Περιβάλλον

Ο Δίας γιγαντώθηκε «τρώγοντας» νεογέννητους πλανήτες

Μπορεί στον κόσμο της μυθολογίας ο Κρόνος να έτρωγε τα παιδιά του αλλά στον αληθινό κόσμο ο Δίας, ο μεγαλύτερος πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος, έφτασε στο μέγεθος του «τρώγοντας» νεογέννητους πλανήτες. Με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «Icarus» ερευνητική ομάδα που μελέτησε δεδομένα που έχει στείλει το σκάφος της αποστολής Juno το οποίο μελετά από το 2016 το σύστημα του Κρόνου ανακάλυψε ότι ο μυστηριώδης πυρήνας του πλανήτη έχει διπλάσιο μέγεθος από αυτό που πιστεύαμε μέχρι σήμερα.

Η δημιουργία του Δία αποτελεί ένα γρίφο για τους επιστήμονες και έχουν αναδειχθεί δύο θεωρίες για αυτό το ζήτημα χωρίς να έχει πάρει κάποια το προβάδισμα. Η μια θεωρία αναφέρει ότι περιστρεφόμενα με μεγάλη ταχύτητα νέφη αερίων κατέρρευσαν με τρόπο ανάλογο με αυτόν που η κατάρρευση αερίων σε νεφελώματα προκαλεί τη γέννηση άστρων. Από αυτή την κατάρρευση σχηματίστηκε ο πυκνός πυρήνας του Δία.

Η δεύτερη θεωρία αναφέρει ότι ο Δίας σχηματίστηκε  μέσω συνεχώς συγκρούσεων διαστημικών πετρωμάτων και πάγου. Όμως η επιστημονική κοινότητα δεν έχει καταφέρει να βρει επαρκή στοιχεία που να δείχνουν αν ο πυρήνας του γιγάντιου πλανήτη είναι βραχώδης ή αέριος, τι σχήμα έχει κ.α.

Η ερευνητική ομάδα από τα στοιχεία που μελέτησε κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο πυρήνας του Δία έχει τριπλάσιο μέγεθος από όσο πιστεύεται ότι έχει μέχρι σήμερα. Η κρατούσα θεωρία αναφέρει ότι ο πυρήνας του Δία αποτελεί το 10% της μάζας του πλανήτη. Οι ερευνητές βάση των δεδομένων που μελέτησαν αναφέρουν ότι ο πυρήνας αποτελεί το 30% του πλανήτη γεγονός που όπως πιστεύουν δεν μπορεί να έχει άλλη εξήγηση από το ότι ο Δίας μετά την γέννηση του και καθώς αναπτυσσόταν και το βαρυτικό του πεδίο ισχυροποιούνταν άρχισε να τραβά κοντά του πρωτοπλανήτες (πλανήτες σε εμβρυική κατάσταση) και να τους… καταπίνει με αποτέλεσμα αυτοί οι πρωτοπλανήτες να αποτελέσουν δομικά υλικά του πυρήνα του πλανήτη.

Οι ερευνητές προτείνουν και ένα πιο αδύναμο κατά την γνώμη τους αλλά πιθανό σενάριο που έχει να κάνει όχι με πολλούς μικροσκοπικούς πλανήτες αλλά με ένα τεράστιο πλανήτη που συγκρούστηκε με τον Δία και τον τροφοδότησε με τα υλικά του. Είναι διαπιστωμένο ότι ο Δίας αποτελεί τον πλανήτη που από ένα σημείο και μετά αποτέλεσε τον καταλυτικό παράγοντα σχηματισμού του ηλιακού μας συστήματος. Το μέγεθος και οι δυνατότητες του πιστεύεται ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον αριθμό των πλανητών στο ηλιακό μας σύστημα, στην θέση στην οποία βρίσκονται και σε ορισμένους τουλάχιστον από αυτούς τα χαρακτηριστικά και οι συνθήκες που διαθέτουν. Υπάρχουν μελέτες που έχουν δείξει ότι ο Δίας προστάτεψε από ένα σημείο και μετά τη Γη από την συνεχή πτώση στον πλανήτη μας πολλών μεγάλων αστεροειδών επιτρέποντας την ανάπτυξη και διατήρηση συνθηκών φιλικών στη ζωή.