Ένα σχέδιο που προκαλεί συζητήσεις και αντιδράσεις έφερε στο προσκήνιο το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ), προκηρύσσοντας ανοικτή διαδικασία για την εκπόνηση προμελετών με στόχο τη μετατροπή ανενεργών σιδηροδρομικών γραμμών σε ποδηλατόδρομο.
Συγκεκριμένα, οι γραμμές που βρίσκονται στο επίκεντρο είναι η Κόρινθος – Καλαμάτα και η Κόρινθος – Μέγαρα, με το έργο να χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο. Για τη διαδρομή Κόρινθος – Καλαμάτα η δαπάνη ανέρχεται σε 2,87 εκατ. ευρώ, ενώ για τη διαδρομή Κόρινθος – Μέγαρα σε 784 χιλ. ευρώ, ποσά που θα καλύψουν την προμελέτη για έναν εκτεταμένο ποδηλατόδρομο, ενισχύοντας τον ποδηλατικό τουρισμό και τη βιώσιμη κινητικότητα.
Ο φόβος του «τέλους» για τον σιδηρόδρομο
Πίσω όμως από το «πράσινο» όραμα του ποδηλατόδρομου, αναδύεται ένας υπαρκτός φόβος: ότι η Πελοπόννησος θα αποχαιρετήσει οριστικά το σιδηροδρομικό της δίκτυο. Η μετατροπή των γραμμών σε ποδηλατική διαδρομή θα καταστήσει σχεδόν αδύνατη την επαναφορά του τρένου, τουλάχιστον για τις επόμενες δεκαετίες, στερώντας από την περιοχή μια κρίσιμη εθνική υποδομή.
Οι αντιδράσεις στην Καλαμάτα
Τοπικοί φορείς έχουν ήδη εκφράσει την ανησυχία τους. Το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Καλαμάτας ζητά την άμεση επαναλειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου, υπογραμμίζοντας ότι οι πολίτες έχουν ανάγκη από σύγχρονες μεταφορές που θα συνδέσουν πόλεις και οικισμούς.
Η διατήρηση των γραμμών, σύμφωνα με τις τοπικές κοινωνίες, θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για μια φιλική προς το περιβάλλον και μαζική μετακίνηση, αντίστοιχη με άλλα ευρωπαϊκά παραδείγματα.
Το διακύβευμα για την Πελοπόννησο
Η εκχώρηση των γραμμών σε άλλη χρήση εγείρει σοβαρά ερωτήματα για τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του κράτους. Αν και το ποδήλατο κερδίζει συνεχώς έδαφος ως εργαλείο βιώσιμης ανάπτυξης, η κατάργηση του σιδηροδρόμου θα μπορούσε να αποβεί μοιραία για τις μελλοντικές δυνατότητες μεταφορών στην Πελοπόννησο.
Η δημοπράτηση των προμελετών αποτελεί το πρώτο βήμα. Το ζητούμενο πλέον είναι να βρεθεί μια ισορροπία ανάμεσα στη βιώσιμη κινητικότητα και τη διατήρηση κρίσιμων υποδομών, ώστε το μέλλον των μεταφορών στην Πελοπόννησο να μην χαθεί οριστικά στις… ράγες του παρελθόντος.
Πηγή: Σχέδιο ΤΕΕ: Ποδηλατόδρομος στη θέση των γραμμών Κορίνθου – Καλαμάτας