Ριζικές και ιστορικές αλλαγές στον τρόπο που πληρώνουμε τα δημοτικά τέλη φέρνει το νέο νομοσχέδιο για τον Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Με μια καθοριστική νομοτεχνική παρέμβαση του Υπουργού Εσωτερικών, Θοδωρή Λιβάνιου, ανοίγει επίσημα ο δρόμος για το οριστικό «διαζύγιο» των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. Πλέον, οι Δήμοι θα εισπράττουν απευθείας τα ποσά αυτά, καταργώντας ένα σύστημα δεκαετιών, με τον σχεδιασμό να προβλέπει την πλήρη εφαρμογή του μέτρου από την 1η Ιανουαρίου 2028.
Η ρύθμιση αυτή ψηφίζεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής και ικανοποιεί ένα πάγιο, διαχρονικό αίτημα τόσο των Δήμων όσο και των παρόχων ενέργειας και του ΔΕΔΔΗΕ.
Πώς θα πληρώνουμε τα Δημοτικά Τέλη από το 2028
Σύμφωνα με τις διευκρινίσεις του Υπουργού, η αποσύνδεση από το ρεύμα θα γίνει μέσω Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα συνδιαμορφωθεί με τη σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΕ και των συναρμόδιων υπουργείων.
Απευθείας στους Δήμους:
Οι πολίτες δεν θα βλέπουν πλέον τις χρεώσεις για την καθαριότητα, τον φωτισμό και τους φόρους μέσα στο ηλεκτρικό τους τιμολόγιο.
Μοντέλο εφορίας:
Η είσπραξη θα πραγματοποιείται με εναλλακτικούς τρόπους, ακολουθώντας τα πρότυπα με τα οποία εξοφλούνται σήμερα οι φορολογικές υποχρεώσεις (π.χ. μέσω ειδικής πλατφόρμας, e-banking ή βεβαίωσης οφειλών).
Όπως εκτίμησε ο κ. Λιβάνιος σε συνομιλία του με κοινοβουλευτικούς συντάκτες, το νέο, αυτόνομο σύστημα καταβολής αναμένεται να τεθεί σε πλήρη ισχύ στις αρχές του 2028.
Ανατροπή και στις έδρες των Δημοτικών συμβουλίων
Πέρα από τις αλλαγές στις τσέπες των πολιτών, ο κ. Λιβάνιος κατέθεσε ακόμη μια νομοτεχνική βελτίωση που αλλάζει τις ισορροπίες στις αυτοδιοικητικές εκλογές, οι οποίες πλέον θα διεξάγονται σε έναν μόνο γύρο:
Εάν ο νικητής ενός συνδυασμού (μαζί με τις συμπληρωματικές ψήφους) συγκεντρώσει ποσοστό μικρότερο του 42%, τότε η απόλυτη πλειοψηφία των «τριών πέμπτων» που δικαιούται στο Δημοτικό Συμβούλιο θα περιορίζεται ελαφρώς, προς όφελος ενός πιο αναλογικού συστήματος.Για παράδειγμα, σε ένα συμβούλιο όπου η αναλογία εδρών θα ήταν κανονικά 15-10 υπέρ της δημοτικής αρχής, με τη νέα ρύθμιση η κατανομή θα διαμορφώνεται σε 14-11, δίνοντας μεγαλύτερη δύναμη στην αντιπολίτευση.