Ημέρες συντονισμού και ανασύνταξης θα είναι οι επόμενες που θα κυλήσουν για την τρέχουσα εβδομάδα στο αγροτικό μπλόκο του κόμβου της Νίκαιας, εκεί όπου με μία μετριοπαθή προσέγγιση, βρίσκονται αυτή τη στιγμή πάνω από 1.100 τρακτέρ, ενώ αναμένονται και άλλα τα επόμενα εικοσιτετράωρα.
Πρώτος στόχος των αγροτών είναι η δημιουργία μίας συντονιστικής επιτροπής που θα διαχειριστεί το σύνολο του αγώνα και η ενδυνάμωση κατά το μέγιστο δυνατό του μπλόκου μέχρι το Σαββατοκύριακο.
Την ερχόμενη Πέμπτη αγρότες αναμένεται να βρεθούν ξανά έξω από το Δικαστικό Μέγαρο της Λάρισας, καθώς αναμένεται να δικαστούν από το αυτόφωρο οι δύο συνάδελφοί τους για τα επεισόδια της περασμένης Κυριακής.
Ωστόσο μέχρι και την Κυριακή, δεν αναμένεται – εκτός απροόπτου – κάποια άλλη κίνηση, κυρίως λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών που προβλέπουν οι μετεωρολόγοι.
Ωστόσο, με δεδομένο πως τα μπλόκα αρχίζουν να «φυτρώνουν» σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της χώρας, αλλά και τη διάθεση τα τρακτέρ να κάνουν Χριστούγεννα και πρωτοχρονιά στους δρόμους, αυτό που θα ακολουθήσει μάλλον δε θα έχει προηγούμενο, ως προς την τακτική των αγροτών.
Έτσι, κατά πληροφορίες του onlarissa.gr, ανάμεσα στις προτάσεις που έχουν συζητηθεί στο μπλόκο της Νίκαιας, είναι είτε ο αποκλεισμός της εθνικής οδού στο ύψος των σηράγγων, είτε ακόμη και παρακαμπτήριων οδών, αυξάνοντας στο μέγιστο την πίεση κατά της κυβέρνησης.
Όλα βέβαια θα εξαρτηθούν από το γενικότερο κλίμα, αλλά και από τη στάση της κυβέρνησης, η οποία καλείται να απαντήσει πειστικά στο σύνολο των αγροτικών αιτημάτων…
Σαφές μήνυμα για τα πραγματικά αίτια των αγροτικών κινητοποιήσεων στη Θεσσαλία στέλνει ο Περιφερειάρχης Δημήτρης Κουρέτας, παρουσιάζοντας αναλυτικά το κόστος παραγωγής στο βαμβάκι και υποστηρίζοντας ότι η κατάσταση πλέον δεν επιτρέπει σε έναν μέσο παραγωγό να παραμείνει βιώσιμος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιεί, το συνολικό κόστος ανά στρέμμα αγγίζει τα 285 ευρώ, ενώ τα συνολικά έσοδα — τιμή παραγωγού και επιδοτήσεις — φτάνουν μόλις τα 261 ευρώ. Το ισοζύγιο είναι αρνητικό κατά 24 ευρώ ανά στρέμμα, γεγονός που, όπως τονίζει, εξηγεί από μόνο του γιατί οι αγρότες βρίσκονται στους δρόμους.
Η ανάλυση του κόστους
Ο Περιφερειάρχης παραθέτει αναλυτικά τα έξοδα για κάθε στρέμμα βαμβακιού:
Σπόρος: 15 €
Λίπανση: 40 €
Φυτοπροστασία: 80 €
Άρδευση: 70 €
Ενοίκιο: 50 €
Συγκομιδή: 30 €
Το άθροισμα φτάνει στα 285 ευρώ, με την άρδευση να αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες κόστους. Όπως σημειώνει, τα δύο τρίτα των θεσσαλικών εκτάσεων αρδεύονται με πομόνες, γεγονός που αυξάνει σημαντικά τα έξοδα για τους παραγωγούς.
Από την άλλη πλευρά, τα έσοδα διαμορφώνονται ως εξής:
Τιμή παραγωγού: 180 €
Βασική ενίσχυση: 21 €
Συνδεδεμένη: 80 €
Σύνολο: 261 ευρώ.
Η άρδευση στο επίκεντρο — και οι δεσμεύσεις που εκκρεμούν
Ο κ. Κουρέτας υπογραμμίζει ότι η μόνη ουσιαστική λύση για να παραμείνει ο Θεσσαλός αγρότης στο χωράφι είναι η μείωση του κόστους άρδευσης. Αυτό, όπως επισημαίνει, μπορεί να συμβεί μόνο εάν υλοποιηθούν τα υδατικά έργα που είχε δεσμευθεί ο πρωθυπουργός κατά την περσινή επίσκεψή του στη Θεσσαλία.
Όπως αναφέρει, έχουν ήδη διατεθεί 50 εκατομμύρια ευρώ από την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών για μελέτες και έργα, ωστόσο η Περιφέρεια ζητά πλέον επίσημα τόσο την παράδοση των μελετών όσο και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. «Ζητάμε αυτά τα οποία μας υποσχέθηκαν», τονίζει, υπογραμμίζοντας ότι χωρίς στρατηγική διαχείριση υδάτων, καμία αγροτική πολιτική δεν μπορεί να σταθεί.
Ιστορική συρρίκνωση της καλλιέργειας
Ιδιαίτερη σημασία έχει η αναφορά του στην εντυπωσιακή πτώση των εκτάσεων βαμβακιού στη Θεσσαλία. «Πριν από δέκα χρόνια καλλιεργούσαμε 1,5 εκατομμύριο στρέμματα· φέτος 600.000», σημειώνει χαρακτηριστικά, θέτοντας το καίριο ερώτημα: «Του χρόνου;».
Η μείωση αυτή, σύμφωνα με τον ίδιο, αποτελεί άμεσο αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους, της έλλειψης στρατηγικής και της καθυστέρησης στην υλοποίηση των έργων υποδομής που θα εξασφάλιζαν φθηνότερο νερό.
«Δώστε τους μέλλον με στρατηγική»
Ο Περιφερειάρχης κλείνει την τοποθέτησή του ζητώντας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τους αγρότες, υπογραμμίζοντας ότι ακόμη και χώρες όπως η Ινδία και το Πακιστάν διαθέτουν αγροτική στρατηγική, την ώρα που η Ελλάδα παραμένει χωρίς μακροπρόθεσμο πλάνο. «Τι προσφέρετε στους αγρότες;» ρωτά, καταλήγοντας ότι χωρίς σοβαρή στρατηγική, η κατάσταση θα επιδεινωθεί περαιτέρω.
Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: οι κινητοποιήσεις δεν είναι αποτέλεσμα συγκυριακής δυσαρέσκειας, αλλά μιας χρόνιας, βαθιάς κρίσης στο παραγωγικό μοντέλο της Θεσσαλίας — και το νερό βρίσκεται στο κέντρο της.
Aγρότες: Έσπασαν το μπλόκο με τις κλούβες στον Λευκώνα Σερρών και κατευθύνονται στον Προμαχώνα – Μητσοτάκης: Κατανοούμε, αλλά «οι ακραίες ενέργειες δεν βοηθούν»
Αγρότες που διαδηλώνουν στον Λευκώνα Σερρών πέρασαν το μπλόκο των αστυνομικών και κατευθύνονται στο τελωνείο του Προμαχώνα.
Οι κλούβες της Αστυνομίας είχαν κλείσει την Εθνική Οδό και στα δύο ρεύματα, κι από πίσω τους είχαν παραταχθεί οι διμοιρίες των ΜΑΤ.
Το κομβόι με τα τρακτέρ, μόλις έφτασε στο σημείο κι αντίκρισε τον φραγμό, σταμάτησε προς στιγμήν.
Αγρότες κατέβηκαν πεζοί από τα τρακτέρ και είχαν λεκτική αντιπαράθεση με τους επικεφαλής της Αστυνομίας. Ακολούθως προσπάθησαν να βρουν τρόπο να σπάσουν το μπλόκο και τα κατάφεραν, αφού πέρασαν από τα χωράφια που βρίσκονταν αριστερά και δεξιά από την Εθνική Οδό κι έτσι οδεύουν ολοταχώς προς το τελωνείο του Προμαχώνα όπου θα προχωρήσουν σε νέο αποκλεισμό.
Η Αστυνομία έστησε φραγμό επί της Εθνικής Οδού, ωστόσο, δεν υπήρχε καμία περαιτέρω διάθεση για διένεξη με τους αγρότες, με τις κλούβες να παραμένουν στο σημείο και τις διμοιρίες των ΜΑΤ να παραμένουν στη θέση τους.
Ένταση και στο μπλόκο της Κορίνθου
Ένταση επικράτησε πριν λίγο στον κόμβο του Κιάτου εκεί που αγρότες επιχείρησαν να κατέβουν πεζή στην Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών.
Αγρότες ήρθαν στα χέρια με δυνάμεις των ΜΑΤ, όμως με την παρέμβαση των ψυχραιμότερων η ένταση έληξε.
Μητσοτάκης: Κατανοούμε, αλλά…
Την ίδια στιγμή, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο της συνεδρίασης του Οικονομικού Συμβουλίου της κυβέρνησης, σημείωσε ότι «κατανοώ τη δυσαρέσκεια αγροτών που είδαν καθυστερήσεις στις πληρωμές – ωστόσο σε σχέση με το ’24 θα λάβουν μισό δισ. παραπάνω – από 3,1 δισ. το 2024 στα 3,7 δισ. θα είναι οι συνολικές πληρωμές».
Ο πρωθυπουργός διαχώρισε «εκείνους που δεν έχουν πληρωθεί λόγω διασταυρωτικών ελέγχων από εκείνους που δεν δικαιούνται την επιδότηση» και τόνισε ότι «είμαστε πάντα ανοιχτοί για συντεταγμένο διάλογο. Αλλά νομίζω ότι και οι αγρότες μας αντιλαμβάνονται πως ακραίες ενέργειες, παρατεταμένα κλεισίματα εθνικών οδών, κλεισίματα τελωνείων, κλεισίματα αεροδρομίων, αυτές είναι ενέργειες που δεν βοηθούν την προσπάθειά τους.
Προξενούν προβλήματα σε άλλες κοινωνικές ομάδες, πολύ περισσότερο όταν η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι ο Δεκέμβριος θα είναι ένας μήνας ουσιαστικής ενίσχυσης του εισοδήματός τους, με καταβολή σημαντικών ποσών».
Υπογράμμισε, τέλος, ότι «διορθώνουμε -μπορεί κανείς να πει με καθυστέρηση, θα το αναγνωρίσω- στρεβλώσεις του παρελθόντος. Είναι, όμως, βέβαιο ότι ο πρωτογενής μας τομέας δεν θα μπορούσε να προχωρήσει στο μέλλον χωρίς αυτή τη μεγάλη μεταρρύθμιση η οποία γίνεται σήμερα, από την οποία -τονίζω και πάλι- οι έντιμοι, οι συνεπείς παραγωγοί μας, οι αγρότες μας, οι κτηνοτρόφοι μας τελικά θα βγουν ωφελημένοι όταν περάσει αυτή η δύσκολη μεταβατική περίοδος. Εργαζόμαστε ώστε αυτή να διαρκέσει όσο το δυνατόν λιγότερο».
Ποιοι δρόμοι είναι κλειστοί
Στο μεταξύ, στη Θεσσαλία συνεχίζεται η μαζική κινητοποίηση των αγροτών, με μπλόκα να έχουν στηθεί σε διάφορες περιοχές.
Στο μπλόκο Νίκαιας, πάνω από 1.000 τρακτέρ έχουν κλείσει τον αυτοκινητόδρομο και στα δύο ρεύματα, δημιουργώντας σοβαρές κυκλοφοριακές δυσχέρειες.
Στην Καρδίτσα, στον Ε-65, τα τρακτέρ ξεπερνούν τα 2.000, σχηματίζοντας ουρά που ξεπερνά τα δύο χιλιόμετρα.
Νέο μπλόκο έχει στηθεί έξω από τον κόμβο Μεγαλοχωρίου, στα Τρίκαλα, ενώ ο συνολικός αριθμός των τρακτέρ που συμμετέχουν στην κινητοποίηση στη Θεσσαλία ξεπερνά τα 4.000, με τον αριθμό να αυξάνεται καθημερινά.
όγω των μπλόκων, κλειστή παραμένει η Εθνική οδός Αθηνών-Θεσσαλονίκης στο ύψος της Νίκαιας και ο Ε-65 στην Καρδίτσα, ενώ τα τελωνεία των Ευζώνων και των Κήπων κλείνουν και ανοίγουν.
Συγκεκριμένα στο τελωνείο των Κήπων, συνεχίζεται για δεύτερη ημέρα και επ’ αόριστον η διακοπή της κυκλοφορίας των φορτηγών διεθνών μεταφορών. Όπως έχει ανακοινώσει ο Αγροτικός και Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης, στο πλαίσιο των κινητοποιήσεων, αγρότες και κτηνοτρόφοι προχώρησαν από χθες το απόγευμα σε διακοπή της εισόδου στη χώρα από την Τουρκία, αλλά και της εξόδου προς τη γείτονα των φορτηγών διεθνών μεταφορών.
Λίγα λεπτά μετά τις 12 το μεσημέρι, αγρότες του δήμου Παιονίας και της ευρύτερης περιοχής προχώρησαν σε αποκλεισμό του τελωνείου Ευζώνων, στα σύνορα της Ελλάδας με τη Βόρεια Μακεδονία, τόσο στην είσοδο όσο και στην έξοδο. Παρά τον αποκλεισμό, επιτρέπεται η διέλευση φορτηγών που μεταφέρουν ελληνικά προϊόντα, καθώς και οχημάτων για έκτακτες περιπτώσεις.
Η απόφασή τους είναι ο αποκλεισμός να διαρκέσει τουλάχιστον τρεις ώρες.
Στα διόδια Μαλγάρων, επί της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης-Αθήνας, αγρότες του Δήμου Δέλτα και της ευρύτερης περιοχής κρατούν από την 1η Δεκεμβρίου κλειστό το ρεύμα προς Αθήνα, ενώ εκείνο προς Θεσσαλονίκη ανοίγει και κλείνει περιοδικά.
Περίπου 150 τρακτέρ έχουν ήδη συγκεντρωθεί στον κόμβο της Ομβριακής, ενώ αγρότες περιμένουν την άφιξη ακόμη 50 μηχανημάτων, ενισχύοντας το μπλοκ και στέλνοντας σαφές μήνυμα αποφασιστικότητας προς την πολιτεία.
Το πρωί της Τετάρτης οι αγρότες πραγματοποίησαν μαζική πορεία διαμαρτυρίας, διασχίζοντας τμήμα του οδικού δικτύου και καταλήγοντας στον κόμβο, όπου συνεχίζουν να παραμένουν. Μέσα στις επόμενες ώρες θα συνεδριάσουν προκειμένου να καθορίσουν την πορεία των κινητοποιήσεων, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο κλιμάκωσης.
Οι παραγωγοί της Βόρειας Φθιώτιδας τονίζουν πως οι δράσεις τους δεν αποτελούν επιλογή αλλά «μονόδρομο», καθώς –όπως υποστηρίζουν– οι συσσωρευμένες δυσκολίες στην παραγωγή, το αυξημένο κόστος και τα ανεπίλυτα χρόνια ζητήματα καθιστούν αναγκαία την πίεση προς την πολιτεία.
«Ζητούμε ουσιαστικό διάλογο και όχι επικοινωνιακές κινήσεις», αναφέρουν αγροτοσυνδικαλιστές, επισημαίνοντας ότι η φωνή τους πρέπει να ακουστεί σε πανελλαδικό επίπεδο. Παράλληλα υπογραμμίζουν ότι οι κινητοποιήσεις τους στοχεύουν στη βιωσιμότητα του πρωτογενούς τομέα και στη διασφάλιση ότι οι αγρότες θα μπορούν να συνεχίσουν να εργάζονται χωρίς να απειλείται το εισόδημά τους.



