Πολεμικό Ναυτικό
Ενημερώθηκε στις:

Εκτός Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης το ιστορικό αντιτορπιλικό «Βέλος» με αποκαλυπτικό ΦΕΚ που επιβεβαιώνει ότι κάποιοι δεν το θέλουν στην Αθήνα

Παρέμβαση εισαγγελέα για τα όσα έγιναν ή δεν έγιναν με αποτέλεσμα το ιστορικό αντιτορπιλικό «Βέλος» να χτυπήσει στον προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και να υποστεί ζημιά. Συγκεκριμένα τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για αναζήτηση τυχόν ποινικών ευθυνών αναφορικά με τις ζημιές που υπέστη το ιστορικό αντιτορπιλικό «Βέλος» κατά την πρόσφατη κακοκαιρία που έπληξε τη Θεσσαλονίκη, με κύριο χαρακτηριστικό τους θυελλώδεις ανέμους, ζήτησε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Σμυρνής.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ζήτησε από την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού να διερευνηθεί το ζήτημα του τόπου ελλιμενισμού του Αντιτορπιλικού «Βέλος».

Σύμφωνα με πηγές στο ΠΝ που μίλησαν στο Πενταπόσταγμα αυτή την στιγμή ερευνάται το ποιος είναι ο κατάλληλος χώρος ώστε το πλοίο-μουσείο και να είναι προσβάσιμο στο κοινό αλλά και ασφαλές.

Αυτό όμως που φαίνεται να επιβεβαιώνει όσους αναφέρουν πως το «Βέλος» δεν πρόκειται να επιστρέψει στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης δίπλα στο «Αβέρωφ» είναι το σχετικό με την σύσταση του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης ΦΕΚ στο οποίο το «Βέλος» δεν αναφέρεται πουθενά.

Συγκεκριμένα στο νόμο 5022 για την δημιουργία του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης στις 17 Φεβρουαρίου 2023 που δημοσιεύεται στο ΦΕΚ Τεύχος A’ 33/17.02.2023  και συγκεκριμένα στο άρθρο 19 για την «διατήρηση αρχιτεκτονικής φυσιογνωμίας του Πάρκου» το ιστορικό αντιτορπιλικό δεν υπάρχει πουθενά!

«Στο πλαίσιο της εκπλήρωσης του Σκοπού του, και ειδικότερα του σκοπού της προβολής όλων των εκφάνσεων της ελληνικής ναυτικής ιστορίας και παράδοσης, το Πάρκο θα φιλοξενεί εκθέματα υψηλής ιστορικής και συμβολικής σημασίας που συνδέονται άρρηκτα με την ιστορία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας. Συγκεκριμένα, τα τέσσερα κύρια εκθέματα με γνώμονα τα οποία γίνεται ο συνολικός σχεδιασμός του Πάρκου είναι αφενός το «ΘΩΡΗΚΤΟ Γ. ΑΒΕΡΩΦ», η Τριήρης «ΟΛΥΜΠΙΑΣ» και το «Υ/Β ΠΡΩΤΕΥΣ», για το Πολεμικό Ναυτικό, και αφετέρου το εμπορικό πλοίο «HELLAS LIBERTY», για την Εμπορική Ναυτιλία» αναφέρει χαρακτηριστικά το ΦΕΚ.

Η κατάσταση αυτή φαίνεται να ρίχνει νερό στο μύλο όσων ισχυρίζονται ότι υπάρχουν κάποιοι που δεν θέλουν σε καμιά περίπτωση το πλοίο αυτό που έδωσε ένα από τα ισχυρότερα πλήγματα στη δικτατορία των συνταγματαρχών να βρίσκεται στην Αθήνα και πολύ περισσότερο να διατηρηθεί ως μουσείο ή μουσειακό κειμήλιο της ναυτικής και δημοκρατικής ιστορίας της χώρας και του Πολεμικού Ναυτικού.

Η ιστορία του «Βέλους» στη χούντα

Κατά την διάρκεια της Δικτατορίας (1967 – 1974), το Πολεμικό Ναυτικό προέβη σε πολλές αντιδικτατορικές κινήσεις, με διάφορες μορφές και διακυμάνσεις, οι σημαντικότερες εκ των οποίων ήταν, η επί 5 χρόνια οργάνωση του «Κινήματος του Ναυτικού» και η διαφυγή του Α/Τ ΒΕΛΟΣ στην Ιταλία.

Η ιδιαιτερότητα του Κινήματος του Ναυτικού ήταν ότι οι συμμετέχοντες Αξιωματικοί δεν απέβλεπαν στην κατάληψη της εξουσίας από τους ίδιους, αλλά στην επαναφορά της κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας.

Το σχέδιο προέβλεπε τον απόπλου 25 μονάδων κρούσεως του Ναυτικού μας, οι οποίες θα εκκινούντο κατάλληλα ώστε να πιέσουν το Δικτατορικό καθεστώς, να ξεκινήσει τις διαδικασίες, για την ομαλή μετάβαση σε Δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση.

Λίγο πριν εκδηλωθεί, στις 23 Μαΐου 1973, η παραπάνω κίνηση προδόθηκε. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα 60 Αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού, 4 στο Στρατού και 4 της Πολεμικής Αεροπορίας, να συλληφθούν, να φυλακιστούν και τελικά να αποταχθούν.

Ενώ συμβαίνουν αυτά στην Αθήνα, ο Αντιπλοίαρχος Ν. Παππάς, Κυβερνήτης του αντιτορπιλικού ΒΕΛΟΣ, στις 25 Μαΐου ενημερώνει το πλήρωμά του για την κατάσταση, αποφασίζει να αποχωρήσει από την διασυμμαχική άσκηση που συμμετείχε το πλοίο και να καταπλεύσει στο   Fiumicino της Ιταλίας.

Τελικά, ο Κυβερνήτης του πλοίου και όσοι δεν είχαν σύζυγο και παιδιά στην Ελλάδα (7 αξιωματικοί και 25 υπαξιωματικοί) έμειναν στην Ιταλία ζητώντας πολιτικό άσυλο από τις Ιταλικές αρχές. Το πλοίο δεν παρεδόθει στους Ιταλούς, παραμένοντας στην Διάταξη Μάχης του Πολεμικού Ναυτικού, απέπλευσε με νέο Κυβερνήτη και το υπόλοιπο πλήρωμά του, συμμετείχε στην υπόλοιπη Νατοϊκή άσκηση και επέστρεψε στην Ελλάδα.

Ο Αντιπλοίαρχος Ν. Παππάς ΠΝ και οι 31 Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί διεμήνυσαν με την πράξη τους αυτή σε όλο τον κόσμο, ότι οι φρουροί της Δημοκρατίας στην Ελλάδα παραμένουν ακοίμητοι. Θύμισαν στον Ελληνικό λαό, ότι αυτός όρισε, πριν χιλιάδες χρόνια, την έννοια της Δημοκρατίας.

Το Α/Τ ΒΕΛΟΣ με την κίνησή του, κατάφερε να ενημερώσει και να αφυπνίσει δυναμικά την παγκόσμια κοινή γνώμη, για την θέληση της πλειοψηφίας των Ενόπλων Δυνάμεων και του ελληνικού λαού, να αποτινάξουν ένα παράνομο και αντιδημοκρατικό καθεστώς που είχε επιβληθεί στην Ελλάδα από λίγους επίορκους Αξιωματικούς.

Μετά την μεταπολίτευση, με ειδικό διάταγμα, όλοι οι αποταχθέντες που συμμετείχαν στο Κίνημα, ανακαλούνται στην ενεργό υπηρεσία και τοποθετούνται σε νευραλγικές θέσεις, κυρίως σε πλοία, ενώ τιμώνται και με ειδικό μετάλλιο από την πολιτεία για την αντιδικτατορική τους δράση.

Το Α/Τ ΒΕΛΟΣ παροπλίστηκε στις 26 Φεβρουαρίου 1991. Το 1994, με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, χαρακτηρίστηκε ως «Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα», ώστε να διατηρεί άσβεστη την ιστορική μνήμη, για την συμβολή του Πολεμικού Ναυτικού και γενικότερα των Ενόπλων Δυνάμεων στην επαναφορά της Δημοκρατίας στην Ελλάδα.

GALLERY

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ