Ενέργεια
Ενημερώθηκε στις:

O CEO της Hydrogen Europe εξηγεί γιατί ο EastMed θα προχωρήσει: Η Ελλάδα ο νέος κόμβος υδρογόνου στην Ευρώπη

Ήταν σαν βόμβα όταν ο πρίγκιπας Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν αξιολόγησε τη σχέση της χώρας του με την Ελλάδα κατά την κοινή εμφάνισή του με τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Οι σχέσεις ιστορικά και παραδοσιακά είναι καλές, αλλά τώρα πρόκειται να προαναγγελθεί μια νέα φάση. Η Ελλάδα πρόκειται να γίνει ο ευρωπαϊκός κόμβος υδρογόνου, γράφει ο Γεώργιος Χατζημαρκάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της Hydrogen Europe.

Το συμπέρασμα αυτό, επιβεβαιώνει και ενισχύει όσα έλεγε στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑο κ. Φωκίων Εγκολφόπουλος, Καθηγητής στην σχολή Αεροναυπηγικής και Μηχανολογίας στο πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια.

Συγκεκριμένα ο κ. Εγκολφόπουλος, σχετικά με τον East Med υποστηρίζει πως "εάν έχει την δυνατότητα να συνδεθεί με αγωγούς που φτάνουν έως την Σαουδική Αραβία, τότε θα είναι βιώσιμος γιατί θα μπορεί να μεταφέρει μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου και μαζί με αυτό υδρογόνο".  Χαρακτηρίζει την νέα δομή Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου LNG στην Αλεξανδρούπολη ως "εξαιρετικό πρώτο βήμα προς την  απεξάρτηση της Ευρώπης από την Ρωσία και την ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας".

Τώρα, όπως γράφει ο κ. Χατζημαρκάκης, από την ανακοίνωση του έργου WhiteDragon στη Δυτική Μακεδονία, η Ελλάδα βρίσκεται στον ευρωπαϊκό χάρτη έργων υδρογόνου. Η ελληνική κυβέρνηση συμμετείχε ενεργά και σημείωσε μεγάλη επιτυχία τον Ιούλιο, όταν δύο έργα στο πλαίσιο του λεγόμενου ipcei (σημαντικά έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος) αναγνωρίστηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε πρώτη φάση.

Eν τω μεταξύ κορυφαίες ελληνικές εταιρείες με έντονο ενδιαφέρον για το υδρογόνο δρουν πολύ στην Ελλάδα, η οποία ταυτόχρονα αντιπροσωπεύει το ποιος είναι ποιος της ελληνικής οικονομίας. Το έργο White Dragon και οι συντονιστές του έργου προκάλεσαν ένα αρχικό αποτέλεσμα που έφερε πολλές εταιρείες να συνεργαστούν για πρώτη φορά και να ξεκινήσουν για νέες ακτές.

Πράγματι, το υδρογόνο έχει τη δυνατότητα να μετατρέψει την Ελλάδα από έναν εισαγωγέα ενέργειας σε μια αυτάρκη, ενεργειακά αυτόνομη χώρα, με την ανανεώσιμη ενέργεια να αντικαθιστά την προηγουμένως κυρίαρχη ενέργεια με βάση τα ορυκτά. Αυτό γίνεται πολύ ξεκάθαρο στη Δυτική Μακεδονία, όπου ο λιγνίτης πρόκειται ουσιαστικά να αντικατασταθεί πλήρως από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε συνδυασμό με υδρογόνο. Μαζί με την Πορτογαλία, η Ελλάδα είναι μία από τις δύο ευρωπαϊκές χώρες που έχουν εξίσου υψηλές δυνατότητες ηλιακής και αιολικής ενέργειας. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις κυριαρχεί είτε το ένα είτε το άλλο. Η Ελλάδα είναι, ας πούμε, προνομιακή.

Στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας

Ο πρίγκιπας Σαλμάν πρόσθεσε τώρα ένα ακόμη γεωπολιτικό στοιχείο: Οι μαζικές εισαγωγές υδρογόνου από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική πρόκειται να κατευθυνθούν στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας. Πιστή στο σύνθημα που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση μετά τον πόλεμο της Ουκρανίας, θα εισάγει 10 εκατομμύρια τόνους ανανεώσιμου υδρογόνου που παράγεται ετησίως μέχρι το 2030.

Τα πρώτα μεγάλα έργα υδρογόνου που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της βιομηχανικής παραγωγής έχουν ήδη ξεκινήσει στη Σαουδική Αραβία. Στα βορειοδυτικά της χώρας, μια περιοχή στο μέγεθος του Βελγίου έχει κηρυχθεί αποκλειστική ζώνη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και υδρογόνου, που ονομάζεται NEOM. Σημαντικοί όγκοι παραγωγής αναμένονται από το 2024 και η μεγάλης κλίμακας παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου θα ξεκινήσει το 2026.

Επιπλέον, υπάρχει η χρήση του τελευταίου μεγάλου κοιτάσματος φυσικού αερίου, το οποίο δεν έχει ακόμη εξερευνηθεί από το 2024. Η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε ότι αυτό το κοίτασμα αερίου δεν θα χρησιμοποιηθεί για εξαγωγή φυσικού αερίου, αλλά υδρογόνου. Σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας Αμπντουλαζίζ Μπιν Σαλμάν (Abdulaziz bin Salman), μεγάλο μέρος του φυσικού αερίου από την ανάπτυξη 110 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Jafurah θα χρησιμοποιηθεί για υδρογόνο. Η Jafurah εκτιμάται ότι έχει 200 ​​τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια αερίου και η παραγωγή που θα μετατραπεί σε υδρογόνο αναμένεται να ξεκινήσει το 2024.

Με τη βοήθεια διαφόρων τεχνολογιών, είναι δυνατός ο διαχωρισμός του αερίου με τέτοιο τρόπο ώστε να μην παράγονται σχεδόν καθόλου εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, για παράδειγμα χρησιμοποιώντας τεχνολογία πυρόλυσης. Με αυτήν την τεχνολογία, ο άνθρακας μπορεί να ληφθεί στη στερεά του μορφή και να χρησιμοποιηθεί ως πρώτη ύλη, για παράδειγμα για την υποδομή των γραμμών ηλεκτροδότησης. Αντί για καθαρό αέριο, δύο προϊόντα υψηλής ποιότητας θα είναι διαθέσιμα για την ευρωπαϊκή αγορά, στα οποία η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας θα ήθελε να ειδικευτεί προκειμένου να επιτύχει τους μακροπρόθεσμους στόχους της πλήρους απαλλαγής από τον άνθρακα έως το 2060.

Επιπλέον, η λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου είναι γνωστή για τα πλούσια υπεράκτια σπήλαια αλατιού κάτω από τη θάλασσα. Είναι μια τέλεια εγκατάσταση αποθήκευσης για όλο το υδρογόνο που παράγεται στην περιοχή Μέσης Ανατολής-Βόρειας Αφρικής. Θα χρησίμευε επίσης τέλεια για ένα στρατηγικό απόθεμα υδρογόνου για ολόκληρη την ΕΕ.

https://www.youtube.com/watch?v=GP7uRB0nmRk

Οι προοπτικές για την οικονομία του υδρογόνου

Οι προοπτικές για τη μελλοντική οικονομία του υδρογόνου είναι αποφασιστικές και ελπιδοφόρες. Ωστόσο, η αντίστοιχη υποδομή πρέπει να προσαρμοστεί ή να ξαναχτιστεί. Το υδρογόνο είναι αέριο και μεταφέρεται καλύτερα μέσω αγωγών. Είναι ο φθηνότερος τρόπος αποστολής μεγάλων όγκων σε μεγάλες αποστάσεις. Επομένως, δεν υπάρχει τρόπος να παρακάμψετε το έργο EastMed. Ο προσωρινός εκνευρισμός για το πώς θα συνεχιστεί το έργο δεν πρέπει να διαρκέσει, ειδικά από τη στιγμή που ο πόλεμος στην Ουκρανία κατέστησε σαφές ότι νέες γεωστρατηγικές εξελίξεις αναδύονται σχεδόν σε γρήγορη κίνηση.

Ο ήδη προγραμματισμένος αγωγός TAP θα διαδραματίσει ιδιαίτερο ρόλο στη στρατηγική της Ευρώπης για το υδρογόνο, όπως έκανε σαφές πρόσφατα η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στο Αζερμπαϊτζάν. Στο μέλλον, όλοι οι δρόμοι θα οδηγούν μέσω Ελλάδας όσον αφορά τη σύνδεση του νοτιοανατολικού δυναμικού παραγωγής υδρογόνου. Τι συμβαίνει στη μεταβατική περίοδο μέχρι να ολοκληρωθούν οι αγωγοί;

Και εδώ η Ελλάδα με τον μεγάλο εμπορικό στόλο της θα παίξει κεντρικό ρόλο.

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι στη μεταβατική φάση έως ότου αναπτυχθεί ένα σταθερό σύστημα αγωγών, η αμμωνία ως προϊόν υδρογόνου και αζώτου θα είναι η φθηνότερη επιλογή για τη μεταφορά του νέου προϊόντος. Η αμμωνία μπορεί να σχηματιστεί από το υδρογόνο σχετικά εύκολα και να διασπαστεί ξανά χωρίς να εκπέμπει CO2. Αλλά αυτό που είναι ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι σήμερα υπάρχουν μεγάλοι πελάτες για την αμμωνία, ειδικά στη χημική βιομηχανία, οι οποίοι την παρήγαγαν στο παρελθόν από φυσικό αέριο. Θα μπορούσατε να το χρησιμοποιήσετε αμέσως και έτσι να αντικαταστήσετε μεγάλα μέρη του ορυκτού φυσικού αερίου. Εναπόκειται πλέον και στην ελληνική θαλάσσια στρατηγική να προσαρμοστεί γρήγορα σε αυτή την εξέλιξη και να διαθέσει τα κατάλληλα πλοία μέσω μετατροπής.

Αν γίνουν τώρα τα σωστά βήματα, η Ελλάδα θα γίνει αναμφίβολα ένας από τους βασικούς κόμβους υδρογόνου, όχι μόνο στην ανατολική Μεσόγειο. Η Σαουδική Αραβία έχει ανακηρύξει τη χώρα στρατηγικό εταίρο. Αυτό είναι το σημείο εκκίνησης. Άλλες χώρες εταίροι θα ενσωματωθούν στη νέα οικονομία υδρογόνου, η οποία αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων του Παρισιού. Όμως και η Αθήνα πρέπει να συμβαδίζει με τη ραγδαία ανάπτυξη. Θα χρειαζόταν επειγόντως η έγκαιρη δημοσίευση μιας στρατηγικής για το υδρογόνο προσαρμοσμένη στη νέα κατάσταση. Η Ευρώπη βασίζεται στην Ελλάδα και είναι έτοιμη να υποστηρίξει αυτή τη δυναμική και εύρωστη ανάπτυξη.

https://www.youtube.com/watch?v=ggYzUYmfHxQ

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ