Περιβάλλον

Κοσμικός γυρίνος «μαρτυρά» την ύπαρξη άγνωστης μαύρης τρύπας στο κέντρο του γαλαξία μας

Με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «The Astrophysical Journal» ομάδα Ιαπώνων ερευνητών παρουσιάζει μια αναπάντεχη και σημαντική ανακάλυψη. Οι ερευνητές πραγματοποίησαν παρατηρήσεις με δύο επίγεια τηλεσκόπια σε Χαβάη και Ιαπωνία σε μια περιοχή κοντά στο κέντρο του γαλαξία μας που είναι γνωστή ως Κεντρική Μοριακή Ζώνη.

Στο κέντρο του γαλαξία μας δεσπόζει ο Τοξότης Α*, μια μαύρη τρύπα με μάζα περίπου τέσσερα εκατ. φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ήλιου. Η Κεντρική Μοριακή Ζώνη βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από τον Τοξότη Α*, περίπου χίλια έτη φωτός από αυτόν και εκεί υπάρχουν πυκνά κοσμικά νέφη μέσα στα οποία γεννιούνται νέα άστρα.

Οι ερευνητές εντόπισαν σε αυτή την περιοχή μια εξωτική κοσμική δομή, ένα τεραστίων διαστάσεων νέφος με μη συμβατικό (παραμορφωμένο) σχήμα που στους ερευνητές θύμισε γυρίνο για αυτό και το ονόμασαν έτσι, δηλαδή «ο Γυρίνος». Η ύπαρξη αυτού του νέφους υποδηλώνει την παρουσία μιας μαύρης τρύπας που ανήκει σε ένα σπάνιο είδος μελανών οπών που δεν έχει εντοπιστεί ξανά μέχρι σήμερα στον γαλαξία μας και αυτό είναι που κάνει την ανακάλυψη αυτή, αν τελικά επιβεβαιωθεί, ιδιαίτερα σημαντική.

Οι ερευνητές θεωρούν ότι το νέφος έχει πάρει αυτό το παράξενο σχήμα εξαιτίας των βαρυτικών δυνάμεων που του ασκεί αυτή η μαύρη τρύπα. Από τις παρατηρήσεις που έχουν κάνει εκτιμούν ότι η άγνωστη και σπάνια μαύρη τρύπα είναι… μικρομεσαίου μεγέθους με μάζα 100-100.000 φορές μεγαλύτερο από αυτό του Ήλιου.

Οι αστρονόμοι έχουν ανακαλύψει τριών ειδών μαύρες τρύπες στο Σύμπαν μέχρι στιγμής. Πρόκειται για μαύρες τρύπες με μάζα όχι μεγαλύτερη από 100 φορές τη μάζα του Ήλιου, μαύρες τρύπες με μάζα εκατομμύρια ως και μερικά δισ. φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ήλιου και μαύρες τρύπες με μάζα από 100 φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ήλιου ως 100 χιλιάδες φορές μεγαλύτερη μάζα από αυτή του μητρικού μας άστρου.

Στο γαλαξία μας έχουν εντοπιστεί οι πολύ μικρές και οι πολύ μεγάλες μαύρες τρύπες αλλά μέχρι σήμερα δεν είχε εντοπιστεί καμία μαύρη τρύπα ενδιάμεσου μεγέθους. Αναμένονται νέες παρατηρήσεις πλέον στην επίμαχη περιοχή για να διαπιστωθεί αν υπάρχει πράγματι εκεί αυτή η σπάνια μαύρη τρύπα ή όχι