Κύπρος

Πολεμικά πλοία στη Λάρνακα από Γαλλία, ΗΠΑ και Βέλγιο

Με πολεμικό λιμάνι παρά εμπορικό θα μοιάζει τις επόμενες μέρες και μέχρι τα μέσα της ερχόμενης εβδομάδας το λιμάνι Λάρνακας, αφού τα αμέσως επόμενα εικοσιτετράωρα αναμένονται ακόμα τέσσερα μεγάλα πολεμικά πλοία, πέραν του ιταλικού πολεμικού που ήταν τις προηγούμενες μέρες στο λιμάνι.
 
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του «Φ», τα επόμενα 24ωρα θα δέσουν στο λιμάνι Λάρνακας δύο γαλλικές φρεγάδες και μία βελγική, όπως και ένα αμερικανικό πολεμικό πλοίο, που είτε συμμετέχουν σε ασκήσεις –κάποιες με την Κυπριακή Δημοκρατία– στην περιοχή, είτε βρίσκονται στην ανατολική Μεσόγειο για άλλους λόγους.
 
Μάλιστα, προς στιγμή διαμορφώθηκε η εικόνα ότι, λόγω των μεγεθών και του αριθμού των πολεμικών πλοίων, θα επηρεαστούν σημαντικά οι εμπορικές εργασίες του λιμανιού της Λάρνακας, οι οποίες να σημειωθεί ότι αυξάνονται συνεχώς. 
 
 
Ωστόσο, η Αρχή Λιμένων προχώρησε σε τέτοιες ρυθμίσεις ώστε η αυξημένη παρουσία των πολεμικών πλοίων το επόμενο διάστημα να μην επηρεάσει την εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού.
 
Για τον σκοπό αυτό, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν αιτήματα για να μπουν στο λιμάνι Λάρνακας και άλλα πολεμικά πλοία, υπήρξε άρνηση από την πλευρά μας, λόγω πληρότητας, και γίνονται άλλες διευθετήσεις.
 
Στο διάστημα αυτό, στο λιμάνι Λεμεσού θα ελλιμενιστεί το γαλλικό αεροπλανοφόρο «Charles de Gaulle», γεγονός που περιορίζει και τις δυνατότητες του λιμανιού αυτού για να δεχθεί πρόσθετα πολεμικά πλοία.
 
Στα ανοικτά της Κύπρου, από τις ακτές Ακρωτηρίου και νοτιότερα, σε περιοχές σε θάλασσα και αέρα που έχουν δεσμευτεί με Navtex και Notams της Κυπριακής Δημοκρατίας, διεξάγονται στρατιωτικές ασκήσεις, κυρίως από γαλλικές και βρετανικές δυνάμεις. Να σημειωθεί ότι στις βρετανικές ασκήσεις συμμετέχει και το κατασκοπευτικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος «Watchkeeper».
 
Η ανεπάρκεια των δύο λιμανιών της Κύπρο να φιλοξενήσουν ξένα πολεμικά πλοία σε περιόδους όπως η παρούσα, οπότε υπάρχει και υψηλή ζήτηση, έχει προκαλέσει συζητήσεις στους αρμόδιους κύκλους, αφού ενώ υπάρχουν δυνατότητες για επέκταση τόσο του λιμανιού της Λάρνακας όσο και αυτού της Λεμεσού με στοιχειώδεις υποδομές, όπως τα κρηπιδώματα, αυτό δεν έχει γίνει τις τελευταίες τουλάχιστον δύο δεκαετίες. 
 
Για το λιμάνι Λάρνακας υπήρξε τεχνικός σχεδιασμός για επέκταση ενός εκ των κρηπιδωμάτων, σε συνεργασία με τη Γαλλία, για φιλοξενία σε μόνιμη σχεδόν βάση γαλλικών πολεμικών πλοίων. Ωστόσο, στο πρόσφατο παρελθόν ο σχεδιασμός αυτός απορρίφθηκε από το υπουργείο Μεταφορών, με επίκληση των τότε διαδικασιών για ανάθεση του λιμανιού και της μαρίνας, παρά το γεγονός ότι η επέκταση δεν αφορούσε την υπό ανάθεση λιμενική περιοχή. 
 
Το θέμα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», επανήλθε πρόσφατα και αναμένονται αποφάσεις από πλευράς υπουργείου Άμυνας σε σχέση και με το λιμάνι στο Μαρί, ενώ τώρα το υπουργείο Μεταφορών παρουσιάζεται πιο διαλλακτικό.
 
Σε σχέση με το λιμάνι Λεμεσού, υπάρχει καθορισμένη περιοχή για εξυπηρέτηση πολεμικών πλοίων, που ουσιαστικά μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο ένα πλοίο αν είναι μεγάλο, όπως τώρα το αεροπλανοφόρο «Charles de Gaulle». Έκταση λιμενικού βραχίονα περίπου 1.000 μέτρων, που παραμένει υπό τη δικαιοδοσία της Αρχής Λιμένων, θα μπορούσε να αναπτυχθεί σε ένα πολύ μεγάλο πρόσθετο κρηπίδωμα στο λιμάνι με σχετικά περιορισμένο κονδύλι. Ωστόσο, η Αρχή Λιμένων δεν θα μπορούσε να το αξιοποιήσει στο ίδιο λιμάνι λόγω των συμφωνιών που δίνουν προνόμια στους αναδόχους, ενώ δεν φαίνεται, από την άλλη, να ενδιαφέρει τους αναδόχους στο λιμάνι Λεμεσού μια τέτοια επένδυση.
 
Επικίνδυνα πυρομαχικά στη θάλασσα
 
Απαγόρευση διέλευσης σκαφών και πλοίων από περιοχή που βρίσκεται σε απόσταση 1,5 ναυτικού μιλίου περίπου (2,5 χιλιομέτρων) από τον κόλπο Πισσουρίου, ανακοίνωσε χθες το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης. Αιτία, σύμφωνα με τη σχετική Navtex (054/20), είναι ο εντοπισμός στην περιοχή «πυρομαχικών που δεν έχουν εκραγεί», που χαρακτηρίζεται με τη διεθνή ορολογία «UXO» (Unexploded Ordnance). Το συγκεκριμένο σημείο παρακολουθείται και είναι περιορισμένης έκτασης, για τον λόγο αυτό η ζώνη προστασίας έχει καθοριστεί σε ακτίνα 250 μέτρων από το σημείο όπου βρίσκονται τα μη εκραγέντα πυρομαχικά.
 
Διακοπές στο σήμα GPS των αεροπλάνων


Νέα ειδοποίηση προς τα αεροσκάφη που πετούν στο FIR Λευκωσίας για διακοπές στο σήμα GPS εξέδωσε την Τρίτη το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας. Με τη Notam που εκδόθηκε την Τρίτη, πέραν της ενημέρωσης, ζητείται από τους κυβερνήτες αεροσκαφών, που πετούν στο FIR Λευκωσίας, να ενημερώνουν τους ελεγκτές του Κέντρου Ελέγχου Πτήσεων στη Λευκωσία όταν διαπιστώνουν τέτοιες διακοπές στα συστήματά τους. Σκοπός είναι να υπάρχει εικόνα για τις περιοχές του FIR που παρουσιάζουν προβλήματα στα σήματα GPS.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι ανάλογες διακοπές σήματος GPS στο FIR Λευκωσίας καταγράφονται κατά διαστήματα από τα τέλη του 2018, χωρίς να έχει γίνει δυνατό μέχρι τώρα να δοθεί κάποια εξήγηση. Σε πολλές περιπτώσεις που αεροσκάφη πετούν σε ίδια περιοχή και υψόμετρο, ακολουθώντας το ένα το άλλο, το ένα δηλώνει πρόβλημα με το σύστημα GPS και το άλλο δηλώνει ότι όλα λειτουργούν κανονικά.

Το πρόβλημα, ανεπίσημα, αποδίδεται σε συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου που ενεργοποιούν αεροπορικές και ναυτικές δυνάμεις που βρίσκονται στην περιοχή, κυρίως σε σχέση με τη Συρία. Τα αεροσκάφη διαθέτουν εναλλακτικά συστήματα προσδιορισμού θέσης, υψομέτρου, ταχύτητας κ.λπ. που χρησιμοποιούν σε τέτοιες περιπτώσεις προβλημάτων με το σήμα GPS.

Η διακοπή λειτουργίας του συστήματος GPS εμφανίζεται συχνά και σε αεροσκάφη τουρκικών αεροπορικών εταιρειών, που χρησιμοποιούν πολύ συχνά το FIR Λευκωσίας. Σε τέτοιες περιπτώσεις επικοινωνούν, μετά από δική τους πρωτοβουλία, με το Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας και αναφέρουν το πρόβλημα, ενώ ακολουθούν τις οδηγίες που τους δίνονται από τη Λευκωσία για σκοπούς ασφάλειας πτήσεων. Το παράνομο «Κέντρο Ελέγχου Ερτζιάν» επίσης κατά διαστήματα εκδίδει ανακοινώσεις για ανάλογο πρόβλημα με τα συστήματα GPS.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ