Υγεία

Επιστήμονες βρίσκουν ότι το «περιβαλλοντικό DNA» μπορεί να συλλεχθεί από τον αέρα

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη στο επιστημονικό περιοδικό PeerJ, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου έχουν δείξει για πρώτη φορά σε επιστημονική μελέτη από ομοτίμους ότι ένα νέο εργαλείο που χρησιμοποιείται για τη δειγματοληψία περιβαλλοντικού DNA (eDNA) μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανίχνευση του DNA ορισμένων θηλαστικών - συμπεριλαμβανομένων των ανθρώπων - από τον αέρα.

Σύμφωνα με τη Γεωλογική Έρευνα των Ηνωμένων Πολιτειών, το περιβαλλοντικό DNA (eDNA) είναι είτε πυρηνικό είτε μιτοχονδριακό DNA που απελευθερώνεται από ζώα και φυτά στο περιβάλλον. Παραδείγματα eDNA περιλαμβάνονται στα κόπρανα, τους βλεννογόνους και τους γαμέτες.
Τα τελευταία χρόνια, το eDNA έχει γίνει ένα σημαντικό εργαλείο για να βοηθήσει τους επιστήμονες να εντοπίσουν είδη που βρίσκονται σε διαφορετικά περιβάλλοντα, αν και οι περισσότερες μελέτες μέχρι τώρα έχουν επικεντρωθεί στη συλλογή του eDNA από το νερό, ενώ άλλοι έχουν δοκιμάσει από έδαφος, βροχή και χιόνι.

Κατά τη διάρκεια της μελέτης, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η μέθοδος δειγματοληψίας airDNA μπόρεσε να ανιχνεύσει με επιτυχία το DNA από ένα δωμάτιο που είχε προηγουμένως στεγάσει αρουραίους.
Επιπλέον, οι επιστήμονες βρήκαν επίσης ανθρώπινο DNA στα δείγματα αέρα που είχαν λάβει, υποδηλώνοντας μια πιθανή μελλοντική χρήση της τεχνικής δειγματοληψίας για εγκληματολογικές εφαρμογές.

Η Δρ Ελισάβετ Κλαιρ, ανώτερη λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και πρώτη συγγραφέας της μελέτης, δήλωσε ότι η μέθοδος θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα για τους οικολόγους ή τους συντηρητές που αναζητούν "αποτελεσματικούς και μη επεμβατικούς τρόπους παρακολούθησης βιολογικών περιβαλλόντων".
"Εδώ παρέχουμε τα πρώτα δημοσιευμένα στοιχεία για να δείξουμε ότι το ζωικό eDNA μπορεί να συλλεχθεί από τον αέρα, ανοίγοντας περαιτέρω ευκαιρίες για τη διερεύνηση κοινοτήτων ζώων σε δυσπρόσιτα περιβάλλοντα όπως σπήλαια και λαγούμια."
Ο Δρ Clare είπε ότι "Αυτό που ξεκίνησε ως μια προσπάθεια να δούμε αν αυτή η προσέγγιση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για οικολογικές εκτιμήσεις έχει πλέον γίνει κάτι πολύ περισσότερο, με πιθανές εφαρμογές στην εγκληματολογία, την ανθρωπολογία και ακόμη και την ιατρική."