Πολιτισμός

Oscar 2020 - Τα «Παράσιτα» η μεγάλη έκπληξη της βραδιάς

Τα «Παράσιτα», η κοινωνική σάτιρα του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν-χο, που θίγει κατά μέτωπο τις ταξικές ανισότητες της εποχής µας είχε την τιμητική της στη βραδιά απονομής των Οσκαρ 2020. Η ταινία έγινε όχι µόνο η πρώτη νοτιοκορεατική παραγωγή που κατάφερε να κατακτήσει τον Χρυσό Φοίνικα, αλλά και εκείνη που έδειξε αξιοθαύµαστη απήχηση στο ευρω-χολιγουντιανό πεδίο, κερδίζοντας και ένα Οσκαρ!

Η Ακαδηµία τής χάρισε έξι οσκαρικές υποψηφιότητες, µαζί και το περίοπτο βραβείο SAG (Σωµατείο Αµερικανών Ηθοποιών) καλύτερης ερµηνείας από το καστ σε ταινία -η πρώτη µη αγγλόφωνη που κερδίζει αυτή τη διάκριση- και τα βραβεία BAFTA και WGA (Σωµατείο Αµερικανών Σεναριογράφων) πρωτότυπου σεναρίου. 

Έχοντας δουλέψει την τελευταία δεκαετία σε διεθνείς παραγωγές (Snowpiercer και Okja), ο Μπονγκ επέστρεψε στην πατρίδα του για μια ταινία που είναι επικεντρωμένη στο σκηνικό της, αλλά πιο φιλόδοξη στην εκτέλεση της. Παντελώς απρόβλεπτη στην εξέλιξη της, η ταινία αντιστέκεται στην κατηγοριοποίηση και δεν ανήκει σε κανένα από τα υπάρχοντα είδη ταινιών. Ένα απολαυστικό μείγμα μαύρης κωμωδίας, κοινωνικού σχολιασμού, σάτιρας κι αγωνίας, τα «Παράσιτα» είναι μια ταινία που αρνείται να κατηγοριοποιηθεί σε κάποιο είδος ή ακόμα να συγκριθεί με οποιαδήποτε άλλη.

Το σχόλιο που κάνουν τα «Παράσιτα» για τη σύγχρονη κοινωνία είναι ιδιαίτερα καυστικό. Σε μια εποχή που η οικονομική πόλωση και η ανισότητα δε δείχνουν να υποχωρούν, πολλοί άνθρωποι νοιώθουν όλο και περισσότερο πιο απελπισμένοι, υπάρχει ο πειρασμός της καταφυγής σε απλές μονοδιάστατες λύσεις. Τα «Παράσιτα» είναι μια ειλικρινής αλληγορία για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε σ’ έναν κόσμο όπου η συνύπαρξη γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη να επιτευχθεί.

Μια οικογενειακή ιλαροτραγωδία που απεικονίζει την αναπόφευκτη σύγκρουση που επακολουθεί της γνωριμίας του μεγαλύτερου γιου μιας οικογένειας τεσσάρων ανέργων με την ευκατάστατη οικογένεια των Παρκ.

Η οικογένεια των Κιμ είναι αγαπημένη, αλλά είναι όλοι τους άνεργοι και το μέλλον τους διαγράφεται ζοφερό. Ο γιος της οικογενείας βρίσκει δουλειά ως καθηγητής ιδιαιτέρων κι ελπίζει επιτέλους σε σταθερό εισόδημα. Κουβαλώντας τις προσδοκίες όλης του της οικογένειας, πηγαίνει για συνέντευξη στο σπίτι των Παρκ- ιδιοκτητών μια διεθνούς εταιρίας πληροφορικής, για να συναντήσει την κυρία του σπιτιού. Μετά την πρώτη αυτή συνάντηση, ξεκινάει ένας χείμαρρος ατυχών συμβάντων.

Ο σκηνοθέτης Μπονγκ Τζουν Χο είπε για την ταινία: «Δεν είναι εύκολο για ανθρώπους που προέρχονται από διαφορετικές αστικές τάξεις να συμβιώνουν κάτω από μία στέγη. Σε αυτό το λυπηρό κόσμο που ζούμε, οι ανθρώπινες σχέσεις που βασίζονται στη συνύπαρξη ή τη συμβίωση δεν κρατάνε πολύ, το ένα γκρουπ αναγκάζεται να παρασιτεί εις βάρος του άλλου.  Σε ένα τέτοιο κόσμο, ποιος μπορεί να κατηγορήσει μια οικογένεια που πασχίζει να επιβιώσει, να τους αποκαλέσει παράσιτα; Δεν ήταν παράσιτα εξαρχής. Είναι οι γείτονες μας, οι φίλοι και οι συνεργάτες, που έχουν βρεθεί στο χείλος του γκρεμού».

Ποιος είναι ο σκηνοθέτης Μπονγκ Τζουν-χο


Τα Παράσιτα είναι η έβδομη μεγάλου μήκους ταινία του καταξιωμένου σκηνοθέτη Μπονγκ Τζουν-Χο, μετά τα Barking Dogs Never Bite (2000), Μνήμες εγκλήματος (Memories of Murder) (2003), The Host (2006), Mother (2009), Snowpiercer (2013), και Okja (2017). Ο Μπονγκ Τζουν-Χο εγείρει συνεχώς ερωτήματα για τις κοινωνικές ανισότητες με το μοναδικό του στιλ- ένα μείγμα χιούμορ, συναισθημάτων και αγωνίας. Κατά μία έννοια λοιπόν, τα Παράσιτα είναι χαρακτηριστικό δείγμα της δουλειάς του, ενώ ταυτόχρονα σηματοδοτούν ένα νέο ξεκίνημα για τον ίδιο. Φιλμογραφία: Παράσιτα (Parasite) (2019), Okja (2017), Snowpiercer (2013), Mother (2009), Shaking Tokyo (2008, μέρος του TOKYO!), The Host (2006), Memories of Murder (2003), Barking dogs never bite (2000). Δείτε τη συνέντευξή του στο σόου του Τζίμι Φάλον.


Ο Μπονγκ Τζουν-χο αναλύει μια σκηνή από τα «Παράσιτα»


Μιλώντας στο Anatomy of a Scene για τους Times της Νέας Υόρκης, ο Τζουν-χο δήλωσε πως πρόκειται «για ένα είδος οικογενειακής εκδοχή τους ‘Mission: Impossible’. Γύρισα σκόπιμα τα συγκεκριμένα πλάνα αρκετά γρήγορα, με κάποιες αυθόρμητες αντιδράσεις και ξαφνικές μικρές αυτοσχέδιες στιγμές. Ορισμένα πράγματα συμβαίνουν πολύ φυσικά στην κάμερα. Αυτό το είδος στιγμιαίου συναισθήματος είναι πολύ σημαντικό.»


Αναλυτικά οι νικητές


Καλύτερη ταινία

Παράσιτα

Σκηνοθεσία

Μπονγκ Τζουν-Χο, «Παράσιτα»

Α΄ Αντρικός Ρόλος

Χοακίν Φίνιξ «Joker»

Α΄ Γυναικείος Ρόλος

Ρενέ Ζελβέγκερ, «Judy»

Β΄ Αντρικός Ρόλος

Μπραντ Πιτ, «Κάποτε στο… Χόλιγουντ»

Β΄ Γυναικείος Ρόλος

Λόρα Ντερν, «Ιστορία γάμου»

Πρωτότυπο σενάριο

Μπονγκ Τζουν-Χο, Χαν Τζιν-Γουόν, «Παράσιτα»

Διασκευασμένο σενάριο

Τάικα Γουαϊτίτι, «Τζότζο»

Φωτογραφία

«1917»

Μοντάζ

«Κόντρα σε όλα»

Μακιγιάζ και κομμώσεις

«Βόμβα»

Καλλιτεχνική διεύθυνση

«Κάποτε στο…Χόλιγουντ»

Κοστούμια

«Μικρές κυρίες»

Μουσική

«Joker»

Τραγούδι «(I'm Gonna) Love Me Again», «Rocketman»

Ήχος

«Κόντρα σε όλα» («Ford v Ferrari»)

Ηχητικά Εφέ

«1917»

Οπτικά Εφέ

«1917»

Καλύτερη Διεθνής Ταινία

«Παράσιτα»

Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μεγάλου Μήκους

«Toy Story 4»

Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους

«American Factory»

Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους

«Learning to Scateboard in a War Zone If You’re a Girl»

Μικρού Μήκους Ταινία Animation

«Hair love»

Μικρού Μήκους Ταινία – Live Action

«The Neighbor’s Window»

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ένοπλες Συρράξεις 0

Τρόμος-Έτσι ξαφνικά εμφανίστηκαν χιλιάδες Ρώσοι των δυνάμεων “Βορράς” στο μέτωπο-Ενισχύουν με στρατό την Μολδαβία Ρουμανία και ΗΠΑ

Οι Αμερικανοί τρέχουν στην Μολδαβία για να σώσουν την Οδησσό;-Η Μόσχα είναι έτοιμη για μια μεγάλων διαστάσεων χερσαία...