο πλοίο. Πολλές φορές οι απαγωγείς τρέπονται σε φυγή όταν βλέπουν πολεμικό σκάφος να πλησιάζει. Βέβαια πριν από 10 ημέρες τέσσερα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού της Νιγηρίας σκοτώθηκαν και τρία μέλη του πληρώματος, δύο Ρώσοι και ένας Ινδός, ενός βαθυκόρου-πλοίου απήχθησαν σε επίθεση πειρατών.

Η βία κλιμακώνεται επικίνδυνα

Το 2016 μόλις τέσσερις ναυτικοί απήχθησαν από πειρατές. Ο αριθμός τους διπλασιάστηκε το 2018-2019 με τις διαπραγματεύσεις να γίνονται πιο σκληρές διάρκειας 6-8 εβδομάδων αντί για 2-4 το 2016 και τα λύτρα υψηλότερα. Οι απαχθέντες φυλακίζονται σε ειδικά διαμορφωμένο στρατόπεδο στη ζούγκλα.

Όταν οι πειρατές παίρνουν ως ομήρους πολλά μέλη του πληρώματος αυτομάτως μεγαλώνουν και οι κίνδυνοι για τους εναπομείναντες ναυτικούς που βρίσκονται υπό την επήρεια του σοκ από την επίθεση ή είναι τραυματισμένοι και την ασφάλεια του πλοίου το οποίο δεν μπορεί να κυβερνηθεί λόγω λειψανδρίας .

Σύμφωνα με την έρευνα η κατάσταση δεν πρόκειται να αλλάξει τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ