Κύπρος

Ο κύβος ερρίφθη: Στην τελική ευθεία η γεώτρηση της Εxxon Mobil - Έφτυσε «αίμα» ο «Πορθητής» - Έκανε 18 ώρες για να διανύσει 55 ναυτικά μίλια!

Πολλά τα προβλήματα για την Τουρκία, που παρά τις τυμπανοκρουσίες, ο «Πορθητής» «έφτυσε αίμα» για να φτάσει στο σημείο της γεώτρησης! Στο σημείο που ανακοίνωσε από την Δευτέρα μέσω Navtex έφτασε λίγο μετά τις 6.30 το απόγευμα σήμερα Τετάρτη, το υπό τουρκική σημαία γεωτρύπανο Fatih (Πορθητής), μετά από μιά άστατη πορεία που διήρκεσε περισσότερο από 18 ώρες για να διανύσει μιά απόσταση 55 ν. μιλίων.

Η πορεία του Fatih, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Φιλελεύθερου στην Κύπρο, διακόπηκε δύο φορές κατά την διάρκεια της χθεσινής ημέρας, που δείχνει ότι υπάρχουν κάποια προβλήματα, είτε τεχνικά, είτε οργανωτικά για την πρώτη γεώτρηση σε βαθιά νερά, που δεν ξεπεράστηκαν κατά τους 20 μήνες που το Fatih βρισκόταν σε απραξία υπό τουρκική ιδιοκτησία.

Συγκεκριμένα, το γεωτρύπανο έβαλε πλώρη για τον στόχο «Αλάνια-1» λίγο μετά τα τις 4.00 τα ξημερώματα της Τετάρτης, με πολύ αργή πορεία – που έφτασε στους 5 κόμβους, ωστόσο αμέσως άρχισε να μειώνει ταχύτητα και λίγο πριν τις οκτώ το πρωί, σταμάτησε.

Η διακοπή διήρκησε περισσότερο από τέσσερις ώρες, αλλά μετά από νέα εκκίνηση και πάλι όταν έφτασε στην ταχύτητα των πέντε κόμβων σταμάτησε για περισσότερο από τρεις ώρες αυτή τη φορά.

Ξεκίνησε ξανά γύρω στις 4.00 το απόγευμα για να φτάσει στον στόχο γύρω στις 6.30 το απόγευμα.
Στο μεταξύ το ένα σκάφος υποστήριξης από τα δύο που συνοδεύουν το Fatih, επέστρεψε στο λιμάνι και ξανά πήρε πορεία προς το γεωτρύπανο, κάτι που δείχνει ότι χρειάστηκαν πρόσθετο εξοπλισμό ή υλικά που δεν προβλέφθηκαν αρχικά. Η γεώτρηση προβλέπεται να διαρκέσει 140 μέρες.
Αλλάζει το παιχνίδι

Μιλώντας χθες ο πρόεδρος της εταιρείας ΤΡΑΟ Μελίχ Χαν Μπιλγκίν τόνισε ότι με την κίνηση αυτή αλλάζει το παιχνίδι για την Τουρκία στο θέμα των θαλάσσιων ερευνών. Αποκάλυψε μάλιστα ότι η Τουρκία κάνει εργασίες για την παραγωγή εγχώριου γεωτρύπανου.

Μιλώντας στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή της Τουρκίας για τις οικονομικές δραστηριότητες της εταιρείας, ο Πρόεδρος του ΤΡΑΟ είπε ότι ο Πορθητής έχει μήκος 229 μέτρα και το ύψος του πύργου είναι 103 μέτρα, προσθέτοντας ότι αποτελεί ένα από τα πιο εξελιγμένα τεχνολογικώς πλοία στον κόσμο.

Όπως είπε η ανατολική Μεσόγειος είναι μία σημαντική ενεργειακή λεκάνη, μία σημαντική πετρελαϊκή λεκάνη. “Μόνο με ένα εθνικό πλοίο και μόνο με τις δικές μας εθνικές δυνατότητες θα μπορούσαμε να δηλώσουμε παρουσία στην ανατολική Μεσόγειο. Και αυτό είμαστε σε θέση να το κάνουμε. Οι γεωτρήσεις μας αποτελούν μία κίνηση αλλαγής του παιχνιδιού για την Τουρκία”.

Ο Πρόεδρος του ΤΡΑΟ ανέφερε πως ως κρατική εταιρεία πετρελαίου έχουν και καινούρια σχέδια για το μέλλον. “Τώρα αναλάβαμε τον σχεδιασμό ως κίνηση που θα αλλάξει το παιχνίδι στο θέμα των ερευνών της Τουρκίας στη θάλασσα. Ένα ένα σχεδιάζονται αυτή τη στιγμή βήμα προς βήμα όλες οι εργασίες που μπορούν να γίνουν στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα. Γι αυτό και στο πλαίσιο της στρατηγικής όλα να είναι εθνικά, υπό το πρίσμα της ανάπτυξης της εγχώριας βιομηχανίας, εξετάζεται ώστε αυτά τα πλοία να μπορούν να κατασκευάζονται στην Τουρκία, καθώς επίσης τα υποστηρικτικά πλοία. Σε σύντομο χρονικό διάστημα θα είμαστε σε θέση να σας θέσουμε υπόψη τα νέα αυτά σχέδια”, ανέφερε.

Το σημαντικό βήμα είναι όταν ξεκινήσουν οι έρευνες της Τουρκίας γύρω από τα κατεχόμενα, είπε ο Οζερσάι

Το σημαντικό βήμα θα γίνει όταν ξεκινήσουν οι γεωτρήσεις γύρω από την ‘τδβκ’, δήλωσε ο ‘υπέξ’ Κουντρέτ Οζερσάι ενώ χαρακτήρισε ως αλλαγή παιχνιδιού στην Ανατολική Μεσόγειο τη γεώτρηση που ξεκίνησε σήμερα ο Πορθητής.

Σε συνέντευξή του στο NTV, ο Κουντρέτ Οζερσάι είπε ότι “η σημερινή γεώτρηση “πρέπει να εκληφθεί ως αλλαγή του παιχνιδιού, μια αλλαγή παραδείγματος”. “Στο παρελθόν η ε/κ πλευρά έκανε κάτι και εμείς διαμαρτυρόμασταν, λέγαμε ότι επιφυλασσόμαστε για τα δικαιώματά μας. Όταν οι Ε/Κ έκαναν συμφωνίες με γειτονικές χώρες για την ΑΟΖ εμείς διαμαρτυρόμασταν, για τις αδειοδοτήσεις διαμαρτυρόμασταν, για τις σεισμικές έρευνες διαμαρτυρόμασταν. Μέχρι σήμερα η ντε φάκτο κατάσταση ήταν πάντοτε εναντίον μας.

Τώρα με αυτή την εξέλιξη και την αγορά του γεωτρύπανου από την Τουρκία και με το δεύτερο γεωτρύπανο που θα προστεθεί σύντομα πλέον είμαστε σε θέση να διαφυλάξουμε τα δικαιώματά μας. Η ΤΡΑΟ στο πλαίσιο της αδειοδότησης που δώσαμε στην Τουρκία θα ξεκινήσει πλέον γεωτρήσεις στο όνομα της ‘τδβκ’ και μέσα στις περιοχές θαλάσσιας αρμοδιότητας της Κύπρου. Ασφαλώς αυτές οι γεωτρήσεις ξεκινούν στις περιοχές της Τουρκίας αλλά το σημαντικό βήμα θα γίνει όταν ξεκινήσουν οι γεωτρήσεις γύρω από την ‘τδβκ’”, ανέφερε..

Ο Κουντρέτ Οζερσάι είπε ότι από εδώ και στο εξής δεν θα επιτρέψουν σε κανέναν να σταματήσει τις έρευνές της Τουρκίας στη θάλασσα με τη δικαιολογία ότι διεξάγονται διαπραγματεύσεις στο Κυπριακό. “Στο παρελθόν δυστυχώς τα δικαιώματά μας παραβιάστηκαν κατά κάποιο τρόπο. Για την επόμενη περίοδο τώρα η προηγούμενη πρόταση που κάναμε ισχύει ακόμη. Αν πραγματικά αυτό θέλουν, παρακαλώ, ας έρθουν και να κάνουμε τις γεωτρήσεις γύρω από το νησί μαζί. Τ/Κ και Ε/Κ να διαβουλευτούμε και να κάνουμε μαζί αυτές τις έρευνες και οι δύο μας να μοιραστούμε από κοινού το κόστος και τις φυσικές πηγές πλούτου. Η πρότασή μας ισχύει ακόμη. Αλλά αν δεν το βλέπουν θετικά, εμείς μαζί με την Τουρκία δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να εμποδίσει τα κάθε είδους βήματά μας με τη δικαιολογία τις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό”, ανέφερε.

Η ExxonMobil τρυπάει!

Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι προετοιμασίες για τη γεώτρηση της Εxxon Mobil στο τεμάχιο “10”, στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Ήδη, στη Λεμεσό βρίσκονται, εδώ και μία εβδομάδα, τέσσερα σκάφη, τα οποία θα προσφέρουν υποστηρικτικές υπηρεσίες. Όλα ανήκουν στο ίδιο όμιλο και εκπροσωπούνται από δύο κυπριακές εταιρείες, οι οποίες έχουν υπογράψει συμφωνία εξυπηρέτησης με τον αμερικανικό κολοσσό. Τα τέσσερα σκάφη θα πραγματοποιήσουν ασκήσεις σύνδεσης με την πλατφόρμα γεώτρησης, υπό τις θαλάσσιες συνθήκες που επικρατούν αυτή την εποχή.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΡΙΚ, η πλατφόρμα αναμένεται στην περιοχή στις 15 Νοεμβρίου.

Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστόν κατά πόσον ο προορισμός της θα είναι απευθείας το τεμάχιο “10” της κυπριακής ΑΟΖ ή εάν θα προσεγγίσει πρώτα το λιμάνι Λεμεσού.

Η Εxxon Mobil, πάντως, είναι αποφασισμένη να τηρήσει τους σχεδιασμούς που έχει ανακοινώσει για διερευνητική γεώτρηση στο στόχο “ΔΕΛΦΙΝΟΣ”, έναν από τους τρεις, στο τεμάχιο “10”.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελληνοτουρκικά 0

Για "κρίση θαλάσσιου πάρκου στο Αιγαίο" μιλούν τα τουρκικά ΜΜΕ - Δένδιας: "Σιγά μην ζητήσουμε την άδεια της Τουρκίας για να ψαρέουμε στις Κυκλάδες" (Βίντεο)

Δύο νέα εθνικά θαλάσσια πάρκα σε Αιγαίο και Ιόνιο και τέλος στο ψάρεμα με μηχανότρατες εξήγγελε ο Κυριάκος Μητσοτάκης