Μια σαρωτική αλλαγή που θα φέρει τα πάνω-κάτω στην καθημερινότητα εκατομμυρίων ιδιοκτητών οχημάτων ετοιμάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Με το βλέμμα στραμμένο στην «πράσινη μετάβαση» και τον δραστικό περιορισμό των ρύπων, προωθείται ένα αυστηρό σχέδιο για τη σταδιακή εκδίωξη των παλαιών αυτοκινήτων από τους δρόμους. Ο στόχος είναι ξεκάθαρος θα γίνει ο εκσυγχρονισμός του στόλου με κάθε κόστος, καθώς τα γερασμένα οχήματα θεωρούνται η κύρια πηγή μόλυνσης, ειδικά μέσα στις επιβαρυμένες πόλεις.
«Ο κλοιός πλέον στενεύει ασφυκτικά γύρω από την ατμοσφαιρική ρύπανση και τη δημόσια υγεία, με το πρόσχημα αυτό να χρησιμοποιείται ως πολιορκητικός κριός για τον βίαιο εξοστρακισμό των παλαιών οχημάτων από το οδικό δίκτυο της Ευρώπης. Οι περισσότερες ευρωπαϊκές ηγεσίες, σε απόλυτη ευθυγράμμιση με τις επιταγές της Κομισιόν, χαράζουν μια κοινή στρατηγική εξόντωσης, που στοχεύει στον οριστικό αφανισμό των θεωρούμενων ως "ρυπογόνων" αυτοκινήτων. Με το "περιτύλιγμα" της κυκλικής οικονομίας, προωθούν την αναγκαστική απόσυρση, μετατρέποντας το αγαπημένο μεταφορικό μέσο των πολιτών σε μια ανάμνηση που η νέα τάξη πραγμάτων αρνείται να ανεχθεί.»
Η Ελλάδα βρίσκεται σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, αφού διαθέτει έναν από τους πιο «γηρασμένους» στόλους στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο, με τη μέση ηλικία των κυκλοφορούντων οχημάτων να αγγίζει τα 17,3 έτη. Αυτό σημαίνει ότι οι επερχόμενες αλλαγές θα χτυπήσουν την πόρτα των περισσότερων Ελλήνων οδηγών, καθώς η αντικατάστασή τους θεωρείται πλέον επιβεβλημένη από τα νέα περιβαλλοντικά πρότυπα.
Τα σκληρά κριτήρια της υποχρεωτικής απόσυρσης
Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν αστειεύεται και θέτει συγκεκριμένες «κόκκινες γραμμές» που θα οδηγούν ένα όχημα στην ανακύκλωση:
Παρατεταμένη Ακινησία: Αν ένα αυτοκίνητο μένει εκτός δρόμου για μεγάλο διάστημα, θα χαρακτηρίζεται αυτόματα ως «απόβλητο» και θα οδηγείται στην πρέσα.
Το «μπλόκο» του ΚΤΕΟ: Οχήματα που αποφεύγουν τον τεχνικό έλεγχο για δύο συνεχόμενα χρόνια ή κόβονται στο ΚΤΕΟ και δεν επισκευάζονται άμεσα, θα αποσύρονται υποχρεωτικά.
Ασύμφορη Επισκευή: Αν η ζημιά (π.χ. σε κινητήρα ή σασμάν) κοστίζει περισσότερο από την εμπορική αξία του οχήματος, τότε το κράτος θα επιβάλλει την απόσυρσή του αντί της διόρθωσης.
Το χρονοδιάγραμμα του «αφανισμού»
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) έχει ήδη καταθέσει την πρότασή της, η οποία αναμένεται να γίνει νόμος της Ε.Ε., προβλέποντας ένα αμείλικτο ημερολόγιο εξόδου:
| Έτος | Κατηγορία προς Απόσυρση |
| 2026 | Οχήματα προδιαγραφών Euro 1 (τα πρώτα θύματα) |
| 2030 | Οχήματα προδιαγραφών Euro 2 |
| 2034 | Οχήματα προδιαγραφών Euro 3 |
| 2039 | Οχήματα προδιαγραφών Euro 4 |
| 2043 | Οχήματα προδιαγραφών Euro 5 |
| 2050 | Οχήματα προδιαγραφών Euro 6 |
Με αυτόν τον οδικό χάρτη, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει να εξαφανίσει οριστικά τα οχήματα που θεωρεί ρυπογόνα, πιέζοντας τους πολίτες να στραφούν σε νέες, καθαρότερες αλλά και πολύ πιο ακριβές τεχνολογίες. Η ανανέωση του στόλου είναι πλέον μια υποχρέωση που δεν μπορεί να αποφευχθεί, αλλά το ερώτημα παραμένει: Ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό σε μια οικονομία που ήδη αιμορραγεί;