Ελληνοτουρκικά
Ενημερώθηκε στις:

Στοχευμένη κίνηση! Γιατί η ιδιωτικοποίηση της τουρκικής εταιρείας πετρελαίου BOTAŞ από Κατάρ ή ΗΑΕ αλλάζει τα δεδομένα στη ΝΑ Μεσόγειο-Πως επηρεάζονται Ελλάδα & Κύπρος

Αποδεκτή από την Επιτροπή Σχεδίου και Προϋπολογισμού της Βουλής έγινε η πρόταση , που προβλέπει διαγραφή των δημοσίων οφειλών της BOTAŞ.

Τι είναι η εταιρεία BOTAŞ;

Η BOTAŞ ιδρύθηκε στις 15 Αυγούστου 1974, σύμφωνα με το διάταγμα αριθ. 7/7871,προκειμένου να μεταφέρει ιρακινό αργό πετρέλαιο στον κόλπο του Iskenderun ( Αλεξανδρέτας),  στο πλαίσιο της συμφωνίας για τον αγωγό αργού πετρελαίου που υπογράφηκε στις 27 Αυγούστου 1973 μεταξύ των κυβερνήσεων της Δημοκρατίας της Τουρκίας και της Δημοκρατίας του Ιράκ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η εταιρεία, η οποία αρχικά μετέφερε πετρέλαιο μόνο μέσω αγωγών, ξεκίνησε και τις δραστηριότητές της σχετικά με το εμπόριο και τη μεταφορά φυσικού αερίου από το 1986 για να καλύψει τις αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες της χώρας μας.

Διαρθρώθηκε ως Κρατική Οικονομική Επιχείρηση (Κ.Ε.Ε.) που λειτουργεί σύμφωνα με τις αρχές της κερδοφορίας και της αποδοτικότητας, με την επιφύλαξη του Ν. 233, με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της 8ης Φεβρουαρίου 1995 και με αριθμό 96/6526.

Η BOTAŞ πραγματοποιεί επί του παρόντος τις ακόλουθες δραστηριότητες.

Διαχείριση αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου
Διαχείριση τερματικού  υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG/FSRU
Λιμενικές Υπηρεσίες
Έργα Μελέτη, Μηχανική, Χωρομετρήσεις, Απαλλοτριώσεις και Κατασκευαστικά έργα για Αγωγούς Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου, Σταθμούς Συμπιεστών
Εμπόριο Φυσικού Αερίου και ΥΦΑ (υγροποιημένου φυσικού αερίου)
Δραστηριότητες αποθήκευσης Φυσικού Αερίου και ΥΦΑ
Διεθνή Έργα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και Πετρελαίου

Γιατί ιδιωτικοποιείται;

Η ιδιωτικοποίηση της BOTAŞ βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη εδώ και πολύ καιρό. Στο προσχέδιο νόμου που ετοιμάστηκε πριν από λίγο, προβλεπόταν ότι η BOTAŞ θα χωριζόταν στα τρία.

Αντίστοιχα, εισαγωγές, εξαγωγές, και  συμμετοχή σε δραστηριότητες χονδρικού εμπορίου πετρελαίου με την «Natural Gas Trading Inc.»,καθώς και  δραστηριότητες μεταφοράς, αποθήκευσης φυσικού αερίου με τη  συμμετοχή στην « Natural Gas Infrastructure Inc.

Η υλοποίηση των δραστηριοτήτων μεταφοράς  πετρελαίου από την BOTAŞ International AŞ, ήταν μεταξύ των στόχων.

Η BOTAŞ International ιδρύθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο με κεφάλαιο 3,5 εκατομμύρια TL. Προβλεπόταν ότι το κεφάλαιο των δύο νέων εταιρειών θα καλυπτόταν από τη BOTAŞ.

Σύμφωνα με αυτό το προσχέδιο πρότασης, ο Πρόεδρος θα μπορούσε να αποφασίσει να αλλάξει τις εταιρικές δομές αυτών των εταιρειών, να ιδρύσει εταιρείες στο εσωτερικό και στο εξωτερικό ή να γίνει εταίρος σε μια εταιρεία με περισσότερο από το 50% των μετοχών.

Πέντε χρόνια αργότερα, το μερίδιο της εγχώριας αγοράς του Εμπορίου Φυσικού Αερίου θα μειωνόταν στο 50% της εθνικής κατανάλωσης. Ενώ συνεχίζονταν οι συζητήσεις σχετικά με αυτό το προσχέδιο πρότασης, το AKP παρουσίασε μια νέα πρόταση  στη Βουλή. 

Το χρέος της BOTAŞ ΘΑ εκκαθαριστεί

Από την άλλη, υπάρχει ένα αξιοσημείωτο άρθρο για τη BOTAŞ στην πρόταση. Σύμφωνα με αυτό το άρθρο, όλες οι οφειλές της BOTAŞ προς το δημόσιο θα διαγραφούν έναντι των απαιτήσεων του τέλους εκχώρησης από το Δημόσιο. Αυτό το θέμα πέρασε στην επιτροπή μαζί με την πρόταση.

Πρόβλημα Εθνικής Ασφάλειας

Το μέλος της Επιτροπής, ο αναπληρωτής του CHP  της Muğla, Süleyman Girgin, επεσήμανε ότι εάν η πρόταση γίνει νόμος, η BOTAŞ θα μπορούσε να μεταφερθεί χωρίς χρέος, «Η χρονική στιγμή του κανονισμού προκάλεσε αμφιβολίες. Πρόσφατα, υπήρξαν νέα ότι η BOTAŞ θα αναδιαρθρωθεί, η δομή της θα αποσυντεθεί και θα δημιουργηθούν δύο εταιρείες, η Doğalgaz Ticaret AŞ και η Doğalgaz Infrastructure

Ο αναπληρωτής του CHP Muğla Süleyman Girgin συνέχισε την ομιλία του λέγοντας:

Είναι η BOTAŞ, της οποίας τα χρέη εκκαθαρίζονται, για να γίνει πιο ελκυστική για τους αγοραστές;

Υπολογίζεται ότι πρώτα διαγράφονται και αναδιαρθρώνονται τα χρέη και μετά θα είναι πιο γρήγορη η διαδικασία πώλησης των μετοχών;

Πώς θα είναι δυνατόν μια BOTAŞ, που έχει χωριστεί  και της οποίας οι δραστηριότητες έχουν διασκορπιστεί  και αποδυναμωθεί, να αναλάβει σημαντικούς ρόλους στη διεθνή σκηνή και να διασφαλίσει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας;

Είναι αυτό το πρώτο βήμα μιας διαδικασίας που μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα εθνικής ασφάλειας; " 

Κατάρ ή ΗΑΕ;

Ο αναπληρωτής του CHP Muğla Süleyman Girgin επεσήμανε ότι η πώληση μετοχών μέσω δημόσιας προσφοράς είναι μια μέθοδος ιδιωτικοποίησης και είπε: «Στην τελευταία επίσκεψη του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο Κατάρ, οι πληροφορίες ότι το Κατάρ ενδιαφέρεται για ορισμένες εταιρείες του Ταμείου Περιουσίας της Τουρκίας, όπως αυτό αποτυπώθηκε στον Τύπο.

Είναι σύμπτωση που έγινε ένα τέτοιο βήμα σχετικά με τη BOTAŞ αμέσως μετά την επίσκεψη στο Κατάρ, μια από τις σημαντικότερες χώρες προμηθευτών φυσικού αερίου στον κόσμο;

Ένας άλλος πιθανός αγοραστής των μετοχών της BOTAŞ φέρεται να είναι τα ΗΑΕ. Σχεδιάζεται να πουληθούν ορισμένες από τις μετοχές της BOTAŞ σε επενδυτές και εταιρείες από το Κατάρ και τα ΗΑΕ;

 "Είναι ο κύριος σκοπός για  την BOTAŞ, της οποίας τα χρέη θα  έχουν διαγραφεί γρήγορα,  να πουλήσει τις μετοχές της χωρίς να συσσωρεύσει νέα χρέη;"

Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα

Από τα παραπάνω διαφαίνονται τα εξής βασικά ζητήματα, που προκύπτουν αναφορικά με την επικείμενη ιδιοτικοποίηση της κρατικής τουρκικής εταιρείας πετρελαίου και φυσικού αερίου  BOTAŞ

Οι ενέργειες του Ερντογάν και οι πομπώδεις λόγοι του για εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου μέσω της BOTAŞ, κατέληξαν σε αποτυχία, αφού πλέον η εταιρεία ιδιωτικοποιείται.

Ο Τούρκος Πρόεδρος στην προσπάθεια του να σωθεί πολιτικά και να μην ανατραπεί, ξεπουλάει τα πάντα σε Αραβικές χώρες, οι οποίες βλέπουν ως χρυσή ευκαιρία την συγκεκριμένη χρονική περίοδο προκειμένου να επενδύσουν στην Τουρκία, εξαγοράζοντας  εταιρείες βασικούς πυλώνες της τουρκικής οικονομίας 

Αυτό θα φέρει ζεστό χρήμα στα τουρκικά ταμεία προκειμένου ο Ερντογάν να σταματήσει το κοινωνικό τσουνάμι στο εσωτερικό της χώρας του, λόγω της κάκιστης οικονομικής κατάστασης στην οποία έχει οδηγήσει τη χώρα του και τους πολίτες της.

Εδώ όμως μπαίνει και μια άλλη παράμετρος. Οι όποιες κινήσεις της BOTAŞ  μελλοντικά θα έχουν να κάνουν με την συναίνεση της ιδιωτικής εταιρείας που θα αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της.

Η συγκεκριμένη εταιρεία ενδέχεται να είναι είτε συμφερόντων του Κατάρ, είτε των ΗΑΕ.

Το θέμα ακουμπάει με αυτόν τον τρόπο και τις Ελλάδα -Κύπρο και εξηγώ

Μαζί με την Exxon Mobil στο οικόπεδο 10 της Κυπριακής ΑΟΖ μετέχει και η  Qatar Petroleum, στην εξόρυξη φυσικού αερίου, ενώ 36 μαχητικά αεροσκάφη του Εμιράτου, 12 εξ αυτών τουλάχιστον  είναι Rafale,  "φιλοξενούνται" στην Τουρκία στα πλαίσια αμυντικής συμφωνίας των δύο χωρών, η οποία προβλέπει την εμπλοκή τους υπέρ της Τουρκίας σε περίπτωση στρατιωτικών επιχειρήσεων με τρίτη χώρα, φωτογραφίζοντας έτσι Ελλάδα και Κύπρο.

Παράλληλα τα ΗΑΕ είναι στρατιωτική σύμμαχος της χώρας μας, αφού και οι δύο χώρες έχουν υπογράψει ανάλογο σύμφωνο.

Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι τυχόν ιδιωτικοποίηση της BOTAŞ είτε από το Κατάρ, είτε από τα ΗΑΕ, σημαίνει στην πράξη ότι θα μπει μια εκ των δύο χωρών ενεργά στο παιγνίδι εξόρυξης φυσικού αερίου στη ΝΑ Μεσόγειο ,στο Λιβυκό πέλαγος και στο Αιγαίο ακόμη, αλλάζοντας τους όρους του παιγνιδιού , το πιθανότερο σε βάρος της Ελλάδας και της Κύπρου.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ