Κοινωνία

Με ποια εταιρεία συζητάει ο ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρική λεωφόρο Ελλάδας-Γερμανίας

Γραμμή επικοινωνίας με τη γερμανική TenneT, τον μεγαλύτερο Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρισμού (από τους τέσσερις που δραστηριοποιούνται στη χώρα) έχει ανοίξει ο ΑΔΜΗΕ, στο πλαίσιο των βημάτων ωρίμανσης του φιλόδοξου σχεδίου Green Aegean Interconnector, δηλαδή της «ηλεκτρικής λεωφόρου» Ελλάδας-Γερμανίας, μεταφορικής ικανότητας 3 GW σε πρώτη φάση που θα μεταφέρει προς τις διψασμένες για «πράσινη» ενέργεια χώρες της Κεντρικής Ευρώπης την περίσσεια της ενέργειας από αιολικούς και ηλιακούς σταθμούς που θα παράγεται στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, την ίδια στιγμή πραγματοποιούνται και επαφές σε πολιτικό επίπεδο με τις κυβερνήσεις των χωρών από τις οποίες διέρχεται η νέα διασύνδεση -σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Διαχειριστή της Ελλάδας-, δηλαδή της Γερμανίας, της Αυστρίας και της Σλοβενίας.

Με άλλα λόγια, πραγματοποιούνται σειρά κινήσεων σε διάφορα επίπεδα για να ωριμάσει το project, που ξεκίνησε να συζητείται έναν χρόνο πριν και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έφερε στο «τραπέζι» του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον περασμένο Μάρτιο.

O ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε διαδικασία ένταξης του έργου στο νέο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ENTSO-E (TYNDP) δηλαδή τον οδικό χάρτη όλων των διασυνοριακών διασυνδέσεων στην Ευρώπη, καθώς αυτό θα διευκολύνει την εξεύρεση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.

Διεθνείς διασυνδέσεις

Όπως σημείωσε πρόσφατα ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, o Green Aegean Interconnector, όπως και όλες οι διεθνείς διασυνδέσεις που υλοποιεί ο Διαχειριστής και έχουν εξαγωγικό προσανατολισμό (όπως η νέα διασύνδεση 1000 MW Ελλάδας-Ιταλίας που έχει ενταχθεί στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2024-2033) αναδεικνύονται σε έργα προτεραιότητας, καθώς υπηρετούν έναν από τους βασικούς στόχους της εθνικής ενεργειακής πολιτικής που είναι να καταστεί σε εξαγωγέα πράσινης ενέργειας, αξιοποιώντας έτσι στον μέγιστο βαθμό το υψηλό ηλιακό και αιολικό δυναμικό της.

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται -μεταξύ άλλων- η δεύτερη διασύνδεση της Ελλάδας με τη Βουλγαρία που ολοκληρώθηκε μέσα στο καλοκαίρι, η δεύτερη διασύνδεση με την Αλβανία που βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού.

Την ίδια στιγμή, ο Green Aegean Interconnector «κουμπώνει» και με τη στρατηγική της Ελλάδας για ενεργή συμμετοχή στην υλοποίηση ενεργειακών διαδρόμων για μεταφορά προς την Ευρώπη πράσινης ενέργειας από τη Βόρειο Αφρική και τη Μέση Ανατολή, η οποία ευθυγραμμίζεται με τον ευρωπαϊκό στόχο για εξεύρεση εναλλακτικών προμηθευτών ενέργειας που θα αντικαταστήσουν την Ρωσία.

Με τον τρόπο αυτό προκύπτουν συνέργειες με το Greek Saudi Interconnection, το σχέδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης της Ελλάδας με την Σαουδική Αραβία, για το οποίο συστήθηκε κοινή εταιρεία μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της Σαουδαραβικής National Grid, αλλά και με τη διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου που «τρέχει» η Elica του Ομίλου Κοπελούζου. Η λογική της «διασύνδεσης» των ηλεκτρικών διαδρόμων Ελλάδας-Κεντρικής Ευρώπης και Ελλάδας- Μέσης Ανατολής και Βορείου Αφρικής είναι ξεκάθαρη, εάν αναλογιστεί κανείς ότι το ηλιακό δυναμικό και της Αιγύπτου και της Σαουδικής Αραβίας είναι πολύ υψηλό όλο το χρόνο.

Αυτό ισχύει και για τους χειμερινούς μήνες κατά τους οποίους το αντίστοιχο δυναμικό στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης είναι περιορισμένο, πράγμα που ισχύει έως ένα βαθμό και για την Ελλάδα.

Επομένως, η υλοποίηση αυτών των project θα άνοιγε τον δρόμο για εισαγωγή «πράσινης» ενέργειας που θα ήταν φθηνότερη από οποιαδήποτε μορφή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα, με αποτέλεσμα την μείωση της εξάρτησης από την ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο και την ουσιαστική συνδρομή στην επίτευξη των στόχων του Fit for 55 και του RePOWER EU.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ