ακαθάριστα
Κοινωνία
Ενημερώθηκε στις:

Ακαθάριστα οικόπεδα: Τέλος χρόνου για τις δηλώσεις

Η κλασική ελληνική παράδοση της «τελευταίας στιγμής» μόλις συγκρούστηκε μετωπικά με τον τοίχο της ψηφιακής γραφειοκρατίας. Σήμερα, Δευτέρα 22 Ιουνίου, πέφτει οριστικά η αυλαία για την πλατφόρμα των ακαθάριστων οικοπέδων. Οι περίπου 610.000 ιδιοκτήτες που πρόλαβαν να καθαρίσουν τις περιουσίες τους και να υποβάλουν την αντίστοιχη δήλωση στο akatharista.apps.gov.gr μπορούν να νιώθουν ασφαλείς. Για τους υπόλοιπους, η περίοδος χάριτος αποτελεί παρελθόν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Όπως έχει καταστεί απόλυτα σαφές από το αρμόδιο υπουργείο, καμία νέα παράταση δεν πρόκειται να δοθεί. Οι ιδιοκτήτες, επικαρπωτές, μισθωτές και υπομισθωτές οικοπέδων εντός σχεδίου πόλης, εντός οικισμών, αλλά και σε ακτίνα 100 μέτρων από αυτά, έχουν νομική υποχρέωση όχι μόνο να τα καθαρίσουν, αλλά και να τα συντηρούν καθ' όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου.

Το ψηφιακό «φακέλωμα» και ο τιμοκατάλογος της αμέλειας

Από αύριο, Τρίτη 23 Ιουνίου, το κράτος σταματάει τις συστάσεις και περνάει στο ταμείο. Όποιος θεώρησε πως η ξηρή βλάστηση και τα πεταμένα εύφλεκτα υλικά στο οικόπεδό του είναι λεπτομέρεια, θα έρθει αντιμέτωπος με έναν ιδιαίτερα αλμυρό λογαριασμό. Συγκεκριμένα, σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης επιβάλλονται:

  • Πρόστιμο 500 ευρώ όταν δεν έχει πραγματοποιηθεί ούτε ο καθαρισμός, ούτε η υποβολή της δήλωσης.

  • Πρόστιμο 100 ευρώ για τους «ξεχασιάρηδες» που καθάρισαν μεν, αλλά δεν μπήκαν στον κόπο να το δηλώσουν στην πλατφόρμα.

  • Πρόστιμο 1 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για τον μη καθαρισμό, με το ποσό να ξεκινά από τα 200 ευρώ ως ελάχιστο όριο και να τερματίζει στα 2.000 ευρώ.

Η νομοθεσία έχει μεριμνήσει και για τους... έξυπνους. Όποιος επιχειρήσει να ξεγελάσει το σύστημα καταχωρώντας ψευδή δήλωση ότι δήθεν καθάρισε το οικόπεδό του, αντιμετωπίζει βαρύτατες ποινικές κυρώσεις: φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών και έξτρα χρηματική ποινή 5.000 ευρώ. Επιπλέον, ο δήμος διατηρεί το δικαίωμα του αυτεπάγγελτου καθαρισμού, στέλνοντας στη συνέχεια τον λογαριασμό των εργασιών απευθείας στον ιδιοκτήτη.

Οι έλεγχοι, οι καταγγελίες και οι δήμοι που... ψάχνονται

Το σαφάρι των ελέγχων ξεκινάει άμεσα. Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται οι δήμοι, οι οποίοι φέρουν και την κύρια αρμοδιότητα επιβολής των προστίμων, ενώ η Πυροσβεστική λειτουργεί επικουρικά, εστιάζοντας κυρίως στον έλεγχο των καταγγελιών. Γιατί το σύστημα πλέον βασίζεται και επίσημα στο μάτι του γείτονα, με τις ψηφιακές αναφορές να μπαίνουν άμεσα στο μικροσκόπιο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η προτεραιότητα των ελεγκτικών μηχανισμών είναι απολύτως στοχευμένη. Οι έλεγχοι ξεκινούν από τις περιοχές υψηλού κινδύνου: εκτάσεις όπου συνυπάρχει ο δασικός με τον αστικό ιστό, σημεία εντός του δικτύου Natura, και οικόπεδα που βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από κρίσιμες υποδομές.

Βέβαια, η ειρωνεία του συστήματος παραμένει εμφανής. Την ώρα που το κράτος απαιτεί, ορθώς, άμεση συμμόρφωση από τους πολίτες, αρκετοί δήμοι εξακολουθούν να ψάχνουν τα πατήματά τους. Δεν είναι τυχαίο ότι το υπουργείο αναγκάστηκε να απευθύνει αυστηρή σύσταση στις τοπικές αρχές, ζητώντας τους να ορίσουν επιτέλους ξεκάθαρα σημεία συγκέντρωσης κλαδεμάτων. Η εικόνα των καθαρισμένων οικοπέδων με τους τόνους ξερόχορτων να στοιβάζονται στα πεζοδρόμια επειδή οι δήμοι δεν προλαβαίνουν την αποκομιδή, είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί, πριν η καύσιμη ύλη απλώς αλλάξει... πεζοδρόμιο.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ