Κοινωνία
Ενημερώθηκε στις:

Βόλος: Θύελλα αντιδράσεων για τις εικόνες στο λιμάνι – Λυματολάσπη ή απόβλητα από το κρουαζιερόπλοιο Norwegian;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τον γύρο του διαδικτύου κάνουν οι εικόνες από το λιμάνι του Βόλου μετά την αναχώρηση του κρουαζιερόπλοιου NORWEGIAN.

Οι εικόνες που είδαν το φως της δημοσιότητας προκάλεσαν ανάμεικτες σκέψεις αλλά και ποικίλα σχόλια αναφορικά με το τι πραγματικά ήταν η σκούρα απόχρωση στο νερό γύρω από το κρουαζιερόπλοιο. Επρόκειτο για απόβλητα ή ήταν απλώς λυματολάσπη από την ανάδευση του πυθμένα που άφησε πίσω του το θηριώδες κρουαζιερόπολοιο κατά τον απόπλου από το λιμάνι του Βόλου;

Δείτε τις φωτογραφίες από drone του Τάσου Τριανταφύλλου που δημοσίευσε το gegonota.news:

 

Η πρώτη ανάγνωση της φωτογραφίας

Η πρώτη εντύπωση από την εικόνα που αποκτά κάποιος από την «πρώτη ανάγνωση» των φωτογραφιών δεν είναι και η καλύτερη καθώς αρκετοί κάνουν λόγο για απόβλητα που απέβαλε το πλοίο. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατόν να ισχύει καθώς η διαχείριση των αποβλήτων των κρουαζιερόπλοιων διέπεται από διεθνείς κανονισμούς, και κυρίως από τη Σύμβαση MARPOL, που περιλαμβάνει διαφορετικές διαδικασίες ανάλογα με το είδος του αποβλήτου.

Ο καπετάνιος του κρουαζιερόπλοιου εκτιμάται ότι σε καμία περίπτωση δεν θα επέλεγε να παραβιάσει τη διεθνή σύμβαση, πόσο μάλλον με τόσο προκλητικό τρόπο και τόσο κοντά σε κάποιο λιμάνι.

Από την πλευρά του ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Κώστας Μανωλίδης σε σχόλιό του αναφέρει ότι πρόκειται για λυματολάσπη λόγω ανάδευσης του πυθμένα που συνέβη λόγω ενεργοποίησης των τουρμπινών του πλοίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το σενάριο αυτό ενισχύεται περισσότερο αν αναλογιστεί κάποιος ότι η λυματολάσπη που κατέληξε στον πυθμένα λόγω της κακοκαιρίας Daniel είχε ως αποτέλεσμα ο πυθμένας να ανέβει καθώς εδώ και αρκετό καιρό είναι σε εξέλιξη εργασίες για την εκβάθυνση του λιμανιού.

Ακολουθεί το σχόλιο του καθηγητή αρχιτεκτονικής στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Κώστα Μανωλίδη: «Το κρουαζιερόπλοιο NORWEGIAN VIVA, με 5000 επιβαίνοντες, αναχωρεί από τον Βόλο αφήνοντας, λίγο έξω από το λιμάνι, ένα αποχαιρετιστήριο δώρο για τους ιθαγενείς. Update: Ίσως δεν πρόκειται για απόβλητα, αλλά για ανάδευση της λυματολάσπης του πυθμένα (λόγω Daniel) που συνέβη εκεί λόγω ενεργοποίησης των τουρμπινών του πλοίου. Και πάλι είναι εξαιρετικά προβληματικό».

Τι είναι στην πραγματικότητα

Σύμφωνα με το λιμεναρχείο, τα θολά νερά και τα σκούρα ιζήματα που έκαναν πολλούς να σχολιάζουν και να αντιδρούν στην εικόνα περισσότερο με τη φαντασία τους και λιγότερο με στοιχεία δεν είναι παρά φερτά και αδρανή υλικά από την μεγάλη κακοκαιρία Daniel που εναποτέθηκαν στο σημείο που βρίσκεται εκτός του λιμένος από τις εργασίες εκβάθυνσης του λιμανιού. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα κρουαζιερόπλοια είναι τεράστια πλοία και οι προπέλες τους (λόγω μεγέθους και ισχύος) αναδεύουν εύκολα τον πυθμένα ειδικά αν τα υλικά του είναι φρέσκα.

Τι προβλέπει η Σύμβαση MARPOL

Τα κρουαζιερόπλοια παράγουν διάφορους τύπους αποβλήτων κατά τη λειτουργία τους, όπως υγρά απόβλητα (λύματα, γκρίζο νερό, έρμα, σεντίνες), στερεά απόβλητα και αέριες εκπομπές. Η διαχείριση και η απόρριψη των διάφορων τύπων αποβλήτων από τα κρουαζιερόπλοια διέπεται από διεθνείς κανονισμούς, κυρίως τη Σύμβαση MARPOL, και περιλαμβάνει διαφορετικές διαδικασίες ανάλογα με το είδος του αποβλήτου.

Υγρά Απόβλητα (Λύματα, Γκρίζο Νερό, Σεντίνες, Έρμα)

Λύματα (sewage): Τα λύματα που προέρχονται από τουαλέτες και άλλες υγειονομικές εγκαταστάσεις υφίστανται επεξεργασία εν πλω με βιολογικά ή χημικά συστήματα. Η απόρριψή τους στη θάλασσα επιτρέπεται μόνο όταν πληρούνται οι προδιαγραφές της MARPOL (Παράρτημα IV), δηλαδή είτε έχουν υποστεί κατάλληλη επεξεργασία είτε το πλοίο βρίσκεται σε απόσταση άνω των 12 ναυτικών μιλίων από την ξηρά. Σε πολλές περιπτώσεις, τα λύματα παραδίδονται σε λιμενικές εγκαταστάσεις για περαιτέρω επεξεργασία.

Γκρίζο νερό (grey water): Αυτό προέρχεται από ντουζιέρες, νιπτήρες, πλυντήρια και κουζίνες. Συνήθως αποβάλλεται στη θάλασσα, όμως σε ορισμένα λιμάνια απαιτείται η συλλογή και παράδοσή του σε ειδικές εγκαταστάσεις.

Σεντίνες (bilge water): Το νερό που συγκεντρώνεται στα μηχανοστάσια περιέχει λάδια και άλλους ρύπους. Πριν την απόρριψη στη θάλασσα, υφίσταται διαχωρισμό και καθαρισμό ώστε η περιεκτικότητα σε λάδι να είναι κάτω από τα επιτρεπτά όρια (συνήθως κάτω από 15 ppm).

Νερό έρματος (ballast water): Αποβάλλεται στη θάλασσα σύμφωνα με αυστηρές προδιαγραφές για την αποφυγή μεταφοράς ξενικών ειδών.

Στερεά Απόβλητα

Μη επικίνδυνα στερεά απόβλητα: Χαρτί, πλαστικό, γυαλί, μέταλλο, οργανικά υπολείμματα κ.ά. Στα περισσότερα κρουαζιερόπλοια γίνεται διαλογή, συμπίεση, πολτοποίηση ή αποτέφρωση εν πλω. Ό,τι δεν μπορεί να αποτεφρωθεί (π.χ. γυαλί, μέταλλα) αποθηκεύεται και παραδίδεται σε λιμενικές εγκαταστάσεις κατά τον ελλιμενισμό.

Επικίνδυνα απόβλητα: Μπαταρίες, λάδια, χημικά, φάρμακα. Συλλέγονται ξεχωριστά και παραδίδονται υποχρεωτικά σε ειδικές εγκαταστάσεις στα λιμάνια.

Αέριες Εκπομπές

Οι αέριες εκπομπές (καυσαέρια, αέρια από τα συστήματα αποτέφρωσης) απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα μέσω των καπνοδόχων του πλοίου, ακολουθώντας τα διεθνή όρια εκπομπών. 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ